The work with the interpersonal conflicts in the school at constructivist perspective

Authors

  • Tamires Rodrigues Pereira
  • Maurício Bronzatto
  • Ricardo Leite Camargo
Supporting Agencies

Keywords:

Interpersonal conflicts. Resolution of conflicts. Moral development. Construction of rules. Autonomy.

Abstract

Because the educators live daily with scenes of disrespect and incivilities, they, often exhausted, are asking about what to do. Meanwhile, in the institutions that prepare these professionals, little time is reserved to knowledge of how children and adolescents develops morally and therefore of how they build together the rules of a good relationship. Based on these concerns and thinking that the school has an important role in the moral formation of new generations, we propose this article, which aims to present, on one side, the way how educators, in general, deal with interpersonal conflicts in school routine and, on other side, constructivist perspective of working with these conflicts. We will show that teachers, in most cases, does not consider as one of its functions assist their students to live together better; the conflicts are seen as negative and unnatural, therefore they need to be contained or avoided; the focus is on the resolution, often by coercion, not on the process by which they learn rules and values and they acquire more respectful ways of living together. Thus, procedures that bring temporary results, but do not educate for autonomy, are used. We will seek also to recognize the influence of the school environment in the way how the students relate and deal with their conflicts. This article provides support to the work of the teacher who, though often elects how educational objective prepare his students for autonomy, demonstrates, in practice, ignore the procedures of moral education that could help him in this intention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DEVRIES, Rheta; ZAN, Betty. A ética na educação infantil. Porto Alegre RS: Artes Médicas, 1998.

KAMII, Constance. A criança e o número. Campinas SP: Papirus, 1991.

LA TAILLE, Yves de. A indisciplina e o sentimento de vergonha. In Julio G. Aquino (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996a.

LA TAILLE, Yves de. A educação moral: Kant e Piaget. In: Lino de Macedo (org.). Cinco estudos de educação moral. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996b.

LA TAILLE, Yves de. Limites: três dimensões educacionais. São Paulo: Ática, 1998

LA TAILLE, Yves de. Vergonha, a ferida moral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

LUKJANENKO, Maria de Fátima Silveira Polesi. Um estudo sobre a relação entre o julgamento moral do professor e o ambiente escolar por ele proporcionado. 1995. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

MENIN, Maria Suzana De Stefano. Desenvolvimento Moral: Refletindo com pais e professores. In Lino de Macedo (org.). Cinco estudos de educação moral. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.

PAULINO, Luciene Regina. A construção da solidariedade em ambientes escolares. 2001. 261f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Tradução de Dirceu Accioly Lindoso e Rosa Maria Ribeiro da Silva. 4.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1969/1976.

PIAGET, Jean. O Juízo Moral Na Criança. 2. ed. Tradução de Elzon Lenardon. São Paulo: Summus, 1932/1994.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino. A construção da solidariedade e a educação do sentimento na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2007.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; VINHA, Telma Pileggi. Quando a escola é democrática: um olhar sobre a prática das regras e assembleias na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; VINHA, Telma Pileggi. Valores em crise: o que nos causa indignação? In LA TAILLE, Yves de; MENIN, Maria Suzana De Stefano e col. Crise de valores ou valores em crise? Porto Alegre: Artmed, 2009.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; VINHA, Telma Pileggi (Orgs.). Conflitos na instituição educativa: perigo ou oportunidade? Campinas: Mercado de Letras, 2011

VINHA, Telma Pileggi. O educador e a moralidade infantil numa perspectiva construtivista. Revista do Cogeime n° 14, jun.1999.

VINHA, Telma Pileggi. Os conflitos interpessoais na relação educativa. 2003. 421f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

Published

02-09-2016

How to Cite

PEREIRA, T. R.; BRONZATTO, M.; CAMARGO, R. L. The work with the interpersonal conflicts in the school at constructivist perspective. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 3, p. e14770, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14770. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO