THE COMPASS OF A GOOD PLACE: WICHT IS THIS PLACE?
Keywords:
Postcolonial subject, rap, in-between place.Abstract
The following article aims to promote an analysis of some manifestations of the postcolonial subject voice, based on extracts from songs that make up the record “Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa (2015), from Brazilian rapper Emicida, grounded mostly in the freshness and present-day sense of his lyrics, which debates contemporary issues for the post-colonial subject. For this, Emicida’s discourse is affiliate with theory prospects from Homi Babha (1998-2005), Silviano Santiago (1978), Thomaz Bonnici (1998) and Zilá Bernd (1998). Most of all, the intention is to highlight the rapper discourse and others discourses that emerge from it, discourses understood as representations of the postcolonial subject, materialized in rap form (rhythm and poetry).
Downloads
References
BONNICI, T. Introdução ao estudo das literaturas pós-coloniais. Mimesis, Bauru, v. 19, n. 1, p. 07-23, 1998.
BERND, Zilá. Em busca do terceiro espaço. In. ___. Org. Escrituras Híbridas: estudos em literatura comparada interamericana. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 1998, pp. 259-269.
BHABHA, Homi K. Interrogando a Identidade: Frantz Fanon e a prerrogativa pós-colonial. In: O Local da Cultura. Belo Horizonte: EDUFMG, 2005, pp. 70-104.
______, Homi K. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana L. L. Reis, Gláucia R. Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
EMICIDA. Mãe. In: Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-mae-lyrics Acesso em: 15 Jun. 2016.
EMICIDA. Amoras. In: ___. Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-amoras-lyrics Acesso em: 15 Jun. 2016.
EMICIDA. Mufete. In: ___. Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-mufete-lyricsAcesso em: 15 Jun. 2016.
EMICIDA. Boa esperança. In: ___. Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-boa-esperanca-lyrics Acesso em: 15 Jun. 2016.
EMICIDA. Mandume. In: ___. Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-mandume-lyricsAcesso em: 15 Jun. 2016.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Rio de Janeiro: Fator, 1983.
FER, Briony. Surrealismo, Mito e Psicanálise. In: FER, Briony; BATCHELOR, David; WOOD, Paul (Org.). Realismo, Racionalismo, Surrealismo: A arte no entre-guerras. Trad. Cristina Fino. São Paulo: Cosac &Naify, 1998. p. 170-249.
LEAL, Sergio José de Machado. Acorda Hip-Hop: Despertando um movimento em transformação. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2007.
RACIONAIS MC’S. Negro drama. In: ___. Nada como um dia após o outro dia. São Paulo: Cosa Nostra, 2002. Disponível em: http://genius.com/Racionais -mcs-negro-drama-lyrics em: 15 Jun. 2016.
SANTIAGO, Silviano. O entre-lugar do discurso latino-americano. In. ___. Uma literatura nos trópicos. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1978, pp. 11-28.
ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuse. Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: http://escolanomade.org/wp-content/downloads/deleuze-voca bulario-francois-zourabichvili.pdf Acesso em: 23 jun. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.