The construction of a Didactic Sequence of the discursive legend genre using ICTs to develop literacy in elementary school

Authors

  • Madalena Benazzi Meotti
  • Greice da Silva Castela
Supporting Agencies

Keywords:

Didatic sequence, discursive gender legend, information technology and communication.

Abstract

This article has the objective of submit a Didatic Sequence (DS) through the discursive gender legend for fifth grade students elementary school year. Ds this is directed to develop reading and writing and integrates New Features of Information Technology and Communication - ITC and Multiliteracies, enabling new circulation ways that gender, by the internet. This material educational integrates a thesis that we are developing in professional Mestrado Program In Letters (PROFLETRAS) the West State University Of Paraná (UNIOESTE) Cascavel campus. Technology is seen as element will contribute to that this process become significant and effective, being attractive for schoolchildren live in their everyday with ict. Our theoretical basis ARE BAKHTIN (2003), ROJO E MOURA (2012), CHARTIER (1999), DOLZ AND SCHENEWLY (2004), SOARES (2000), MARCUSCHI (2005), among others. Hope cooperate for others if teachers feel activated the develop and apply in your lessons that kind of educational proposal in perspective theoretical adopted and presented in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 4.ed.SP: Martins Fontes, 2003.

BRAIT, Beth. (org.) Bakhtin:Conceitos-chave. 5.ed.SP: Contexto, 2014.

CASTELA, Greice da Silva. A Leitura e a Didatização do (hiper)texto Eletrônico no Ensino de Espanhol como Língua Estrangeira (E/LE). Tese de Doutorado. Rio de Janeiro, UFRJ, 2009.

DIAS, Reinildes. Web Quests: Tecnologias, multiletramentos e a formação do professor de inglês para a era do ciberespaço. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, 2012.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências Didáticas para o oral e escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, Joaquim; SCHNEWULY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004.

LEMKE, J. L. Letramento Multimidiático: transformando significados e mídias. Revista Trabalhos em Linguística Aplicada, vol.49, n.2, SP, jul/dez. 2010.Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-18132010000200009escript=sci_arttext. Acesso em:15 ago.2015.

MORAN, José Manuel. Ensino e Aprendizagem Inovadores com apoio de Tecnologias. In: MORAN, J, Manuel, Marcos. T. Maseto, Marilda A. Behrens. Novas Tecnologias e mediação Pedagógica. 21. ed. Campinas/SP: Papirus, 2013.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. (Orgs). Multiletramentos na escola. SP: Parábola, 2012.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos escola e inclusão social. SP: Parábola, 2009.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2ª edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SWIDERSKI, R. M. S.; COSTA-HÜBES, T.C. Abordagem Sociointeracionista e Sequência Didática: Relato de Experiência. In: Línguas & Letras. UNIOESTE, V.10, nº 18. 2009.

Published

02-06-2016

How to Cite

BENAZZI MEOTTI, M.; CASTELA, G. da S. The construction of a Didactic Sequence of the discursive legend genre using ICTs to develop literacy in elementary school. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e13744, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/13744. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] TIC, MULTILETRAMENTOS, SUPORT. E RECURSOS DIDT.-PED. APLIC. AO ENSINO DE LP