Physical education and its possibilities in remote education: a report from a private school
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27581Keywords:
School, Child, Pedagogical PracticeAbstract
BACKGROUND: Educational challenges accompany the teaching trajectory, there is always something to plan, review and qualify so that teaching and learning expectations are achieved, however the academic year 2020 brought unprecedented challenges with remote teaching.
OBJECTIVE: To describe the experience lived, through the virtual platform, by the Physical Education curriculum component, in a private school in Pelotas-RS.
METHODS: The qualitative experience report was developed based on the pedagogical experiences of two Physical Education teachers, conductors of the first, fourth and fifth years of elementary school, in a private school, which serves about 1000 students / from early childhood education to high school. The guiding instruments of this report were the following documents: weekly / monthly planning, the teachers' annual plan and field diary.
RESULTS: Need for readjustment of planning, contente, assessments, from the use of the resources of the virtual platform and a feeling of uncertainty and aguish facing the new pedagogical practice.
CONCLUSION: Based on the experiences described, the teaching of the competent Physical Education curriculum overcame the challenges in the remote environment and managed to consolidate itself throughout the academic year 2020, maintaining its commitment to the different dimensions of conceptual, procedural and attitudinal contents.
Downloads
References
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-65, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acessado em: 18 de setembro de 2020.
DARIDO, S. C.; SOUZA JÚNIOR, O. M. Para ensinar educação física: possibilidades de intervenção na escola. Campinas: Papirus, 2007.
DARIDO, S. C. Os conteúdos da educação física na escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. (Orgs.). Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011. p. 122-36.
FERREIRA, V. Educação física, interdisciplinaridade, aprendizagem e inclusão. Rio de Janeiro: Sprint, 2006.
FRANCHINI, E.; DEL VECCHIO, F. B. Ensino de lutas: reflexões e propostas de programas. São Paulo: Scortecci, 2012.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. 5. ed. São Paulo: Scipione, 2009.
GUIMARÃES, J. R.; BIANCHINI, H. M. Dança: um conteúdo desafiador. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 1, p. 55-60, 2020.
HARNISCH, G. S.; WALTER, L. W.; GUILHERME, S. M. O.; SILVA, B. P.; LOTTERMANN, A. L. F.; BORELLA, D. R. As lutas na educação física escolar: um ensaio sobre os desafios para sua inserção. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 179-84, 2018.
HEGELE, B.; GONZÁLEZ, F. J.; BORGES, R. M. Possibilidades do ensino de lutas nas escolas: uma pesquisa-ação com professoras de educação física. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 99-107, 2018.
KRAWCZYK, K. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 752-69, 2011.
LEAL, S. Sociedade informacional no Brasil à provação da pandemia do novo coronavírus. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, Brasília, v. 12, n. 22, p. 17-44, 2021.
MACHADO, R. B.; FONSECA, D. G.; MEDEIROS, F. M.; FERNANDES, N. Educação física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares. Movimento, Porto Alegre, v. 26, p. 1-15, 2020.
MARIANO, E. R.; SILVA, F. E. L; SOUZA, S.; RIZZO, D. T. S.; ROSA, V. A. V.; MONTEIRO, L. F. Elas podem se machucar: as lutas no combate ao preconceito de gênero na educação física escolar. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n.3, e4410312946, 2021.
NEIRA, M. G.; SOUZA JÚNIOR, M. A. Educação física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 188-206, 2016.
SILVA, P. R. L.; SANTOS, L. L.; MONTIEL, F. C.; PINHEIRO, E. S. Projeto rede de parceiros multiplicadores de esporte educacional: impacto na prática pedagógica. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 2, e28210212560, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.