Gender discursive chronic: themed aspects, stylistic and compositional in school practice

Authors

  • Silvana Aparecida Costa da Cruz
  • Terezinha da Conceição Costa-Hübes
Supporting Agencies

Keywords:

Speech genres, gender chronicle, practices of the portuguese language teaching.

Abstract

Assuming that the adoption of genres in the classroom is one of the most likely paths of success, when it aims to develop the process of reading, writing and understanding of the language, the topic of this article will focus on the study of genres basing ourselves on bakhtinian theory. In this sense, the objective of this text is to make a link between the theoretical assumptions   and everyday activities of Portuguese Language in Elementary Education with the purpose of improving the   discursive practices of our students. To meet the proposed we will use Bakhtin (1992 [1979]), Rodrigues (2001), Costa-Hübes (2014), among others.  Methodologically we will make an interpretative analysis of the themed aspects, stylistic and compositional of chronic discursive genre. To do so, we selected the text "Pai não entende nada” of Luis Fernando Verissimo. As a result, we intend to expand the reflections on the subject so that the theory will assist in classroom practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES FILHO, Francisco. Gêneros jornalísticos: notícias e carta do leitor no ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2011.

BAKHTIN, Mikhail.[1979] Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOSHINOV, Valentin N. [1929]. Marxismo e filosofia da linguagem. Traduzido por Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

CELANI, Maria Antonieta Alba. A relevância da linguística aplicada na formulação de uma política educacional brasileira. In: FORTKAMP, Mailce Borges Mota; TOMITCH, Leda Maria Braga (Orgs.). Aspectos da linguística aplicada: estudos em homenagem ao professor Hilário Inácio Bohn. Florianópolis: Editora Insular, 2000.

COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. Os gêneros discursivos como instrumentos para o ensino de Língua Portuguesa: perscrutando o método sociológico bakhtiniano como ancoragem para um encaminhamento didático-pedagógico. In: NASCIMENTO, Elvira Lopes do; ROJO, Roxane. Gêneros de texto/discurso e os desafios da contemporaneidade. São Paulo: Pontes, 2014. p.13-34.

MADEIRA, Ana Maria Gini. Da produção à recepção: uma análise discursiva das crônicas de Luís Fernando Veríssimo. 2005. 106 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos)

Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

MELO, José Marques A. Crônica. In.: CASTRO, G. de; GALENO, A. (Orgs.). Jornalismo e literatura: a sedução da palavra. São Paulo: Escrituras, 2002. p.139-154.

MENEZES, Vera Lúcia de Oliveira e Paiva; SILVA, Marina Morena dos Santos e; GOMES, Iran Felipe Alvarenga e. Sessenta anos de Lingüística Aplicada: de onde viemos e para onde vamos. São Paulo: Contexto, 2009.

RITTER, Lilian Cristina Buzato. Gênero discursivo crônica: um estudo do contexto de produção. V Siget, Caxias do Sul, p.1-17, 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/ucs/tplSiget/extensao/agenda/eventos/vsiget/portugues/anais/textos_autor/arquivos/genero_discursivo_cronica_um_estudo_do_contexto_de_producao.pdf.

Acesso em: 30 de agosto de 2016.

RODRIGUES. Rosangela Hammes. A Constituição e Funcionamento do Gênero Jornalístico Artigo: Cronotopo e Dialogismo. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem – LAEL – PUCSP). São Paulo: PUCSP, 2001.

SCHNEIDER, Claercio Ivan. Crônica jornalística: um espelho para a história do cotidiano?

Disponível em: http://www.fag.edu.br/adverbio/artigos/cronica_jornalistica.pdf.

Acesso em: 15 maio de 2008.

VERÍSSIMO, Luis Fernando. Comédias da vida privada: 101 crônicas escolhidas. Porto Alegre: L&PM, 1995.

VOLOSCHINOV, Valentin N.; BAKHTIN, M. M. Discurso na Vida e Discurso na Arte (sobre a poética sociológica).Trad. De Carlos Alberto Faraco & Cristóvão Tezza [para fins didáticos]. Versão da língua inglesa de I. R. Titunik a partir do original russo, 1926.

Published

02-09-2016

How to Cite

COSTA DA CRUZ, S. A.; COSTA-HÜBES, T. da C. Gender discursive chronic: themed aspects, stylistic and compositional in school practice. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 3, p. e14725, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14725. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] REFLEXÃO LINGUÍSTICA A REBOQUE DA FALTA DE REFLEXÃO SOBRE A APLIC. TEÓRICA