Discussions about women education luso-brazilian in the nineteenth century

Authors

  • Marcio Jean Fialho Sousa
Supporting Agencies

Keywords:

Women education, educational debates, social inclusion.

Abstract

The aim of this article is to analyse the educational scenario in Brazil and Portugal during the late nineteenth century. See how the educational principals were formed and what is the space for women education within the formal education. For this, it will be an overview of the main ideas that circled the social movements and historical events of the second quarter nineteenth century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, Mousinho de. “Ideias sobre o Estabelecimento da Instrução Pública”. Paris, 1823. In FERREIRA, Alberto. Antologia de Textos Pedagógicos Portugueses. Vol.III. Lisboa: s.e, 1973.

BOTO, Carlota Josefina M. C. dos R. Ler, escrever, contar e se comportar: a escola primária como rito do século XIX português (1820-1910). Tese de Doutorado. SP: Universidade de São Paulo, 1997.

BRAAMCAMP, José Augusto. “Reflexões sobre a educação pública.” In FERREIRA, Alberto. Antologia de Textos Pedagógicos Portugueses. Vol.III. Lisboa: s.e, 1973.

BRASIL. L’Empire Du Brésil à l’Exposition Universelle de 1876 a Philadelphie. RJ: Tipografia e Litografia do Imperial Instituto Artístico.

FRANÇA, José Augusto. O Romantismo em Portugal. Estudos de fatos socioculturais. 2o ed. Lisboa: Livros Horizonte, 1993.

GARCIA, Tania Elisa Morales. “A educação na construção de gênero”. In.: Anais do I Congresso Brasileiro de História da Educação. Rio de Janeiro: UFRJ/Sociedade Brasileira de História da Educação, 2000. p. 145-146. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe1/anais/152_tania.pdf Acesso: 11 nov. 2015.

GARRETT, Almeida. Da Educação. Londres: em Casa de Sustenance e Stretch, 1829. Disponível em: http://purl.pt/2 Acesso: 17 nov. 2015.

HEITZENRATER, Richard P. Wesley e o povo chamado Metodista. São Bernardo do Campo/SP: EDITEO. 1998.

HERCULANO, Alexandre. “Da educação e instrução das classes laboriosas”. O Panorama. Jornal Litterario e Instructivo da Sociedade Propagadora dos conhecimentos úteis. Vol. II. 2º da 1ª Série, N.º 75, 6 de Outubro de 1838.

MEDINA, João. Reler Eça de Queirós – das Farpas aos Maias. Lisboa: Livros Horizontes, 2000.

QUEIRÓS, Eça de. “Uma Campanha Alegre: da farpas.” In. Obras Completas. Vol III. Org. Beatriz Berrini. RJ: Editora Nova Aguilar, 2000.

SOUSA, Marcio Jean Fialho de. A Postura de Eça de Queirós à Luz dos Debates Educacionais em Portugal. Dissertação de Mestrado. SP: Universidade de São Paulo: 2008.

VERÍSSIMO, José. “A educação da Mulher Brasileira”. In. ALMEIDA, P. D. A Educação Nacional. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.

Published

06-07-2016

How to Cite

SOUSA, M. J. F. Discussions about women education luso-brazilian in the nineteenth century. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e14398, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14398. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO