Thinking about the brazilian law courses in dialogue with Paulo Freire and Bronislaw Malinowski

Authors

  • Roberto Lins Marques
  • Sueli Teresinha de Abreu-Bernardes
  • Fernanda Telles Márques
Supporting Agencies

Keywords:

law teaching, anthropology, humanism. Interdisciplinarity, education.

Abstract

The text aims at carrying out an analysis of the article entitled For an anthropologic education: comparing the ideas of Bronislaw Malinowski and Paulo Freire, written by Hélcio José Silva, in an attempt to compare the dialogue between anthropology and education, and the differences concerning education granted to different groups. As from the ideas presented, a reflection is made concerning teaching in the Law Courses and a humanistic and interdisciplinary proposal in the development offered in these courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELARD, G. La formation de l’esprit scientifique: contribution à une psychanalyse de la connaissance objective. 5e éd. Paris: Librairie philosophique J. VRIN, 1967. (Collection: Bibliothèque des textes philosophiques).

BERNARDES, S. T. A; BERNARDES, L. A. O sentido do devir na criação artística de Pablo Picasso: reflexões para a educação. Revista Triângulo, Uberaba, v. 5, n. 1, p. 87-105, jan./jun. 2012. Disponível em: file:///C:/Users/Sueli/Downloads/319-1526-4-PB.pdf Acesso em 21 mar. 2015.

BOBBIO, N. O Positivismo Jurídico: lições de filosofia do direito. Tradução e notas Marcio Pugliesi, Edson Bini, Carlos E. Rodrigues. São Paulo: Ícone, 1995.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. Ed. São Paulo: Loyola, 2011. Disponível em: http://www.pucsp.br/gepi/downloads/PDF_LIVROS_INTEGRANTES_GEPI/livro_integracao_interdisciplinaridade.pdf Acesso em 21 mar. 2015.

FIORI, E. M. Educação e política: textos escolhidos. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2014. v. 2

FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1979.

MALINOWSKI, B. C. Argonautas do pacífico ocidental. Tradução Anton P. Carr. São Paulo: Abril Cultural, 1976.

POMBO, O. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, v.1, n.1, p. 3 -15, mar. 2005, http://revista.ibict.br/liinc/index.php/liinc/article/view/186/103 Acesso em 21 mar. 2015.

REALE, M. Filosofia do direito. 19. ed. São Paulo: Saraiva, 2002. Disponível em: https://direitoufma2010.files.wordpress.com/2010/05/miguel-reale-filosofia-do-direito.pdf Acesso em 21 mar. 2015.

SILVA, H. J. Por um ensino jurídico inclusivo: em diálogo com o pluralismo das realidades sociais. Argumenta, Jacarezinho, n. 15, p. 303-314, 2012. Disponível em: http://seer.uenp.edu.br/index.php/argumenta/article/download/225/224. Acesso em: 07 de agosto de 2015.

SOUZA, M. R. Por uma educação antropológica: comparando as ideias de Bronislaw Malinowski e Paulo Freire. Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 33 set./dez. 2006. Disponível em: . Acesso em: 28 jul. 2015.

WOLKMER, A. C. Pluralismo jurídico: fundamentos de uma nova cultura no direito. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2015.

Published

15-06-2016

How to Cite

MARQUES, R. L.; ABREU-BERNARDES, S. T. de; MÁRQUES, F. T. Thinking about the brazilian law courses in dialogue with Paulo Freire and Bronislaw Malinowski. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e13895, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/13895. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO