Physical education and its possibilities in remote education: a report from a private school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27581

Keywords:

School, Child, Pedagogical Practice

Abstract

BACKGROUND: Educational challenges accompany the teaching trajectory, there is always something to plan, review and qualify so that teaching and learning expectations are achieved, however the academic year 2020 brought unprecedented challenges with remote teaching.

OBJECTIVE: To describe the experience lived, through the virtual platform, by the Physical Education curriculum component, in a private school in Pelotas-RS.

METHODS: The qualitative experience report was developed based on the pedagogical experiences of two Physical Education teachers, conductors of the first, fourth and fifth years of elementary school, in a private school, which serves about 1000 students / from early childhood education to high school. The guiding instruments of this report were the following documents: weekly / monthly planning, the teachers' annual plan and field diary.

RESULTS: Need for readjustment of planning, contente, assessments, from the use of the resources of the virtual platform and a feeling of uncertainty and aguish facing the new pedagogical practice.

CONCLUSION: Based on the experiences described, the teaching of the competent Physical Education curriculum overcame the challenges in the remote environment and managed to consolidate itself throughout the academic year 2020, maintaining its commitment to the different dimensions of conceptual, procedural and attitudinal contents.

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Author Biographies

Patrícia da Rosa Louzada da Silva, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas

Doutoranda Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas ESEF-UFPEL. Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas ESEF-UFPEL. Graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas ESEF-UFPEL (2011). 

Patrícia Silva Yuk Schild, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas

Professora da Educação Básica rede privada de Pelotas.

João Gilberto Mattos Giusti, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas

Doutor pela ESEF (UFPEL) em 2020. Mestre em Educação Física pela ESEF (UFPEL) em 2015. Especialista Gestão Escolar pela Universidade Castelo Branco em 2008 e em Educação Física Escolar pela ESEF (UFPEL) em 1995. Licenciado em Educação Física pela ESEF-UFPEL, em 1988. 

Eraldo dos Santos Pinheiro, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas

Doutor em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014), mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009) e  Possui graduação em Educação Física pelo Centro Universitário La Salle - Canoas (2004). Atual pró-reitor de extensão da Universidade Federal de Pelotas. 

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Published

19-11-2021

How to Cite

SILVA, P. da R. L. da; SCHILD, P. S. Y.; GIUSTI, J. G. M.; PINHEIRO, E. dos S. Physical education and its possibilities in remote education: a report from a private school. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 233–239, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n3.27581. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27581. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação Física Escolar: desafios e possibilidades na atualidade