Practices of physical education teachers in education child in a city in the western region of Paraná

Authors

  • Evandra Hein Mendes Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon https://orcid.org/0000-0002-3052-7343
  • Jacquelline Cabral Garcia Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27661

Keywords:

Evaluation, Physical Education, Learning

Abstract

OBJECTIVE: This study investigated the evaluation practices developed by physical education teachers in early childhood education in a municipality in the western region of Paraná.

METHODS: For this purpose, a descriptive research was developed with a qualitative approach to the data, collected through interviews with five physical education teachers from the municipal network of a municipality in western Paraná, who taught early childhood education classes.

RESULTS: The results showed that the teachers evaluated through daily observations, recorded in individual files, which allowed analysis of the students’ evolution in the acquisition of motor skills
and in affective and social behavior.

CONCLUSION: In general, the assessment practices were carried out through a qualitative approach with an emphasis on the development of early childhood education students, identifying advances or difficulties faced by children during the teaching and learning process, helping teachers in decision-making in the during the classes and in the planning of the pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandra Hein Mendes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1994), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005) e doutorado em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado Uel - Uem pela Universidade Estadual de Londrina (2016). Atualmente é professor efetivo da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: voleibol, avaliação, didática, prática pedagógica, estágio supervisionado, prática de ensino, ginástica rítmica, natação, dança e formação inicial

Jacquelline Cabral Garcia, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Egressa do curso de educação física da Unioeste - Universidade estadual do Oeste do Paraná

References

ALVES, M. A. O.; SOUSA, E. C. A dinâmica da avaliação escolar na construção de novos encaminhamentos metodológicos para a promoção da aprendizagem. Id on Line Revista de Psicologia, Jaboatão dos Guararapes, v. 9, n. 28, p. 119-31, 2015.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BASEI, A. P. A educação física na educação infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 47, n.3, p. 1-12, 2008. Disponível em: <https://rieoei.org/historico/deloslectores/2563Basei.pdf>. Acessado em: 10 de março de 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Conselho Nacional da Educação, 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc>. Acessado em: 10 de março de 2019.

BRASIL. Lei 9.394, 20 dez. 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>. Acessado em: 10 de março de 2019.

CALDEIRA, A. M. S. Ressignificando a avaliação escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 13, n. 39, p. 49-64, 2008.

CAMPÃO, D. S.; CECCONELLO, A. P. A contribuição da educação física no desenvolvimento psicomotor na educação infantil. Lecturas: Educación Física y Deportes, Buenos Aires, Revista Digital, v. 13, n. 123, 2008. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd123/a-contribuicao-da-educacao-fisica-no-desenvolvimento-psicomotor-na-educacao-infantil.htm>. Acessado em: 04 de abril de 2019.

DARIDO, S. C. A avaliação da educação física na escola. In: Universidade Estadual Paulista. Caderno de Formação: formação de educadores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. Disponível em: <https://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/41554?locale=pt_BR>. Acessado em: 01 de abril de 2019.

DARIDO, S. C. Para ensinar educação física: possibilidades de intervenção na escola. Campinas: Papirus, 2007.

DARIDO, S. C.; GALVÃO, Z.; FERREIRA, L.; FIORIN, G. Educação física no ensino: reflexões e ações. Motriz, Rio Claro, v. 5, n. 2, p. 108-13, 1999.

DEFREYN, N. Avaliação em educação física no ensino médio de Marechal Cândido Rondon - PR. 2017. 48f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Candido Rondon, 2017.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. 4. ed. São Paulo: Scipione, 2006.

KENSKI, V. M. Repesando a avaliação da aprendizagem. IN: VEIGA, I. P. A. (Org.). Repensando a didática. 21. ed. Campinas: Papirus, 2004.

KRAEMER, M. E. P. Avaliação da aprendizagem como construção do saber. 2005. In: V Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul. Anais... Florianópolis, UFSC, 2005. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/96974>. Acessado em: 07 de junho de 2019.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

MACHADO, A. L.; REIS, F. P. G. dos. Representações de professores de educação física sobre o processo de avaliação na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental. Lecturas: Educación Física y Deportes, Buenos Aires, Revista Digital, v. 19, n. 196, 2014. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd196/processo-de-avaliacao-na-educacao-infantil.htm>. Acessado em: 15 de novembro de 2021.

MAUAD, J. M. Avaliação em educação física escolar: relato de experiência. 2003. 98f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/296832923.pdf>. Acessado em: 07 de junho de 2019.

MELO, L. F. O portfólio como uma possibilidade de intervenção pedagógica em educação física. 2008. 311f. Dissertação (Mestrado em Pedagogia do Movimento Humano) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

MENDES, E. H. Avaliação da aprendizagem na educação física escolar: caracterização e habitus de professores do Paraná. 2016. 127f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Londrina/Universidade Estadual de Maringá, Maringá 2016.

NEGRINE, A. Instrumento de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: TRIVIÑOS, A. N. S.; MOLINA NETO, V. (Orgs.). A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: UFRGS/Sulina, 2004. p. 61-93.

NEIRA, M. G.; ESCUDERO, N. T. G. Avaliação da aprendizagem em educação física: uma escrita auto poética. Revista Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 49, p. 285-304. 2011.

RAMIRO, F. S. A avaliação da aprendizagem na educação física escolar em Ferraz de Vasconcelos. 2011. 169f. Dissertação (Mestrado em Educação física) - Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2011.

SANTOS, W. dos; MAXIMIANO, F. de L. Avaliação na educação física escolar: singularidades e diferenciações de um componente curricular. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 4, p. 883-96, 2013.

SOARES, C. L.; TAFFAREL, C.; VARJAL, E.; CASTELLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 2006.

SOMARIVA, J. F. G.; VASCONCELLOS, D. I. C.; JESUS, T. V. de. As dificuldades enfrentadas pelos professores de Educação Física das escolas públicas do Município de Braço do Norte. In: Simpósio sobre Formação de Professores (SIMFOP), v. 2013. Anais... Tubarão (SC), Universidade Unisul, 2013. p. 1-14. Disponível em: <https://docplayer.com.br/16366058-As-dificuldades-enfrentadas-pelos-professores-de-educacao-fisica-das-escolas-publicas-do-municipio-de-braco-do-norte.html>. Acessado em: 20 de agosto de 2019.

SOUZA, N. P. Avaliação na educação física. In: VOTRE, S. (Org.). Ensino e avaliação em Educação Física. São Paulo: Ibrasa, 1993.

VAZ, A. F. Avaliação em educação física na educação infantil. Caderno de Formação RBCE, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 95-104, 2017.

Published

06-12-2021

How to Cite

MENDES, E. H.; GARCIA, J. C. Practices of physical education teachers in education child in a city in the western region of Paraná. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 143–148, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n3.27661. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27661. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação Física Escolar: desafios e possibilidades na atualidade

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.