Redemption by reading and literacy practices: an interdependent relationship towards liberation
Keywords:
Project redemption by reading, literacy, prison education.Abstract
The themes Literacy and Prison Education have been the subject of rare studies and, often, also controversies in Brazil. Taking into account the various issues involving such discussions, such as the resocialization and effectiveness of teaching in the construction of knowledge, this article presents some reflections on the implementation of the Reading Remição project in prisons, considering the literacy, the role and meanings that reading can assume in the prison system. Therefore, the theoretical perspective adopted is based mainly on the studies of Brazil (2012), Deleuze and Guattari (1995), Foucault (1986), Freire (2011), Kleiman (1995/2002), Rojo (2009) and Soares (1998/2003/2004). In this context of Prison Education, the incentive to read has been considered by the public authorities, as well as in school education in general, as one of the alternative means for the socialization of the prisoner, considering that reading is an essential factor for citizenship, regardless of whether the reader is in a situation of freedom or in a prison situation, because it occupies a privileged place in daily life, contributing to expand the knowledge of oneself and the world, although in many moments reading is considered only as a resource to abbreviate to the inmate, the time of permanence in prison. In this sense, the reflections we propose here aim to gather information about the project of Remição pela Leitura and a possible relationship with the perspective of literacy. Therefore, this article presents bibliographic and exploratory information on both themes, in order to provide the reader with a compendium of the scenario of such issues in Brazil.Downloads
References
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a oferta de educação para jovens e adultos em privação de liberdade nos estabelecimentos prisionais. In: Diretrizes Curriculares Nacionais gerais para a Educação Básica. Brasília, p. 306-337. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 2, de 19 de maio de 2010. Dispõe sobre as Diretrizes Nacionais para a oferta de educação para jovens e adultos em situação de privação de liberdade nos estabelecimentos penais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 maio 2010. Seção 1. p. 20.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Rio de Janeiro: Ed.34, 1995.
DOLLMGER, Jacimara Von. Projeto remição pela leitura. Disponível em: http://www.premiovivaleitura.org.br/projetos_uploads/21112014060239.doc. Acesso em: 12 dez.2015
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: histórias da violência nas prisões. Tradução de Ligia M. Pondé Vassalo. Petrópolis, Vozes, 1986.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KLEIMAN, Ângela (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1995.
KLEIMAN, Angela B. Contribuições teóricas para o desenvolvimento do leitor: teorias de leitura e ensino. In: Leitura e animação cultural: repensando a escola e a biblioteca. RÖSING, Tania M. K; BECKER, Paulo. Passo Fundo: UFP 2002.
OLIVEIRA, Ana Arlinda de. Leitura, Literatura Infantil e Doutrinação da Criança. Cuiabá-MT: EdUFMT, 2005.
ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. A leitura e a escrita como possibilidade de resgate da cidadania de jovens e adultos em privação de liberdade. Revista Educação e Linguagens, v.1, p. 46-59, 2012.
ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Escola da prisão: espaço de construção da identidade do homem aprisionado? In: ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano (org.). Educação escolar entre as grades. São Paulo: EduFSCar, 2007.
PARANÁ. Decreto-lei nº 17329 de 8 de outubro de 2012. Institui o Projeto “Remição pela Leitura” no âmbito dos Estabelecimentos Penais do Estado do Paraná. Diário Oficial Executivo [do] Paraná. ed. 8814, p.10-11, 2012.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SCARIOT, Luciana Ferreira Da Silva Moraes. Práticas de leitura, escrita e letramento na penitenciária feminina em Cuiabá-MT: a visão da professora e suas alunas. Dissertação (mestrado) Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, Cuiabá, 2013.
SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2003.
SOARES, Magda. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, Vera Masagão (org.). Letramento no Brasil: reflexões a partir do INAF 2001. 2. Ed. São Paulo: Global, 2004.
SOARES, Magda. Letramento: um tema de três gêneros. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 1998.
SOARES, Magda. O que é letramento. Entrevista concedida ao Diário do Grande ABC, São Paulo, 29 de agosto de 2003. Diário na Escola: Santo André, p. 3. Disponível em: http://www.verzeri.org.br/artigos/003.pdf. Acesso em: 12 dez. 2015.
TFOUNI, Leda Verdiane. Letramento e Alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995. (Coleção questões da nossa época, v. 47).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.