Learning Objects: creating and sharing media for education
Keywords:
Media, learning objects, repositoriesAbstract
Today's students are, from a very small age, avid technology users. This profile of student demands that the school fits their reality, using media in their teaching-learning process. Therefore, Learning Objects (LOS) emerge as an alternative to introduce media in the classroom. There are already several initiatives on the internet that share LOS previously produced. Among these initiatives the various types of repositories that aim to index, classify and share LOS stand out. However, because they are relatively new initiatives, their repositories present some difficulties for its users, especially in regards to the variety of content, accessibility and usability. There are also notable initiatives with the objective of creating and disseminating LOS through the internet, outside formal repositories. Thus, this article aims, through bibliographic review, to list the concepts of LOS and to study their types and characteristics. It also seeks to examine the characteristics of specialized repositories, as well as to map independent and not indexed initiatives that produce LOS.
Downloads
References
BANCO INTERNACIONAL DE OBJETOS INTERNACIONAIS. Disponível em: <http://objetoseducacionais2.mec.gov.br>. Acesso em: 20 mai. 2015.
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. O YouTube e a Revolução Digital. Disponível em:
<http://www.editoraaleph.com.br/site/media/catalog/product/f/i/file_32.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2015.
CAMERA SIM. Disponível em: <http://camerasim.com>. Acesso em: 20 mai. 2015.
CANAL KURZGESAGT YOUTUBE. Disponível em: <https://www.youtube.com/user/Kurzgesagt>. Acesso em: 25 mai. 2015.
COELHO, Geovália Oliveira; ISHITANI, Lucila; NELSON, Maria Augusta Vieira. Vitae: recuperação de objetos de aprendizagem baseada na web 2.0. ETD - Educação Temática Digital, Campinas - SP, v.2, p.238-257, jul/dez. 2012. Disponível em: <http://periodicos.bc.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1232/pdf_1>. Acesso em: 20 abr. 2015.
FAVA, Rui. Educação 3.0: aplicando o PCDA nas instituições de ensino. São Paulo: Saraiva, 2014. 256 p.
FRANCISCO, Cláudia Cristina Batistela. Formação docente: o uso de conteúdos midiáticos e das tic no processo de ensino e de aprendizagem no ensino superior. Acta Scientiarum: Education,
Maringá, v. 33, n. 1, p.49-55, jan/jun. 2011. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/11307/11307>. Acesso em: 16 mar. 2015.
GHELMAN, Raphael et al. Reconhecimento e Agrupamento de Objetos de Aprendizagem Semelhantes. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p.17-24, set./dez. 2007. Disponível em: <http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/rbie/15/3/003.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2015.
JORUM. Disponível em: <http://www.jorum.ac.uk >. Acesso em: 21 mai. 2015.
JUNDROO. Disponível em: <http://jundroo.com>. Acesso em: 20 mai. 2015.
KHAN ACADEMY. Disponível em: <https://www.khanacademy.org>. Acesso em: 20 mai. 2015.
KRATZ, Ricardo de Andrade et al. Fábrica de adequação de objetos de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p.25-38, set./dez. 2007. Disponível em: <http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/rbie/15/3/004.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2015.
KURZGESAGT. Disponível em: <http://kurzgesagt.org>. Acesso em: 25 mai. 2015.
LEHMAN, Rosemary. Learning Object Repositories. New directions for adults and continuing education. n. 113, p. 57-66, 2007. Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2015.
MACHADO, João Luís de Almeida. Zoom Poliedro: Vide aulas em formato pílula e sua utilização por estudantes e professores do Ensino Médio. Disponível em: <http://www.researchgate.net/profile/Joao_Luis_Machado/publication/271486850_Zoom_Poliedro_Videoaulas_em_formato_plula_e_sua_utilizao_por_estudantes_e_professores_do_Ensino_Mdio_(Videoclasses_in_pill_format_Zoom_Poliedro_Project_and_YouTube_Edu_Brazil_curator_experience)/links/54c8d8600cf238bb7d0e746f.pdf>. Acesso em: 29 mai. 2015.
MARÇAL, Maria Christianni Coutinho; MELLO, Sérgio Carvalho Benício de; CORRÊA, Maria Iraê de Souza. As crises silenciadas pela modernidade e pelas tecnologias da cultura da virtualidade real. Famecos: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p.249-264, jan./abr, 2012. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11351>. Acesso em: 13 mar. 2015.
MELO, Janete A. P. Avaliação de objetos de aprendizagem: cruzando caminhos e produzindo novos olhares. Revista Latinoamericana de Tecnologia Educativa RELATEC, v. 8, n. 2, p. 59-75, 2009. Disponível em: <http://relatec.unex.es/article/view/527/425>. Acesso em: 25 mai. 2015.
MERLOT. Disponível em: <http://www.merlot.org/merlot/index.htm>. Acesso em: 21 mai. 2015.
MORAN, José Manuela; MASETTO, Marcos T.; BERHENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013. 171 p. (Coleção Papirus Educação).
PATREON. Disponível em: <https://www.patreon.com/Kurzgesagt?ty=h>. Acesso em: 25 mai. 2015.
PRENSKY, Marc. Teaching Digital Natives: Partnering for real learning. USA: Corwin, 2010.
RIVED – REDE INTERATIVA VIRTUAL DE EDUCAÇÃO. Disponível em: <http://rived.mec.gov.br/site_objeto_lis.php>. Acesso em: 20 mai. 2015.
ROZADOS, Helen Beatriz Frota. Objetos de aprendizagem no contexto da construção do conhecimento. Ciência & Desenvolvimento: Revista Eletrônica da Fainor, Vitória da Conquista, v. 2, n. 1, p.46-63, jan./dez. 2009. Disponível em: <http://srv02.fainor.com.br/revista/index.php/memorias/article/view/62>. Acesso em: 25 mai. 2015.
SAMPAIO, Romilson Lopes; ALMEIDA, Ana Rita Silva. Aprendendo matemática com objetos de aprendizagem. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p.64-75, abr. 2010. Disponível em: <http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/290/163>. Acesso em: 22 abr. 2015.
TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa, codificação dual e objetos de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 5-16, 2010. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/1205/1114>. Acesso em: 25 mai. 2015.
THE FWA. Disponível em: <http://www.thefwa.com>. Acesso em: 20 mai. 2015.
WARSAWRISING. Disponível em: <http://warsawrising.eu>. Acesso em: 20 mai. 2015.
WEBEDUC. Disponível em: <http://webeduc.mec.gov.br>. Acesso em: 20 mai. 2015.
WILEY, David.A. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. In D. A. Wiley (Ed.), The Instructional Use of Learning Objects: Online Version. Disponível em: <http://reusability.org/read/chapters/wiley.doc>. Acesso em: 21 abr. 2015.
YOUTUBE EDU. Disponível em: <https://www.youtube.com/channel/UCs_n045yHUiC-CR2s8AjIwg/featured>. Acesso em: 25 mai. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.