Dance in training and professional development in physical education: ethical-aesthetic dimensions in focus

Authors

  • Vitor Hugo Marani Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
  • Silvia Pavesi Sborquia Universidade Estadual de Londrina (UEL) https://orcid.org/0000-0001-8486-6167

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p265

Keywords:

Dance, Ethic, Aesthetics

Abstract

Objective: This essay discusses dance under the ethical-aesthetic dimension of corporal practices in the formation of the Physical Education. Methods: Report of experience built in the midst of pedagogical experiences carried out in the Physical Education undergraduation of the Federal University of Mato Grosso and the State University of Londrina, theft of institutional partnerships. Results: From the reflections established in the text, it is necessary to understand dance in the formation and development of the physical education professional through the tensions between reason and sensitivity, whose pedagogical foundation can stimulate the treatment of ethics and aesthetics as forms of change in the body education paradigm. Conclusion: The pedagogical treatment of dance in higher education by envisaging an aesthetic-ethical education enables playfulness, spontaneity and creation, basic categories for thinking about dance in the midst of the formation and development of the Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitor Hugo Marani, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Professor Assistente do Curso de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso - Campuas Universitário do Araguaia. Doutorando em Educação Física (UEM-UEL).

Silvia Pavesi Sborquia, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Professora Doutora Adjunto da Universidade Estadual de Londrina, Centro de Educação Física e Esportes, Departamento de Educação Física.

References

BARRETO, D. Dança: ensino, sentidos e possibilidades na escola. Campinas: Autores Associados, 2004.

BETTI, M. Educação física e sociedade: a educação física na escola brasileira de 1º e 2º graus. São Paulo: Movimento, 1991.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 2000.

BRASILEIRO, L. T. O conteúdo dança em aulas de educação física: temos o que ensinar? Pensar a Prática, Goiania, v. 6, n. 1, p. 45-58, 2002-2003.

CASTELLANI FILHO, L. Pelos meandros da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 14, n. 3, p. 119-25, 1993.

CLARO, E. Método dança-educação física: uma reflexão sobre consciência corporal e profissional. São Paulo: Robe, 1988.

DAOLIO, J. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 2003.

FERNANDES, C. Esculturas líquidas: a pré-expressividade e a forma fluida na dança educativa (pós) moderna. Caderno CEDES, Campinas, v. 21, n. 53, p. 7-29, 2001.

GUZZO, M. S. L.; FEDERICI, C. A. G.; ROBLE, O. J.; TERRA, V. D. S. Dança é política para a cultura corporal. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 1, p. 212-22, 2015.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.

LABAN, R. Dança educativa moderna. 2. ed. São Paulo: Ícone, 1990.

LABAN, R. Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.

LARA, L. M. Educação e diálogo na cultura do corpo. In: GOERGEN, P. (Org.) Educação e diálogo. Maringá: Eduem, 2010.

LARA, L. M. Corpo, sentido ético-estético e cultura popular. Maringá: Eduem, 2011.

LARA, L. M. O sentido ético-estético do corpo na cultura popular e a estruturação do campo gestual. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 111-29, 2007.

LARA, L. M.; VIEIRA, A. P. Em foco... o corpo que dança: experiências docentes e intersubjetividades desafiadas. In: LARA, L. M. (Org.). Abordagens socioculturais em educação física. Maringá: Eduem, 2010.

MARQUES, D. A. P.; SURDI, A. C.; GRUNENNVALDT, J. T.; KUNZ, E. Dança e expressividade: uma aproximação com a fenomenologia. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 243-263, 2014.

MARQUES, I. Dançando na escola. São Paulo: Cortez, 2003.

MARQUES, I. Ensino de dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.

MEDINA, J. P. S. A educação física cuida do corpo... e mente. 6. ed. Campinas: Papirus, 1983.

MORANDI, C. O ensino de dança nas escolas. In: STRAZZACAPPA, M.; MORANDI, C. Entre a arte e a docência: a formação do artista em dança. 4. ed. Campinas: Papirus, 2006.

NANNI, D. Dança educação: pré-escola à universidade. 4. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2003.

OLIVEIRA, V. M. O que é educação física. São Paulo: Brasiliense, 1983.

ROCHA, D. D.; REZER, R. Estética, formação inicial e dança: um olhar para a formação de professoresde educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 4, p. 865-76, 2015.

SBORQUIA, S. P.; GALLARDO, J. P. A dança no contexto da educação física. Ijuí: Uijuí, 2006.

SOARES, C. L. Educação física: raízes européias e Brasil. Campinas: Autores Associados, 1994.

STRAZZACAPPA, M. Dança na educação: discutindo questões básicas e polêmicas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 6, n. 1, p. 73-85, 2002-2003.

Published

04-04-2019

How to Cite

MARANI, V. H.; SBORQUIA, S. P. Dance in training and professional development in physical education: ethical-aesthetic dimensions in focus. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 265–271, 2019. DOI: 10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p265. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21604. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e Desenvolvimento Profissional