Literature and literacy in literary ENEM: contributions to the debate in high school

Authors

  • Helciclever Barros da Silva Vitoriano
  • Alessandro Borges Tatagiba
  • Anderson Luís Nunes da Mata
Supporting Agencies

Keywords:

Literature, literature literacy, ENEM

Abstract

This paper aims to reflect on the relationship between literature and the literary literacy in the National Secondary Education Examination (Enem). Created in 1998 by the National Institute of Educational Studies Teixeira (INEP), the Enem serving since 2009 as a way of admission to higher education as well as pre-requisite for access to various comprehensive programs, including the University Program All (Prouni) and the unified selection system (Sisu). The Enem reached in 2014 about eight (8) million subscribers and, given this context, it is emphasized the interest of researchers, teachers and high school students on the exam. To contribute to the debate about the concepts, limits and possibilities involved in the relationship between literature and the literary literacy in Enem, the proposal of the following research question: the literature of skills expressed in the reference matrix of Enem and charged in proof of items represent progress or setbacks for literature teaching in basic education? To achieve this question and work plan, the goal is theoretical contribution by contributions from authors like Alavarse (2013), Barbosa (2015), Cosson (2009), Halladyna and Steven (1989), Soares Araujo (2013) , Tatagiba (2014), Tatagiba and Catalani (2015), Vianna (2003), Soares (2014). The methodology of qualitative interpretative approach adopted documentary analysis procedures. It is confronted and analyzed the reference matrix of Enem (Brazil, 2009), the skills that relate to literature. Among the preliminary results of this work highlights the need for further research on the retroactive effect of Enem in the formation of literary education in Brazil today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Flávio. “As questões de crítica literária”. In: MARTINS, Maria Helena (org.) Outras Leituras: Literatura, Televisão, Jornalismo de arte e cultura, Linguagens Interagentes. São Paulo: Itaú Cultural/Senac, 2000. p. 19-35.

ALAVARSE Ocimar Munhoz. Avaliação e Aprendizagem: Avaliações externas: perspectivas para a ação pedagógica e a gestão do ensino. São Paulo: CENPEC: Fundação Itaú Social, 2013.

_______. Desafios da Avaliação educacional: ensino e aprendizagem como de avaliação para igualdade de resultados. Cadernos Cenpec Pesquisa e ação educacional. v. 1 n. 1, 2013.

ANTUNES, Benedito; CECCANTINI, João Luís; ANDRADE, Paulo. “Anotações sobre o ensino da Literatura e as avaliações da educação básica”. p. 249-257. In: BRASIL. Avaliações da Educação Básica em debate: ensino e matrizes curriculares de referência das avaliações em larga escala. Brasília: Inep, 2013. 467 p.

ARAÚJO, Eutália Aparecida Cândido de; Dalton Francisco de; ANDRADE; BORTOLLOTTI, Silvana Ligia Vincenzi. Teoria da Resposta ao Item. Rev Esc Enferm USP 2009; 43(Esp):1000-8. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v43nspe/a03v43ns.pdf>. Acesso em: 5 mar. 2015.

BARTHES, Roland. Crítica e verdade. Tradução Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Perspectiva, 2007.

BAKHTIN, M. Os Gêneros do Discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000. p. 279-326.

BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. Situated literacies: Reading and writing in Context. London & New York: Routledge, 2000.

BARBOSA, Begma Tavares. Letramento literário: sobre a formação escolar do leitor jovem. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 16, n. 1, p. 145-167 mar./ ago. 2011. Disponível em: http://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2012/08/Texto-06.pdf. Acesso em: 7 mai. 2015.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. Tradutor Nilson Moulin. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

______; SOUZA, Renata Junqueira de. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula.

CUNHA, L. A. A Universidade Temporã. O Ensino Superior da Colônia à Era Vargas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

CHRISTIE, F. Literacy as a theme in educational theory and policy. Equinox Books, [s.l.], p. 9-23, nov. 2010.

EMPSON, William. Seven Tipes of ambiguity. New York: New Directions, 1990.

FISCHER, Luís Augusto et al. A Literatura no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Nonada Letras em Revista, Porto Alegre, ano 15, n. 18, p. 111-126, 2012.

FREITAS, L. C. Avaliação: para além da “forma escola”. Educação: teoria e prática. Rio Claro, v.20, n.35, p.89- 100, jul.-dez. 2010.

GUMBRECHT, Hans. Produção de Presença. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC. Rio de Janeiro: 2011, p. 125.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Tradutores Alceu Dias Lima; Diana Luz Pessoa de Barros; Eduardo Peñuela Cañizal; Edward Lopes; Ignácio Assis da Silva; Maria José Castagnetti Sembra; Tieko Yamaguchi Miyazaki. 1ª Ed. São Paulo: Cultrix, s/d.

Haladyna, Thomas M., and Steven M. Downing. A taxonomy of multiple-choice item-writing rules. Applied measurement in education 2.1, 1989, p. 37-50.

INEP/ Brasil. Exame Nacional do Ensino Médio: Documento Básico. Brasília, 2002.

_______. Textos Teóricos Metodológicos: Enem. Brasília, 2009.

_______. Guia de elaboração e revisão de itens. Brasília, 2009.

LUFT, Gabriela Fernanda Cé. O retrato de uma disciplina ameaçada: a literatura nos documentos oficiais e nos Exame Nacional do Ensino Médio. Tese (Doutorado em Literatura Brasileira) UFRGS, Porto Alegre, 2014.

MAGALDI, Sábato; VARGAS, Maria Thereza. Cem anos de teatro em São Paulo (1875-1974). São Paulo: SENAC, 2001.

MEC/BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília: 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=15548&Itemid=>. Acesso em: 05 mar. 2015.

PRODROMOU, Luke.‘The Backwash Effect: testing and teaching’. ELT Journal, 49/1:13-25. Oxford University Press, 1995. Disponível em <http://203.72.145.166/ELT/files/49-1-2.pdf>. Acesso em 7 mai. 2015.

RAZZINI, Marcia P. G. “História da Disciplina Português na Escola Secundária Brasileira”. Revista Tempos e Espaços em Educação. Universidade Federal de Sergipe, Núcleo de Pós-Graduação em Educação. v. 4, jan./jun. 2010, p. 43-58. ISSN: 1983-6597.

______. O espelho da nação: Antologia Nacional e o Ensino de Português e Literatura (1838-1971). Tese (doutorado em teoria literária). Unicamp. São Paulo: 2000.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

RÖSING, Tânia M. K. A leitura do texto teatral na escola. In: Brasil/Inep e UPF. Teorias e Práticas de Letramento. Orgs. Lia Scholze; Tânia M. K. Rösing. Brasília, 2007. Disponível em: <http://www.publicacoes.inep.gov.br/portal/download/511>. Acesso em: 02 abr. 2015.

SILVA, E. T. O Professor e o Combate à Alienação Imposta. São Paulo: Cortez, 1996.

SOARES, F.J. Currículo e avaliação: diálogo necessário. In Revista. Magistério / Secretaria Municipal de Educação. n. 4 – São Paulo : SME / DOT, 2015.

TATAGIBA, Alessandro Borges. Dos Letramentos às Mudanças Discursivas e Sociais na Educação de Jovens, Adultos e Idosos. Universidade de Brasília. Dissertação (Mestrado em Linguística). Brasília, 2014.

TATAGIBA, A. B. e Catalani, E.M.T. Provinha Brasil: Desafios e Perspectivas para a Apropriação Pedagógica dos Resultados. Associação Brasileira de Avaliação Educacional. No Prelo, 2015.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução Caio Meira. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

VALENTINI, F, & LAROS, J.A. Métodos Atuais de Estatística Aplicada e Psicometria. In Hutz, C.S. (2012). Avanços em avaliação psicológica de crianças e adolescentes II. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2012

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliações em debate: saeb, enem, Provão. Editora Plano, 2003.

ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Rev. Bras. Educ. [online]. 2006, vol.11, n.32, pp. 226-237.

ISSN 1413-2478. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782006000200003> Acesso em 22 abr. 2015.

ZAPPONE, Mirian Hisae Yaegashi. Práticas de Leitura na escola. Tese (Doutorado em Teoria Literária) Unicamp, Instituto de Estudos de Linguagem. São Paulo: 2001. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=vtls000241388>. Acesso em: 07 mar. 2003.

Published

01-07-2016

How to Cite

VITORIANO, H. B. da S.; TATAGIBA, A. B.; DA MATA, A. L. N. Literature and literacy in literary ENEM: contributions to the debate in high school. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e12720, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/12720. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] TIC, MULTILETRAMENTOS, SUPORT. E RECURSOS DIDT.-PED. APLIC. AO ENSINO DE LP