Methodological prospects for cinema use in higher education

Authors

  • Egeslaine de Nez
  • Sergio Pereira dos Santos
Supporting Agencies

Keywords:

Higher education, cinema, teaching methodology.

Abstract

This study starts from the perspective that the film acts as a cultural element and intellectual improvement of students in higher education. The research was conducted at the State University of Mato Grosso (Unemat) Campus Teles Pires Valley (Colíder/MT), the Bachelor's Degree in Computer, linked to the Study Group on University (GEU/Unemat). Initially, we used bibliographical research, following documentary and field research through a questionnaire with students of the Bachelor's Degree in Computing. From these data, there was a qualitative/quantitative analysis use of cinema as a methodological perspective in higher education. Also an analysis was performed to verify that the subjects of the films were related to the subjects. Therefore, he used the syllabi of the course in question to identify if teachers did mention the use of cinema as a methodological perspective. It was found that this approach is widely used by teachers, although often not informed of their plans. It was also found a significant number of films watched by academics throughout his training. Thus, it is concluded with this research that the film is able to transform educational routines in dynamic methodologies. It is inferred that, as a methodological perspective, can be an important tool in the pursuit of a teaching process more meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; MORAN, Jose Manuel. Integração das tecnologias na educação. Brasília: Ministério da Educação (MEC), 2005.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

DUARTE, Rosália. Cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

FABRIS, Elí Henn. Cinema e educação: um caminho metodológico. Educação e realidade. Porto Alegre, v.33, n. 1, p. 117-134, jan./jun. 2008.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. São Paulo: Olho d’Água, 1997.

JARA, Oscar. O que é metodologia. s/d, s/l, mimeo.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LIMA, Michelle Pinto. As mulheres na ciência da computação. Estudos feministas v. 21, n. 3, 2013.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2004.

MASCARELLO, Fernando. A historia do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006

MODRO, Nielson Ribeiro. Cineducação 2: usando o cinema na sala de aula. Joinville: UNIVILLE, 2006.

MORAN, Jose Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus. 2000.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.

NEZ, Egeslaine. Da sala de aula ao cinema universitário: um relato da interface ensino, pesquisa e extensão. Seminário Educação 2014 SEMIEDU: relações raciais e educação: dez anos de estudos e pesquisas na UFMT. Cuiabá: UFMT, 2014 (CD-rom).

______.; CONSONE, Cibele de Freitas. Experiências educativas com o cinema no ensino fundamental. Educa. Porto Velho, v. 2, n. 3, pp. 20-37, 2015.

PRESTES, Maria Luci de Mesquita. A pesquisa e a construção do conhecimento científico: do planejamento aos textos da escola à academia. 2 ed. São Paulo: Rêspel, 2003.

SANTOS FILHO, José Camilo.; GAMBOA, Silvio Sanches. (org.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

UNEMAT, Campus Universitário Vale do Teles Pires. Histórico. Disponível em: Acessado em: 29 mar. 2015.

ZATTAR, Neuza Benedita. Do IESC à Unemat: uma história plural 1978-2008. Cáceres: Unemat, 2008.

Published

06-09-2016

How to Cite

NEZ, E. de; DOS SANTOS, S. P. Methodological prospects for cinema use in higher education. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 3, p. e14899, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14899. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO