Reading paradidactic book and production of written reports: critical perspectives in the classroom

Authors

  • Ana Paula Quarantani
  • Maria Aparecida Garcia Lopes Rossi
Supporting Agencies

Keywords:

Genre of discourse, reports, reading.

Abstract

The theme of this research is the work with writing reading and production development, specifically reading paradidactic book and production reports by students of the 9th grade of elementary school II, a public school in the East Zone of São Paulo city. The general objective of pedagogical intervention was reading a book and it transposition of history to journalistic language. Specifically, we sought to understand the book Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe and the literary language features and the transposition of the story to the reporting format, in journalistic style for the magazine Caras, Mundo Estranho, Atrevidinha, Ana Maria and Viagem. The research was based on Bakhtin's concept of genre of discourse, particularly the genres novel and report, it reading as production of meaning and the gender characteristics. Methodologically, a research-action developed with 54 students in two steps: first, reading paradidactic book, characterization of the characters and the socio-historical and social aspects; then characterize the genre magazine report, style study of each of the five magazines chosen depending on the target audience, production reports for these magazines. As a result, there was the production of 30 reports for magazines, with the participation of students effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikail M. Estética da criação verbal. 6.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

______. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRAIT, Beth. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: ______. (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. Campinas: UNICAMP, 2011. p. 87-106.

______. O texto nas reflexões de Bakhtin e do Círculo. In: OLIVEIRA, Ronaldo (Org.). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. P. 13-30.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 7. ed. São Paulo: Moderna, 2010.

COSCARELLI, Carla V. Inferência: Afinal o que é isso? Belo Horizonte: FALE/UFMG. Maio, 2003. Disponível em: <http://bbs.metalink.com.br/~lcoscarelli/publica.htm>. Acesso em: 07/08/2016.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p.95-128.

FARIA, Maria A.O. Como usar o jornal na sala de aula. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

FIORIN, José L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

FRANCO, Maria A. S. A pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.3, p.483-502, set/dez, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a11v31n3.pdf>. Acesso em: 04. abr.2016.

KATO, Mary. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

KOCH, Ingedore.G.V. A construção sociocognitiva da referência. In: MIRANDA, N.S.; NAME, M.C. (org.). Linguística e cognição. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005a. p. 95-107.

______. A construção dos sentidos no discurso: uma abordagem sociocognitiva. Investigações, v.18, n.2. Recife, p. 9-38, 2005b.

KOCH, Ingedore V.; ELIAS, Vanda .M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3.ed. São Paulo: Contexto, 2013.

LOPES-ROSSI, Maria A. G. Procedimentos para estudos de gêneros discursivos da escrita. Revista Intercâmbio, São Paulo, v.15, 2006.

______. A perspectiva dialógica para a leitura crítica de reportagem em sala de aula. Anais do 17º Congresso de Leitura do Brasil (COLE), UNICAMP, 2009. ISSN: 2175-0939. Disponível em: .

MANUAL da redação: Folha de S.Paulo. 18.ed. São Paulo: Publifolha, 2013.

MOITA-LOPES, Luiz P. da. Oficina de lingüística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

SÃO PAULO. Proposta Curricular de São Paulo: Língua Portuguesa. Coord. Maria Inês Fini. São Paulo: SEE, 2008.

SCALZO, Marília. Jornalismo de revista. São Paulo: Contexto, 2006.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p.71-91.

SOBRAL, Adail. Ver o texto com os olhos do gênero: uma proposta de análise. Bakhtiniana, São Paulo, v.1, n.1, p. 85-103, 2009.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6.ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SWALES, John M. Sobre modelos de análise do discurso. In: BIASI-RODRIGUES, Bernadete; ARAÚJO, Júlio C.; SOUSA, Socorro C. T. de. (Org.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p.33-46.

ZANDWAIS, Ana. Bakhtin/Voloshinov: condições de produção de Marxismo e filosofia da linguagem. In: Bakhtin e o Círculo. BRAIT, Beth (Org.). São Paulo: Contexto, 2015.

Published

21-11-2016

How to Cite

QUARANTANI, A. P.; LOPES ROSSI, M. A. G. Reading paradidactic book and production of written reports: critical perspectives in the classroom. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 3, p. e15423, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/15423. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] REFLEXÃO LINGUÍSTICA A REBOQUE DA FALTA DE REFLEXÃO SOBRE A APLIC. TEÓRICA