PIBID and the teaching profession in the initial formation of physical education and arts

Authors

  • Camila de Oliveira Rodrigues Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais (SEE/MG)
  • Fernanda de Souza Cardoso Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2017.v15.n2.p87

Keywords:

Teacher training, Dance, Education

Abstract

This study aimed to examine the possibilities and contributions to the initial formation process in Physical Education Degree and Arts, coming from the implementation of PIBID (Institutional Program initiation grants the Teaching) from the pespective of members of the Subproject Dance-education, as well as point out problems and challenges of training through teaching practice and discuss the teaching of dance, his senses and possibilities in the school. It is a qualitative descriptive research , with 09 (nine) scholars from the State University of Montes Claros, with 04 (four) components belonging to the Physical Education course and 05 (five) of them belonging to the Arts course. The survey instrument used was a semi-structured interview consisting of seven essay questions, constructed from the proposed objective. The analysis of the data was made through the content analysis that constitutes as one of the techniques of organization and analysis of the data in the qualitative research. It was concluded that, after the insertion of the PIBID in the univesity, the academics of the Physical Education and Arts courses reformulated their postures and theories of the teacher making, through the experiences lived in the school routine, rethinking if they really want to work with the teaching and if Are prepared, according to the training obtained in the college, to face the challenges of the professional exercise.

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Author Biographies

Camila de Oliveira Rodrigues, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais (SEE/MG)

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Montes Claros/Unimontes (2011). Especialista em Ensino de Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2017). Durante a graduação participou do Grupo de Estudos e Pesquisa em Obesidade, Sobrepeso e Atividade Física (GEPOB) e do Programa Institucional de bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) financiado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Trabalhou no projeto Socioeducativo Dom José Mauro no município de Janaúba/Minas Gerais. Atualmente é servidora pública do Estado de Minas Gerais e da Prefeitura Municipal de Janaúba, como professora da Educação Básica.

Fernanda de Souza Cardoso, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Montes Claros (2002). É mestre em Educação Física, pela Universidade Federal de Juiz de Fora, na linha de Aspectos socioculturais do movimento humano. É professora efetiva há 12 anos, da Educação Básica e professora substituta do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros. Atualmente faz doutorado em Ciências da Religião, na PUC-SP. Tem experiência na área de Educação Física, atuando como professora no Ensino Fundamental e na área de Dança, com Pós-Graduação em História da Arte (Unimontes); e em Dança e Consciência Corporal (Gama Filho). Atuou ainda como dançarina e professora do Grupo de Dança Compassos da Universidade Estadual de Montes Claros (Projeto de Extensão). Também participa do Projeto de Extensão Ciclo de Debates sobre a Dança, da Universidade Estadual de Montes Claros. 

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Published

20-09-2017

How to Cite

RODRIGUES, C. de O.; CARDOSO, F. de S. PIBID and the teaching profession in the initial formation of physical education and arts. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 15, n. 2, p. 87–96, 2017. DOI: 10.36453/2318-5104.2017.v15.n2.p87. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/13388. Acesso em: 17 jul. 2024.