The cinematographic body as a discursive practice in the process of standardization of homoafetive relations
Keywords:
Homo(sexuality), norm/normalization, national cinema.Abstract
This theoretical-methodological article starts from an archeogeneological perspective, are subsidized by Discourse Analysis, following its French line, and its outspread in Brazil, and its general objective is to understand the way in which the national cinematographic discourse, more precisely the film Tatuagem (2013), directed by Hilton Lacerda, through a simulacrum of the daily life of relationships, deconstructs the crystallized heteronormative normality in our Brazilian society. In this way, it questions the current ethicalmoral conduct and promotes reflections on fear of change in family relations. Given the conditions of circulating knowledge and powers, cinema functions as a discursive practice that allows understanding the contemporary sociopolitical mechanism, and in whose social practices subjects are governed by games of power. In the meantime, the national cinema, with the long Tatuagem, makes live in its practices and techniques an attempt to normalize these other relationships, establishing conductive threads of a union that goes beyond sex and problematizes issues involving love, eroticism and family.Downloads
References
AUGUSTO, Heitor. Tatuagem. Revista Interlúdio, ano II, 2013. Disponível em: http://www.revistainterludio.com.br/?p=6357. Acessado em: 08/10/2014.
AUMONT, Jacques. A imagem. Tradução Estela dos Santos Abreu e Cláudio C. Santoro. Campinas: Papirus, 1993 (Coleção Ofício de Arte e Forma).
BATAILLE, Georges. O erotismo. Tradução de Cláudia Fares ‐ São Paulo: Arx, 2004.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: _____. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Obras Escolhidas v.1).
BURKE, P.. Testemunha ocular: história e imagem. Trad. Vera Maria dos Santos. Bauru, SP: EDUSC, 2004.
DUARTE, André. Biopolítica e resistência - O legado de Michel Foucault. In: RAGO, Margareth (org.). Figuras de Foucault. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
DUBOIS, Phillippe. Máquinas de imagens: uma questão de linha geral. In: _____. Cinema, vídeo, Godard. Tradução Mateus Araújo Silva. São Paulo: Cosac Nalfy, 2004.FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade: A vontade de Saber. ed.17 Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1989. Vol 1.
_____, Michel. Microfísica do Poder In: Poder-Corpo. Org. Roberto Machado. Tradução de José Thomaz Brum Duarte e DéborahDanowisk. 17 ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2002.
_____, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
_____, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. 22.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012 (Coleção Leituras Filosóficas).
_____, Michel. Ditos e escritos, volume IX: Genealogia da ética, subjetividade e sexualidade: Organização, seleção de textos e revisão técnica Manoel Barros da Motta; Tradução Abner Chiquieri. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.
GONÇALVES, Eliane. Você é fóbico? Uma conversa sobre democracia sexual. Jornal da Redesaúde, n. 24, p. 13-15, dez. 2001.
KEHL, M. R. O espetáculo como meio de subjetivação. In: BUCCI, Eugênio (org.). Videologias: ensaios sobre televisão. São Paulo: Boitempo, 2004.
LEKITSCH, Stevan. Cine Arco-íris: 100 anos de cinema LGBT nas telas brasileiras. São Paulo: GLS, 2011.
MANGUEL, A. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. Trad. Rubens Figueiredo, Rosaura Eichemberg, Claudia Strauch. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MISKOLCI, Richard. Pânicos morais e controle social: reflexões sobre o casamento gay. Cadernos Pagu, n.28, janeiro-junho, 2007, p. 101 – 128.
NOBREGA, T. P. da. Merleau-Ponty: o filósofo, o corpo e o mundo de toda a gente! . Disponível em: http://www.cbce.org.br/cd/resumos/129.pdf. Acesso em: 05/09/2014.
NOGUEIRA, Gilmaro. O heterossexual passivo e as fraturas das identidades essencializadas nos sites de relacionamento. In: Estudos e política do CUS - Grupo de Pesquisa Cultura e Sexualidade/Leandro Colling e Djalma Thürler (organizadores). - Salvador: Edufba, 2013
TASSO, I. E. V. S. ; ROSTEY, J. C. M. Governamentalidade, identidade e representação em Cidade de Deus: articulações entre arte e política. In: POSSENTI, S.; PASSETI, M. C. (orgs.) Estudos do texto e do discurso: política e mídia. Maringá: Eduem, 2010.
ROUDINESCO, Elisabeth. A família em desordem. Tradução: André Telles. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
SÁEZ, Javier; CARRASCOSA, Sejo. Por el culo. Políticas anales. Madrid: Editorial Egales, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.