Thinking about the brazilian law courses in dialogue with Paulo Freire and Bronislaw Malinowski
Keywords:
law teaching, anthropology, humanism. Interdisciplinarity, education.Abstract
The text aims at carrying out an analysis of the article entitled For an anthropologic education: comparing the ideas of Bronislaw Malinowski and Paulo Freire, written by Hélcio José Silva, in an attempt to compare the dialogue between anthropology and education, and the differences concerning education granted to different groups. As from the ideas presented, a reflection is made concerning teaching in the Law Courses and a humanistic and interdisciplinary proposal in the development offered in these courses.
Downloads
References
BACHELARD, G. La formation de l’esprit scientifique: contribution à une psychanalyse de la connaissance objective. 5e éd. Paris: Librairie philosophique J. VRIN, 1967. (Collection: Bibliothèque des textes philosophiques).
BERNARDES, S. T. A; BERNARDES, L. A. O sentido do devir na criação artística de Pablo Picasso: reflexões para a educação. Revista Triângulo, Uberaba, v. 5, n. 1, p. 87-105, jan./jun. 2012. Disponível em: file:///C:/Users/Sueli/Downloads/319-1526-4-PB.pdf Acesso em 21 mar. 2015.
BOBBIO, N. O Positivismo Jurídico: lições de filosofia do direito. Tradução e notas Marcio Pugliesi, Edson Bini, Carlos E. Rodrigues. São Paulo: Ícone, 1995.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. Ed. São Paulo: Loyola, 2011. Disponível em: http://www.pucsp.br/gepi/downloads/PDF_LIVROS_INTEGRANTES_GEPI/livro_integracao_interdisciplinaridade.pdf Acesso em 21 mar. 2015.
FIORI, E. M. Educação e política: textos escolhidos. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2014. v. 2
FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1979.
MALINOWSKI, B. C. Argonautas do pacífico ocidental. Tradução Anton P. Carr. São Paulo: Abril Cultural, 1976.
POMBO, O. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, v.1, n.1, p. 3 -15, mar. 2005, http://revista.ibict.br/liinc/index.php/liinc/article/view/186/103 Acesso em 21 mar. 2015.
REALE, M. Filosofia do direito. 19. ed. São Paulo: Saraiva, 2002. Disponível em: https://direitoufma2010.files.wordpress.com/2010/05/miguel-reale-filosofia-do-direito.pdf Acesso em 21 mar. 2015.
SILVA, H. J. Por um ensino jurídico inclusivo: em diálogo com o pluralismo das realidades sociais. Argumenta, Jacarezinho, n. 15, p. 303-314, 2012. Disponível em: http://seer.uenp.edu.br/index.php/argumenta/article/download/225/224. Acesso em: 07 de agosto de 2015.
SOUZA, M. R. Por uma educação antropológica: comparando as ideias de Bronislaw Malinowski e Paulo Freire. Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 33 set./dez. 2006. Disponível em: . Acesso em: 28 jul. 2015.
WOLKMER, A. C. Pluralismo jurídico: fundamentos de uma nova cultura no direito. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.