A multicultural looking: some contributions for the performance of the music teacher on basic education

Authors

  • Renan Santiago de Sousa
  • Ednardo Monteiro Gonzaga do Monti
Supporting Agencies

Keywords:

Multiculturalism, musical education, literature review.

Abstract

This paper, based in educational legislations such as Law of Guidelines and Bases of National Education of 1996 (LDBN/1996), National Curriculum Guidelines of 1998 (PCN/1998), Law Act No 10.639, in 2003 and Law Act No 11.645, in 2008, argues that Music Education should respect diversity and contribute to the fight against all kinds of prejudice and discrimination. In order to contribute with this discussion, this paper aim to help to answer the follow question: How could the Music teacher ministry your subject on primary and secondary school in order to respect the cultural diversity present in classrooms? Therefore, based on the critical perspective of multiculturalism (CANEN, 2007; CANDAU, 2008), this paper seeks to reunite contributions from academic literature that may structure multicultural music classes, thus contributing to the educational theory can turn into teaching practice. This text is shown to be relevant, because it is clear that the school is a place permeated by multiculturalism and subject to problems caused by clashes between cultures (such as racism, prejudice, discrimination, sexism, xenophobia, religious intolerance etc.), which should be combated by an education that values diversity. From this perspective, this study highlights five attitudes that the music teacher must have for your class became multicultural: 1) Enhance the student's culture and its community; 2) Reduce the existing clash between their culture and the culture of the student body; 3) Expanding musical horizons of its students; 4) critically discuss the problems of social relevance and concatenate them with the music of discipline and 5) using a flexible curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓGUI, José Luis. Por um currículo contrahegemónico: de la educación musical a la música educativa. Revista da ABEM, Londrina, v.19 – nº 25, pgs. 19-29, jan-jun 2011.

BRASIL, Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. nº 9.294/96. Brasília, 1996.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de educação. 10. ed. Petrópolis. Vozes, 2008. p.71-79.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2011.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In. Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.

CANEN, Ana. O Multiculturalismo e seus Dilemas: implicações na educação. Comunicação & Política, v. 25, p. 91-107, 2007.

CANEN, Ana; MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. Reflexões sobre multiculturalismo na escola e na formação docente. In ______. Ênfases e omissões no currículo. Campinas: Papirus Editora, 2001.

DIDIER, Adriana Rodrigues. A educação musical no caso da história de vida dos professores: o caso do Programa Horizontes Culturais. Dissertação (mestrado) apresentada no Centro de Letras e Artes da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO.

HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e mediações Culturais. Belo Horizonte, Ed. UFMG, 2003

______. A identidade cultural na pós-modernidade. 10a ed. Rio de janeiro: dp&a; 2005.

HORNBURG, Nice; SILVA, Rubia da. Teorias sobre o currículo: uma análise para compreensão e mudança. Revista de divulgação técnico-científico do ICP. Vol. 3 n.10 – jan. - jun./2007

LAZZARIN, Luís Fernando. A dimensão multicultural da nova filosofia de educação musical. Revista ABEM, Porto Alegre, V. 14, 125-131, mar. 2006.

______. Multiculturalismo e multiculturalidade: recorrências discursivas na educação musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 19, 121-128, mar. 2008.

NOGUEIRA, Maria Alice; Nogueira, Cláudio Marques Martins. Bourdieu & a Educação. Minas Gerais: Autêntica Editorial, 2004.

PENNA, Maura. A(s) Música(s) e seu ensino. Porto Alegre: Sulina: 2008

______. Música nas escolas: analisando as propostas do PCN para o ensino fundamental. In. É esse o ensino de Arte que queremos? Uma análise das propostas dos Parâmetros Curriculares. João Pessoa: Editora Universitária, 2001.

PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Licenciatura em música e habitus conservatorial: analisando o currículo. Revista da ABEM . Londrina, v.22, n.32 , p. 90-103, jan.jun 2014

PILLETI, Claudino. Didática Geral. São Paulo: Editora Ática, 1986.

SANTIAGO, Renan ; MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga do. Multiculturalismo e pós-modernidade: reflexões sobre cultura, educação musical e currículo educacional. Pesquisa e Música, v. 13, p. 112-126, 2014.

SANTOS, Regina Marcia Simão dos. Um paradigma estético para o currículo. In: SANTOS, Regina Márcia Simão (org.). Música, Cultura e Educação: Os múltiplos espaços de educação musical. Porto Alegre: Sulina, 2012a.

SANTOS, Regina Marcia Simão dos. Educação musical, educação artística, arte-educação e música na escola básica no Brasil: trajetórias de pensamento e prática. In: SANTOS, Regina Márcia Simão (org.). Música, Cultura e Educação: Os múltiplos espaços de educação musical. Porto Alegre: Sulina, 2012b.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: Perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez. 2012

Published

07-06-2016

How to Cite

DE SOUSA, R. S.; MONTI, E. M. G. do. A multicultural looking: some contributions for the performance of the music teacher on basic education. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e13722, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/13722. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO