The importance of school as an ideal place for the formation and social ascension of the subjects in the South Western Amazon

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Life stories, teacher training, teacher training program, insertion in teaching.

Abstract

The present work has as objective describe a study about trajectory the life history of the academics of the Pedagogy course of the Federal University of Acre / UFAC, city Feijó Unit in the state of Acre. The proposal starts from the need of the students of the Pedagogy course of the Basic Education Teachers' Training Program - PARFOR to complete their course with the presentation of the Bachelor Dissertation. Therefore, the following specific objectives were identified: (I) to identify the contribution of the school to the formation of the subject and (II) to analyze the process of social ascension through the school. This work makes a reflection on the teaching practice, thus opening the way for other professionals to see the importance of this methodology. Thus a certain reflexive analysis discuss: (i) trajectory of school education, (ii) insertion in teaching, (iii) experiences and practice in teaching and (iv) professional development process, enabling the construction of a professional capable of dealing with the difficulties in the educational area. The methodology used for the development of the work consists of the qualitative research constructed from the autobiographical accounts of the subject. Thus, in this study, reflections, discussions and "outbursts" about the authors' personal experiences are presented, confirming the importance of the school as a decisive and emancipatory factor for the formation and social ascension of the subjects. To undertake a certain reflection has how aport theorist: Chizzotti (2005); Josso (2004); Rodrigues e Gabriel (2003); Vasconcelos (2003); Pimenta (2007); Ludke e Boing (2004); Veiga (2010); Imbernón (2016).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pierre André Garcia Pires, Universidade Federal do Acre- UFAC

Professor da Universidade Federal do Acre.

Centro de Educação Letras e Artes- CELA

Programa de Pós- Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática.

Avaliador do INEP para acões de atos regulatórios

Dr. em Educação pela Universidade Federal do Paraná

References

ANTUNES, Helenise Sangoi. Uma possibilidade para refletir sobre as lembranças escolares das alfabetizadoras. Educação, Santa Maria. v. 32, n. 01, 2007, p. 81-96.

CAVALCANTE, Luciana Matias et. al. As complexas relações no espaço da sala de aula. In: THERRIEN, Jacques e DAMASCENO, Maria Nobre. Artesões de um outro ofício: múltiplos saberes e práticas no cotidiano escolar. Fortaleza, Annablume. s.d., p. 53-72.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisas em ciências humanas e sociais: da pesquisa qualitativa e coleta de dados qualitativos. São Paulo: Cortez, 2008.

FONSECA, Selma Guimarães. O prazer de viver e ensinar história. In: VASCONCELOS, Geni Amélia Nader. (org.) Como me fiz professora. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p.113-149.

IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.

JESUS, Regina de Fátima. Sobre alguns caminhos trilhados... ou mares navegados... Hoje, sou professora. In: VASCONCELOS, Geni Amélia Nader. (org.) Como me fiz Professora. Rio de Janeiro: DP e A, 2003, p. 21- 41.

JOSSO, Marie Christine. Experiência de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LUDKE, Menga; BOING, Luiz Alberto. Caminhos da profissão e da profissionalidade docentes. Educação & Sociedade. Campinas, v.25, n. 89, Set./Dez. 2004, p. 1159-1180.

NÓVOA, António (Org.). Profissão professor. Porto, Portugal: Ed. Porto, 1995.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade. Campinas, v. 25, n. 89, Set./Dez. 2004, p. 1127-1144.

PASSEGGI, Maria da Conceição; et al. Formação e pesquisa autobiográfica. In: Sousa, Elizeu Clementino de (org.) Autobiografias, histórias de vida e formação: pesquisa e ensino. Porto Alegre: EDIPUCRS: EDUNEB, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de Professores: saberes da docência e identidade do Professor. Nuances, v.3, set. 1997, p. 5-13.

RAMOS, Maria Antónia e GONÇALVES, Rosa Edite. As narrativas autobiográficas do professor como estratégia de desenvolvimento e a prática da supervisão. In: ALARCÃO, Isabel. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Portugal: Porto Editora,1996.

RODRIGUES, Hellen Cris de Almeida, GABRIEL, Gilvete Lima Narrativas autobiográficas e identidade docente: a configuração da experiência formadora por meio do estágio supervisionado. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2013. 23 fl. Disponível em: https://ufrr.br/pedagogia/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=107:hellen-cris-de-almeida-rodrigues&id=18:2013-2&Itemid=211. Acesso em: 15 mar. 2017.

VASCONCELOS, Geni Amélia Nader. Puxando um fio... In: VASCONCELOS, Geni Amélia Nader. (org.) Como me fiz Professora. Rio de Janeiro: DP e A, 2003.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Eu, professora: uma narrativa autobiográfica. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.16, jan/jun. 2010, p. 183-191.

Published

03-05-2019

How to Cite

PIRES, P. A. G. The importance of school as an ideal place for the formation and social ascension of the subjects in the South Western Amazon. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 1, p. e21515, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/21515. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO