Reading paradidactic book and production of written reports: critical perspectives in the classroom
Keywords:
Genre of discourse, reports, reading.Abstract
The theme of this research is the work with writing reading and production development, specifically reading paradidactic book and production reports by students of the 9th grade of elementary school II, a public school in the East Zone of São Paulo city. The general objective of pedagogical intervention was reading a book and it transposition of history to journalistic language. Specifically, we sought to understand the book Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe and the literary language features and the transposition of the story to the reporting format, in journalistic style for the magazine Caras, Mundo Estranho, Atrevidinha, Ana Maria and Viagem. The research was based on Bakhtin's concept of genre of discourse, particularly the genres novel and report, it reading as production of meaning and the gender characteristics. Methodologically, a research-action developed with 54 students in two steps: first, reading paradidactic book, characterization of the characters and the socio-historical and social aspects; then characterize the genre magazine report, style study of each of the five magazines chosen depending on the target audience, production reports for these magazines. As a result, there was the production of 30 reports for magazines, with the participation of students effectively.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikail M. Estética da criação verbal. 6.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
______. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRAIT, Beth. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: ______. (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. Campinas: UNICAMP, 2011. p. 87-106.
______. O texto nas reflexões de Bakhtin e do Círculo. In: OLIVEIRA, Ronaldo (Org.). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. P. 13-30.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 7. ed. São Paulo: Moderna, 2010.
COSCARELLI, Carla V. Inferência: Afinal o que é isso? Belo Horizonte: FALE/UFMG. Maio, 2003. Disponível em: <http://bbs.metalink.com.br/~lcoscarelli/publica.htm>. Acesso em: 07/08/2016.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p.95-128.
FARIA, Maria A.O. Como usar o jornal na sala de aula. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2013.
FIORIN, José L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.
FRANCO, Maria A. S. A pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.3, p.483-502, set/dez, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a11v31n3.pdf>. Acesso em: 04. abr.2016.
KATO, Mary. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1985.
KOCH, Ingedore.G.V. A construção sociocognitiva da referência. In: MIRANDA, N.S.; NAME, M.C. (org.). Linguística e cognição. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005a. p. 95-107.
______. A construção dos sentidos no discurso: uma abordagem sociocognitiva. Investigações, v.18, n.2. Recife, p. 9-38, 2005b.
KOCH, Ingedore V.; ELIAS, Vanda .M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3.ed. São Paulo: Contexto, 2013.
LOPES-ROSSI, Maria A. G. Procedimentos para estudos de gêneros discursivos da escrita. Revista Intercâmbio, São Paulo, v.15, 2006.
______. A perspectiva dialógica para a leitura crítica de reportagem em sala de aula. Anais do 17º Congresso de Leitura do Brasil (COLE), UNICAMP, 2009. ISSN: 2175-0939. Disponível em: .
MANUAL da redação: Folha de S.Paulo. 18.ed. São Paulo: Publifolha, 2013.
MOITA-LOPES, Luiz P. da. Oficina de lingüística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
SÃO PAULO. Proposta Curricular de São Paulo: Língua Portuguesa. Coord. Maria Inês Fini. São Paulo: SEE, 2008.
SCALZO, Marília. Jornalismo de revista. São Paulo: Contexto, 2006.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p.71-91.
SOBRAL, Adail. Ver o texto com os olhos do gênero: uma proposta de análise. Bakhtiniana, São Paulo, v.1, n.1, p. 85-103, 2009.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6.ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SWALES, John M. Sobre modelos de análise do discurso. In: BIASI-RODRIGUES, Bernadete; ARAÚJO, Júlio C.; SOUSA, Socorro C. T. de. (Org.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p.33-46.
ZANDWAIS, Ana. Bakhtin/Voloshinov: condições de produção de Marxismo e filosofia da linguagem. In: Bakhtin e o Círculo. BRAIT, Beth (Org.). São Paulo: Contexto, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.