The use of the modern times blog as a pedagogical strategy for teaching Art and Literature

Authors

  • João Batista Bottentuit Junior
  • Anderson Roberto Corrêa Pinto
  • Igor Fernando de Jesus Nascimento
Supporting Agencies

Keywords:

Educational Blog, Digital technologies, Education, Art, Literature.

Abstract

This article aims to present the blog's potential as an educational tool to aid in the teaching-learning process in a multidisciplinary way. It presents the results of an exploratory study in Centro de Ensino Jornalista João Francisco Lisboa (CEJOL), in São Luís, with a sample made up of two classes of the 2nd year of Art and Literature subjects who participated in the construction of the Blog Tempos Modernos, which aimed to broaden the content covered in class on the European Artistic Vanguards and their influences on the Week of Modern Art of São Paulo. It was found that the experience with this tool enabled the participating students hone skills like text production, creativity, interaction and collaboration within the cognitive learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Gilvan Jorge de. Emprego do Aplicativo WhatsApp no Ensino de Química. 2015. 72 f. TCC (Graduação) - Curso de Química, Instituto de Química, Universidade de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: . Acesso em: 26 mar. 2016.

ARAUJO, P. C.; BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. O Aplicativo de Comunicação WhatsApp como Estratégia no Ensino de Filosofia. Temática (João Pessoa. Online), v. XI, p. 11-23, 2015.

BALTAZAR, N.; AGUADED, I. Weblogs como recurso tecnológico numa nova educação. Revista de Recensões de Comunicação e Cultura, 2005. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/baltazar-neusa-aguaded-ignacio-weblogs-educacao.pdf. Acesso em: 15 out. 2015.

BASSO, Cintia Maria. Algumas reflexões sobre o ensino mediado por computador. Linguagem e Cidadania. s.l. edição n. 004, p. 1, dez. 2000. Disponível em: http://coral.ufsm.br/lec/02_00/Cintia-L&C4.htm. Acesso em: 19 out. 2015.

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; COUTINHO, C. P. A Educação a Distância para a Formação ao Longo da Vida na Sociedade do Conhecimento. In Barca, A.; Peralbo, M.; Porto, A.; Silva, B.D. & Almeida L. (Eds.), Actas do IX Congresso Internacional Galego Português de Psicopedagogia. La Coruña:Universidade da Coruña, p. 613-623. 2007.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Blogs na Educação: desenvolvendo as habilidades dos alunos. Revista Educaonline, v. 5, No 2, p. 126-127, 2011. Disponível em: http://www.latec.ufrj.br/revistas/index.php?journal=educaonline&page=article&op=view&path%5B%5D=361 Acesso em: 13 out. 2015.

COSTA, D. M.; LOPES, J. R. A perspectiva docente quanto ao uso do WhatsApp como ferramenta adicional ao Ensino de Inglês: um experimento em Cursos Livre de Idiomas. In: XIX Congresso Nacional de Linguística e Filologia, 100 anos de Antônio Houaiss (1915-2015). Rio de Janeiro: CIFEFIL, 2015. v. XIX. p. 42-42.

DELL'ISOLA, Regina L. Péret. Intergenericidade e agência: quando um gênero é mais do que um gênero. In: SIGET, 4., 2006. Disponível em: http://linguagem.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/eventos/cd/Port/112.pdf. Acesso em: 13 out. 2015.

DIAS, P. Comunidades de Conhecimento e Aprendizagem Colaborativa. Conselho Nacional de Educação (Org.), Actas do Seminário Redes de Aprendizagem, Redes de Conhecimento. Portugal: Conselho Nacional de Educação, 85-94. 2001

FINO, C. N. O Que é Aprendizagem Colaborativa. 2004. Disponível em: http://www.uma.pt/carlosfino/Documentos/PowerPoint_Aprendizagem_colaborativa.pdf Acesso em 04.12.2016.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6.ed. São Paulo:Atlas. 2008.

GOMES, M. J. Blogs, um recurso e uma estratégia pedagógica. VII Simpósio Internacional de Informática Educativa, Leiria. 2005. p. 311 – 315.

HARASIM, L. & YUNG, B. Teaching and learning on the Internet. Simon Fraser University, Burnaby, Canada. 1993.

LEITE, Lígia Silva. POCHO, Cláudia Lopes. AGUIAR, Márcia de Medeiros, SAMPAIO, Marisa Narcizo. Tecnologia educacional: descubra suas possibilidades na sala de aula. 3ed. rev. e ampl. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Loyola, 1999.

MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.

OLIVEIRA, Rosa Meire Carvalho de. Interfaces colaborativas e Educação: o uso do blog como potencializador do processo de avaliação. In: Dias, Paulo; Osório, António José. (Org.). Ambientes educativos emergentes. 1 ed. Braga: Universidade do Minho - Centro de Competência, 2008.

PRENSKY, M. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. Tradução: Roberta Souza In: PRENSKY, M. On the Horizon. NCB University Press, Vol. 9 No. 5, October (2001a). Disponível em http://www.colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acesso em 19 set. 2015.

RECUERO, Raquel da Cunha. Weblogs, webrings e comunidades virtuais. In. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/recuero-raquel-weblogs-webrings-comunidades-virtuais.pdf. Acesso em 21 de set. 2015.

SANTA CRUZ, Lúcia Maria Marcellino de. De Mulher pra Mulher: semelhanças e diferenças entre o Jornal das Senhoras e os blogs femininos. In: XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – INTERCOM, 37, Rio de Janeiro: 2015. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/resumos/R10-2051-1.pdf. Acesso em: 13 out. 2015.

SAVIANI, Dermeval. Concepção Pedagógica Tradicional. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/glossario/verb_c_concepcao_pedagogica_tradicional.htm. Acesso em: 20 de dez. 2015.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas: CEDES, v. 23, n. 81, p. 143-160, 2002.

SOUSA, Ana & SILVA, Bento. Blogues em contexto de sala de aula e implicações no ensino, no currículo e na avaliação. Atas do IX Colóquio Sobre Questões Curriculares / V Colóquio Luso Brasileiro. Debater o Currículo e seus Campos: Políticas, Fundamentos e Práticas. Porto: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, 2010. p. 4345 – 4358.

Published

06-12-2016

How to Cite

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; PINTO, A. R. C.; NASCIMENTO, I. F. de J. The use of the modern times blog as a pedagogical strategy for teaching Art and Literature. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 3, p. e15175, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/15175. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] REFLEXÃO LINGUÍSTICA A REBOQUE DA FALTA DE REFLEXÃO SOBRE A APLIC. TEÓRICA