Continued training of teachers for the use of technologies: challenges and possibilities
Keywords:
Teacher training, pedagogical practices, information and communication technology.Abstract
In this article we present a research project entitled Professor Seu Lugar is Here, developed in partnership between the Masters in Teaching Methodologies and three public schools in the city of Londrina - Paraná, from 2013. We made a cut to present only the first stage of the Project, which consisted only at that moment in listening to teachers' experiences about technologies and their formative processes and also to raise their needs about this issue in the school space. We had the participation of 76 teachers who shared their experiences, revealing that in most cases, there is a gap between the courses offered by the Regional Teaching Centers and the pedagogical practice of the teacher. In addition, there is a trend of instrumentalist courses that focus on technique by technique. In this sense, it is questioned the continuous formation of teachers, as well as, the aspects involved in this formation. There are still models (instrumental and / or technical) of training, carried out by means of courses to which theoretical and methodological discussions are given to the teachers. That is, formative proposals centered on theories, decontextualized from practice and many of them, disregard the reality of the school and the subjects that occupy the school space.
Downloads
References
BARRETO, Raquel. Tecnologias na formação de professores: o discurso do MEC. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n.2, p.271-286, jul/dez.2003. http://www.scielo.br/pdf/ep/v29n2/a06v29n2.pdf
______. Discursos, Tecnologias, Educação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.
BEHERENS, Marilda. Formação Continuada e a Prática Pedagógica dos professores. Curitiba: Champagnat, 1996.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas: Magia e técnica, arte e política, trad. S.P. ROUANET, São Paulo: Brasiliense, 1985.
BITTENCOURT, Circe. Ensino de História: fundamentos e métodos. 4ed. São Paulo: Cortez, 2011
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, 1990, p. 177-229.
CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica. Del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Ainque Grupo Editor, 1995.
FRANÇA, C.S. Possibilidades e limites na construção do conhecimento histórico escolar em conexão com o mundo virtual. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual de Londrina, 2009.
FELDFEBER, Myrian. Internacionalização da educação, “Tratado de livre comércio” e políticas educativas na América Latina. In: FERREIRA, Elisa Bartolozzi; OLIVEIRA, Dalla Andrade (Org.). Crise da escola e políticas educativas. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 65-80.
GALZERANI, Maria Carolina Bovério; PARDO, Maria Benedita Lima; LOPES, Amélia (Orgs.). Una “nueva” cultura para la formación de maestros: es posible?. Porto, Portugal: Ed. Livipsic/AMSE-AMCE-WAER, 2008a.
GERALDI, João Wanderley. A nova identidade da escola face às novas tecnologias de informação e comunicação. III ENTEL, UNIJUÍ, 2012. Disponível em http://portos.in2web.com.br/passagens-blogdogeraldi/130-a-nova-identidade-da-escola-face-as-novas-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-2-i
KRAMER, Sonia (Orgs.); JOBIM E SOUZA, Solange; Política, cidade, educação: itinerários de Walter Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto. Ed. PUC-Rio, 2009.
MATOS, Olgária. Os arcanos do inteiramente outro. São Paulo: Brasiliense. 1989.
NÓVOA, Antonio. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009. Disponível: http://www.slideshare.net/mzylb/antonio-novoa-novo-livro
PAIM, Elison Antonio. Memórias e experiências do fazer-se professor. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2005.
PAIM, E. A.. Do formar ao fazer-se professor: perspectivas em confronto. In: II ENCEBIO - Encontro Regional sobre o Ensino em Ciências e Biologia: A Pesquisa e a formação de Professores, 2007, Chapecó. Anais do II Encontro Regional sobre o Ensino de Ciências e Biologia. Chapecó: Curso de Ciências Biológicas da UNOCHAPECÓ. v. 1. p. 30-42.
TAVARES, Rosilene Horta. Tecnologias da Informação e comunicação: A Lógica Instrumental do Acesso. In: COSTA, Fernando Albuquerque et al. (ogs.). ticEDUCA2010 – I Encontro Internacional TIC e Educação: Inovação Curricular comTIC. 2010. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
TARDIFF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Aventura de formar professores. Campinas: Papirus, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.