PIBID and the teaching profession in the initial formation of physical education and arts
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2017.v15.n2.p87Keywords:
Teacher training, Dance, EducationAbstract
This study aimed to examine the possibilities and contributions to the initial formation process in Physical Education Degree and Arts, coming from the implementation of PIBID (Institutional Program initiation grants the Teaching) from the pespective of members of the Subproject Dance-education, as well as point out problems and challenges of training through teaching practice and discuss the teaching of dance, his senses and possibilities in the school. It is a qualitative descriptive research , with 09 (nine) scholars from the State University of Montes Claros, with 04 (four) components belonging to the Physical Education course and 05 (five) of them belonging to the Arts course. The survey instrument used was a semi-structured interview consisting of seven essay questions, constructed from the proposed objective. The analysis of the data was made through the content analysis that constitutes as one of the techniques of organization and analysis of the data in the qualitative research. It was concluded that, after the insertion of the PIBID in the univesity, the academics of the Physical Education and Arts courses reformulated their postures and theories of the teacher making, through the experiences lived in the school routine, rethinking if they really want to work with the teaching and if Are prepared, according to the training obtained in the college, to face the challenges of the professional exercise.
Downloads
References
AZANHA, J. M. P. Uma reflexão sobre a formação do professor da escola básica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 369-78, 2004.
BARRETO, D. Dança...: ensino, sentidos e possibilidades na escola. Campinas: Autores Associados, 2004.
BRASIL. Censo escolar da educação básica 2011: Resumo Técnico. Brasília, Inep. 2012. Disponível em: . Acessado em: 14 de março de 2017.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997a.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997b.
BRASIL. Portaria N°. 72, de 9 de abril de 2010. Brasília. Dá nova redação a Portaria que dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID, no âmbito da CAPES. Diário Oficial [Da República Federativa Do Brasil], Brasília, DF, Nº 68, segunda-feira, 12 de abril de 2010. Seção 1, p. 26-27.
BRASIL. Portaria Normativa N°. 38, de 12 de dezembro de 2007. Brasília. Dispõe sobre o Programa de Bolsa Institucional de Iniciação à Docência - PIBID. Diário Oficial [Da República Federativa Do Brasil], Brasília, DF, Nº 239, Quinta-Feira, 13 de dezembro de 2007. Seção 1, p. 39.
ESTEBAN, M. T.; ZACCUR, E. A pesquisa como eixo de formação docente. In: ESTEBAN, M. T.; ZACCUR, E. (Org.). Professora pesquisadora uma práxis em construção. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
FIAMONCINI, L. Dança na educação: a busca de elementos na arte e na estética. Pensar a Prática, Goiânia, v. 6, n. 1, p. 59-72, 2003.
GAMBOA, S. S. A pesquisa como estratégia de inovação educativa: as abordagens práticas. In: GAMBOA, S. S. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Argos: Chapecó, 2007.
LABAN, R. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.
LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 239-77, 1999.
MARQUES, I. A. Dançando na escola. Motriz, Rio Claro, v. 3, n. 1, p. 20-8, 1997.
MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-62, 1993.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. São Paulo: Hucitec, 2007
PEREIRA, J. E. D. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 109-25, 1999.
REZER, R.; FENSTERSEIFER, P. E. Docência em educação física: reflexões acerca de sua complexidade. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 3, p. 319-29, 2008.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40 p. 143-55, 2009.
SCHEIBE, L.; AGUIAR, M. A. Formação de profissionais da educação no Brasil: o curso de pedagogia em questão. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 220-38, 999.
SILVA, A. F.; SOUZA, A. L. L. Condições do trabalho escolar: desafios para os sistemas municipais de ensino. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 150, p. 772-87, 2013.
SOUZA, M. I. G. O ensino da dança na escola: técnica ou criatividade? Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 32-42, 2011.
STRAZZACAPPA, M. Dança na educação: discutindo questões básicas e polêmicas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 6, n. 1, p. 73-85, 2003.
TURATO, E. R. Métodos qualitativos e quantitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 507-14, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Direitor Autorais Partilhados
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.