Pedagogy of Autonomy from Paulo Freire and school physical education: relations and possibilities on the National Common Curricular Base in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27411Keywords:
Education, Physical Education, BNCC, Paulo Freire, Pedagogy of AutonomyAbstract
OBJECTIVE: This article aims to bring possible connections and potential possibilities presented by Paulo Freire on his work Pedagogy of Autonomy for the development of eight dimensions of knowledge listed for Physical Education program on the National Common Curricular Base in Brazil (BNCC).
METHODS: Based upon Freire’s recommendations for the progressive education of professors and having the author as a theoretical reference, we seek to associate teaching practice with the essence of pedagogical practices in order to achieve indirect goals related to basic education skills.
RESULTS: Through the development of those dimensions and also proposing the reflection on the validity of Freire’s propositions regarding the conception of physical education as a potential area of development of vital capabilities for the construction of the historical-social individual.
CONCLUSION: Reflections from Paulo Freire in Pedagogy of Autonomy are valuables to build pedagogical practices that aim at the development of eight dimensions of knowledge listed for Physical Education program on the BNCC.
Downloads
References
AHLERT, A. Interdependências entre educação, ética e cidadania para uma formação emancipadora e libertadora. Diálogos Latinoamericanos, Aarhus, v. 8, n. 12, p. 1-21, 2007.
AHLERT, A. Educação física escolar e cidadania. Vidya, Santa Maria, v. 24, n. 42, p. 47-60, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
MEC. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC – Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acessado em: 16 de fevereiro de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.