Análise das Atividades Primárias na Criação de Valor Estratégico: um Estudo de Caso em uma Empresa de Produção e Exportação de Tilápias

Analysis of Primary Activities in Creating Strategic Value: a Case Study in a Tilapia Production and Export Company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/csar.v28i48.33488

Keywords:

Estratégia de negócio. Atividades primárias. Criação de valor

Abstract

This study aims to understand how primary activities create strategic value in the value chain of psychological products. A company's value chain is a set of business activities that it undertakes to develop, produce and market its products or services, and deliver value to customers. Evaluating the value chain of a production process often becomes more difficult because it is an intangible good, that is, it is necessary to understand the customer's expectations in order to deliver a product that meets their intrinsic needs and then has its respective added value. . The method used was a case study in an agro-industrial production company in the western region of the State of Paraná that slaughters and sells tilapia. Observation in the research field, document analysis and semi-structured interviews were carried out as a data collection technique, applied to those responsible for the industry sectors under study. Interpretive analysis was applied as a data analysis technique. Based on information obtained from the company, Peixe Dourado exports around 240 tons/month of fresh and frozen fish to the United States. The research results indicate that the company seeks to add value at each stage of its process, so that it becomes a reference in the production and marketing of fish, as these stages influence the final value of the product and the creation of strategic value.

 

References

ABABOUCH, L., NGUYEN, K. A. T., SOUZA, M.C.; FERNANDEZ-POLANCO, J. Value chains and market access for aquaculture products. Journal of the World Aquaculture Society, 54(2), 527–553, 2023. DOI: https://doi.org/10.1111/jwas.12964

ACHARJEE, D. C.; ALAM, M.; GOSH, K.; HAQUE, A. B. M. M.; HOSSAIN, M. I. Fish value chain and the determinants of value addition decision: Empirical evidence from Bangladesh. Journal of the World Aquaculture Society, 54(4), 931–944, 2023.

DOI: https://doi.org/10.1111/jwas.12964

BARNEY, J. B.; HESTERLY, W.S. Administração estratégica e vantagem competitiva. Pearson Prentice Hall, 1997.

BATALHA, Mário Otávio (Coord). Gestão agroindustrial. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

BRENZAN, Cinara Kottwitz Manzano. Piscicultura do Oeste do Paraná: o desenvolvimento endógeno e neoendógeno, e a promoção do desenvolvimento rural sustentável. 2023. 179 f. Tese (Doutorado) - Curso de Desenvolvimento Rural Sustentável, Centro de Ciências Agrárias, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, 2023.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e mistos. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

HITT, M. A.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R. E. Administração estratégica – Competitividade e globalização – conceitos. 12. ed. São Paulo: Cengage Learning Brasil, 2019.

JOHNSON, Gerry; SCHOLES, Kevan; WHITTINGTON, Richard. Fundamentos de estratégia. Porto Alegre: Bookman, 2011.

LINKOV, Igor; CARLUCCIO, Savina; PRITCHARD, Oliver; BHREASAIL, Áine Ní; GALAITSI, Stephanie; SARKIS, Joseph; KEISLER, Jeffrey M. The case for value chain resilience. Management Research Review. v. 43, n. 12, 2020, p. 1461-1476.

DOI: 10.1108/MRR-08-2019-0353

McINTYRE, Tiffany; WILSON, Mark M. J.; CHILDERHOUSE, Paul. Towards a unified theory of supply chain value creation and capture. Production Planning & Control, 2023. DOI: 10.1080/09537287.2023.2276826

MUKHTAR, Umer; AZHAR, Tashfeen Mahmood. Coordenação Interfuncional para Co-criar Valor Dentro de Cadeias de Valor Integradas para uma Cadeia de Fornecimento Competitiva. Supply chain management, v. 13(1) p. 11-22, 2020.

PORTER, Michael E. Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus, 1989.

RICHARDSON, Roberto J. et al. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 16. reimp. São Paulo: Atlas, 2008.

YILDIRIM, Çagatay. Measuring network efficiency of the aquaculture value chain in Turkey. Aquaculture. v.76, 2023. DOI: 10.1016/j.aquaculture.2023.739896

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3.ed. Porto Alegre, Bookman, 2005.

Published

19-09-2024

How to Cite

GRAEBIN, G. H.; BERTI FIORIN, M. M.; CUNICO, E.; WALTER, S. A. Análise das Atividades Primárias na Criação de Valor Estratégico: um Estudo de Caso em uma Empresa de Produção e Exportação de Tilápias: Analysis of Primary Activities in Creating Strategic Value: a Case Study in a Tilapia Production and Export Company. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, [S. l.], v. 28, n. 48, p. 100–117, 2024. DOI: 10.48075/csar.v28i48.33488. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/csaemrevista/article/view/33488. Acesso em: 4 may. 2025.

Issue

Section

Artigos de Administração, Ciências Contábeis e Direito (Interdisciplinar)