Experience of monitoring in human anatomy: report of experience learners-monitors of the Physiotherapy course
Keywords:
Anatomy, teaching, experience, formationAbstract
This article relates the importance of the experience of monitoring in life academic students-monitors on the Human Anatomy discipline of Physiotherapy course at the University of Pernambuco (UPE), Petrolina. The study is qualitative using experience report by studentsmonitors of discipline, from march 2013 to december 2014. The monitoring activities were developed in the laboratory of studies and researches in human anatomy on that university. In addition to aid the teacher in practical classes, the monitors were part of other activities promoted by the laboratory involving teaching, research and extension. The experiences of the monitors have allowed observing the importance of the relation between theoretical and practical, enabling the teaching and learning process and expanding their knowledge, academic and professional perspectives.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, M. A. C. et al. Bioquímica como Sinônimo de Ensino, Pesquisae Extensão: um Relato de Experiência. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v.36, n.1, p.137-141, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbem/v36n1/a19v36n1.pdf>. Acessado em: 14 set. 2015.
ALVES, M. F. S.; OTOFUJI, M.; MUNIZ, R. F. Contribuições na formação docente a partir da atuação como monitor em um museu de ciência: relatos de experiência. In: II Simpósio Nacional de Ensino de Ciências e Tecnologia, 113., 2010, Curitiba. Anais... Paraná: 2010. v. 01, n. 01. Disponível em: <http://www.sinect.com.br/anais2010/artigos/FPECT/113.pdf>. Acesso em: 03 ago. 2016.
ARROIO, A. et al. Prática docente na formação do pós-graduando em química. Química Nova, v.31, n.7, p.1888-1891, 2008. Disponível em: <http://www.producao.usp.br/bitstream/handle/BDPI/6454/art_ARROIO_A_pratica_docente_na_formacao_do_pos-graduando_2008.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 03 ago. 2016.
ARRUDA, R. M.; SOUSA, C. R. A. Aproveitamento Teórico-Prático da Disciplina Anatomia Humana do Curso de Fisioterapia. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v.38, n.01, p.65-71, 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbem/v38n1/09.pdf>. Acesso em: 10 out. 2015.
ASSIS, F. et al. Programa de Monitoria Acadêmica: percepções de monitores e orientadores. Revista de Enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, v.14, n.3, p.391-397, 2006.
BARBOSA, M. G.; AZEVEDO, M. E. O.; OLIVEIRA, M. C. A. Contribuições da Monitoria Acadêmica para o Processo de Formação Inicial Docente de Licenciandas do Curso de Ciências Biológicas da FACEDI/UECE. Revista SBEnBio, São Paulo, v.7, n.2, p.5471-5479, 2014. Disponível em: <http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/R0387-1.pdf>. Acesso em: 03 ago. 2016.
BENITE, C. R. M.; BENITE, A. M. C.; ECHEVERRIA, A. R. Pesquisa na formação de formadores de professores: em foco, a Educação Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v.32, n.4, p.257-266, 2010.
BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Belo Horizonte, v.19, n.3, p.291-313, 2002. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5166013>. Acesso em: 12 out. 2015.
BRASIL. LEI Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelecer as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996. Seção 5, Art. 84, p.32.
FARÍAS, B. L. et al. Valoración de la actividad de modelos anatómicos en el desarrollo de competencias en alumnos universitarios y su relación con estilos de aprendizaje, carrera y sexo. International Journal Morphological, Temuco, v.29, n.2, p. 568-574, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.cl/pdf/ijmorphol/v29n2/art45.pdf>. Acesso em: 12 out. 2015.
HAAG, G. S. et al. Contribuições da monitoria no processo ensino-aprendizagem em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v.61, n.2, p.215-220, 2008.
JAFFAR, A. A. Exploring the use of a facebook page in anatomy education. Anatomical Science Education, v.7, n.3, p.199-208, 2014.
KRYCHA, J. et al. Reciprocal peer teaching: students teaching students in the gross anatomy laboratory. Clinical Anatomy, Rochester, v.18, n.4, p.296-301, 2005. Disponível em: <http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ca.20090/abstract>. Acesso em: 12 out. 2015.
LEITE, A. C. S.; SILVA, P. A. B.; VAZ, A. C. R. A Importância das Aulas Práticas para Alunos Jovens e Adultos: Uma Abordagem Investigativa sobre a Perspectiva dos Alunos do PROEF II. Ensaio, Belo Horizonte, v.7, n.3, p.01-16, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/epec/v7n3/1983-2117-epec-7-03-00166.pdf>. Acesso em: 03 ago. 2016.
LUNETTA, V. N. Actividades práticas no ensino da Ciência. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v.2, n.1, p.81-90, 1991.
MATOSO, L. M. L. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Catussaba, Mossoró, v.3, n.2, p.77-83, 2014. Disponível em: <https://repositorio.unp.br/index.php/catussaba/article/view/567/461>. Acesso em 14 set. 2015.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8. ed. São Paulo: Hucitec; 2004.
MONTES, M. A. A.; SOUZA, C. T. V.; LEMOS, E. S. Reflexões sobre as principais dificuldades enfrentadas pelos alunos de cursos de graduação da área de saúde no ensino de anatomia humana. In: I Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2005, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, p. 49.
NATÁRIO, E. G.; SANTOS, A. A. A. Programa de Monitores para o Ensino Superior. Estudos de Psicologia, Campinas, v.27, n.3, p.355-364, 2010.
NUNES, J. T. et al. Teaching-learning process on the performance of monitoring activities: an experience report. Journal of Nursing, Recife, v.8, n.3, p.4165-4169, 2014. Disponível em: <http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/6574/pdf_6665>. Acesso em: 10 jan. 2016.
NUNES, V. M. A. Monitoria em Semiologia e Semiotécnica para a Enfermagem: Um Relato de Experiência. Revista de Enfermagem da UFSM, Santa Maria, v.2, n.2, p.464-471, 2012. Disponível em: <http://periodicos.ufsm.br/index.php/reufsm/article/view/3212>. Acesso em: 03 ago. 2016.
PRIMON, C. S. F. Fatores que influenciam a formação do docente para o Ensino Superior em Química. 2014. 233f. Tese (Doutorado em Educação)Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-28012015-143157/en.php>. Acesso em: 03 ago. 2016.
RAMOS, L. A. et al. Plano de monitoria acadêmica na disciplina de anatomia humana: relato de experiência. Revista Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v.5, n.3, p.94-101, 2012. Disponível em: <http://ensinosaudeambiente.uff.br/index.php/ensinosaudeambiente/article/view/18/18>. Acesso em: 14 set. 2015.
REIDENBERG, J. S.; LAITMAN, J. T. The new face of gross anatomy. The Anatomical Record, New York, v.269, n.2, p.81-88, 2002. Disponível em: <http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ar.10076/full>. Acesso em: 12 out. 2015.
SILVA JÚNIOR, E. X. et al. Elaboração de roteiros para o ensino-aprendizagem nas aulas práticas das disciplinas de anatomia humana e neuroanatomia. In: I Congresso Nacional de Educação, 01., 2014, Campina Grande. Anais... Paraíba: I CONEDU, 2014 v.1, n.1, p. 1-05. Disponível em: <http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/Modalidade_1datahora_15_07_2014_22_59_18_idinscrito_3160_6ad18d13d81622ec0227b39630b0b40a.pdf>. Acesso em: 12 out. 2015.
SILVA, C. B.; LACERDA, A. M. Monitoria na disciplina em psicologia: Um relato de experiência. Hum@nae, Recife, v.9, n.1, 2015.
SILVA, E. F.; GUIMARÃES, J. G. S. Os professores do curso de Direito de uma IES privada: saberes e práticas docentes. In: Veiga IPA, Viana, CMQ.Anais... Docentes para a Educação Superior: processos formativos. Papirus, p.117-134,2010.
SILVA, K. R. S.; BRITO, V. C. Manual de aula prática para o ensino de anatomia humana. In: XIII Jornada de Ensino, Pesquisa e Extensão; 2013; Recife. Anais... Pernambuco: JEPEX – UFRPE, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 - Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.