Gender discursive chronic: themed aspects, stylistic and compositional in school practice
Keywords:
Speech genres, gender chronicle, practices of the portuguese language teaching.Abstract
Assuming that the adoption of genres in the classroom is one of the most likely paths of success, when it aims to develop the process of reading, writing and understanding of the language, the topic of this article will focus on the study of genres basing ourselves on bakhtinian theory. In this sense, the objective of this text is to make a link between the theoretical assumptions and everyday activities of Portuguese Language in Elementary Education with the purpose of improving the discursive practices of our students. To meet the proposed we will use Bakhtin (1992 [1979]), Rodrigues (2001), Costa-Hübes (2014), among others. Methodologically we will make an interpretative analysis of the themed aspects, stylistic and compositional of chronic discursive genre. To do so, we selected the text "Pai não entende nada” of Luis Fernando Verissimo. As a result, we intend to expand the reflections on the subject so that the theory will assist in classroom practices.Downloads
References
ALVES FILHO, Francisco. Gêneros jornalísticos: notícias e carta do leitor no ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2011.
BAKHTIN, Mikhail.[1979] Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOSHINOV, Valentin N. [1929]. Marxismo e filosofia da linguagem. Traduzido por Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
CELANI, Maria Antonieta Alba. A relevância da linguística aplicada na formulação de uma política educacional brasileira. In: FORTKAMP, Mailce Borges Mota; TOMITCH, Leda Maria Braga (Orgs.). Aspectos da linguística aplicada: estudos em homenagem ao professor Hilário Inácio Bohn. Florianópolis: Editora Insular, 2000.
COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. Os gêneros discursivos como instrumentos para o ensino de Língua Portuguesa: perscrutando o método sociológico bakhtiniano como ancoragem para um encaminhamento didático-pedagógico. In: NASCIMENTO, Elvira Lopes do; ROJO, Roxane. Gêneros de texto/discurso e os desafios da contemporaneidade. São Paulo: Pontes, 2014. p.13-34.
MADEIRA, Ana Maria Gini. Da produção à recepção: uma análise discursiva das crônicas de Luís Fernando Veríssimo. 2005. 106 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos)
Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
MELO, José Marques A. Crônica. In.: CASTRO, G. de; GALENO, A. (Orgs.). Jornalismo e literatura: a sedução da palavra. São Paulo: Escrituras, 2002. p.139-154.
MENEZES, Vera Lúcia de Oliveira e Paiva; SILVA, Marina Morena dos Santos e; GOMES, Iran Felipe Alvarenga e. Sessenta anos de Lingüística Aplicada: de onde viemos e para onde vamos. São Paulo: Contexto, 2009.
RITTER, Lilian Cristina Buzato. Gênero discursivo crônica: um estudo do contexto de produção. V Siget, Caxias do Sul, p.1-17, 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/ucs/tplSiget/extensao/agenda/eventos/vsiget/portugues/anais/textos_autor/arquivos/genero_discursivo_cronica_um_estudo_do_contexto_de_producao.pdf.
Acesso em: 30 de agosto de 2016.
RODRIGUES. Rosangela Hammes. A Constituição e Funcionamento do Gênero Jornalístico Artigo: Cronotopo e Dialogismo. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem – LAEL – PUCSP). São Paulo: PUCSP, 2001.
SCHNEIDER, Claercio Ivan. Crônica jornalística: um espelho para a história do cotidiano?
Disponível em: http://www.fag.edu.br/adverbio/artigos/cronica_jornalistica.pdf.
Acesso em: 15 maio de 2008.
VERÍSSIMO, Luis Fernando. Comédias da vida privada: 101 crônicas escolhidas. Porto Alegre: L&PM, 1995.
VOLOSCHINOV, Valentin N.; BAKHTIN, M. M. Discurso na Vida e Discurso na Arte (sobre a poética sociológica).Trad. De Carlos Alberto Faraco & Cristóvão Tezza [para fins didáticos]. Versão da língua inglesa de I. R. Titunik a partir do original russo, 1926.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.