The construction of sense in advertisements: lecture activities performed with Stricto Sensu post-graduation students
Keywords:
Teaching, textual linguistics, publicity.Abstract
This work unites the activities performed by the research project “Discursive genres: an investigation of the literacy and multiliteracy of the scholar sphere”, and has as a side view, in this research, to investigate the lecture of stricto sensu post-graduation students, about the textuality criteria present in advertisements. For this, it was carried out a qualitative-interpretative research, through which it was applied the theoretical and practical activities with texts that belong to the advertisement genre. Epistemologically, we anchored a lecture of the Textual Linguistics and Argumentative Semantics data. The results indicate the necessity of a work directed to multiliteracy.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 5. ed. Tradução do russo Paulo Azevedo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
BEAUGRANDE, Robert Alain de; DRESSLER, Wolfgang Ulrich. Introduction to Text Linguistics. London: Longman, 1981.
BIOÉ PRODUTOS ORGÂNICOS. Coca-Cola Brasil lança campanha da PlantBottle. Curitiba, 2010. Disponível em: . Acesso em: 09 nov. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º ciclos do ensino fundamental. Brasília: SEF, 1998.
CABRAL, Ana Lúcia Tinoco. A força das palavras: dizer e argumentar. São Paulo; Contexto, 2010. 157 p.
CARVALHO, Nelly Medeiros de. Publicidade: a linguagem da sedução. São Paulo: Ática, 1996. 175 p.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Os Sentidos do Texto. São Paulo; Contexto, 2012. 173 p.
GASPARIN, João Luis. Uma didática para a pedadogia histórico-crítica. 4.ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
KOCH, Ingedore Grunfeld Vilhaça. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2006. 190 p.
______. A Inter-ação pela linguagem. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2012. 134 p.
______. Lingüistica Textual Hoje: questões e perspectivas. In: ENCONTRO NACIONAL DO GRUPO DE ESTUDOS DA LINGUAGEM DO CENTRO- OESTE: INTEGRAÇÃO, LINGUÍSTICA, ÉTNICA E SOCIAL, 2., 2003, Goiânia. Trabalhos apresentados... Brasília: Oficina Editorial do Instituto de Letras da UNB, 2004.
______. O Texto e a Construção de Sentidos. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2008. 168 p.
______. TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Texto e Coerência. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011. 110 p.
KÖCHE, Vanilda Salton; BOFF, Odete Maria Benetti; MARINELLO, Adiane Fogali. Leitura e produção textual: gêneros textuais do argumentar e expor. Petrópolis: Vozes, 2010. 127 p.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Produção Textual, Análise de Gêneros e Compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. 296 p.
MONDADA, Lorenza; DUBOIS, Danièle. Construção dos objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, Mônica Magalhães; RODRIGUES, Bernadete Biasi Rodrigues; SILVA, Alena Ciula e (Orgs.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. Tradução do capítulo: Mônica Magalhães Cavalcante; revisão de Francisco Roterdan Fernandes Damasceno e Alena Ciulla e Silva. Cap. 1, p. 17- 52.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Língua Portuguesa. Curitiba: SEED, 2008.
PROGRAMA ÁGUA BRASIL. Brasileiros preocupam-se mais com questões sociais, do que com o meio ambiente. [Brasília], 2012. Disponível em <http://professorvalnir.blogspot.com.br>. Acesso em: 09 nov. 2015.
SILVA, Anna Christina Bentes da; REZENDE, Renato Cabral. Texto: conceitos, questões e fronteiras [con] textuais. In: SIGNORINI, Inês (Org.) [Re]discutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. 222 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.