How deal with text in textbook of Portuguese language: a reviewing of literature at portal CAPES periodics

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Text, Textbook, Portuguese Language, Teaching.

Abstract

Considering textbook as one of the main methodological resource that is available to teachers’ work in classroom and having into account how textbook call attention and interest as a research object in language scholars we aim at achieving a kind of reviewing literature of this area about how deal with text in textbook of portuguese language. We look at other works that theoretically discuss about Portuguese teaching and textbook for that we do a systematic literature review. We analyze how Brazilian researches see and deal with text in Portuguese Language textbook, considering seventeen scientific papers we collected at Portal de Periódicos of CAPES (Brazilian Scientific Agency). Data collected pointed out to a kind of researchers’ worries in comprehend advances in what is concerned to deal at Portuguese Language Textbook especially to questions of a variety of texts and also how textbooks consider text genres in their proposals. We could conclude that those researches about Portuguese Language Textbook are supposed to follow a path that serves as an update parameter of critics evaluation by scholars in what is related to textbook quality that go around Brazilian elementary schools in Brazil.

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Author Biographies

Jakelyne Santos Apolônio, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduanda do curso de Letras - Língua Espanhola pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Campus de Pau dos Ferros. Bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Nara Karolina de Oliveira Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduanda do curso de Letras - Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Campus de Pau dos Ferros. Bolsista Voluntária de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).  

José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Letras/Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2005), mestrado em Estudos da Linguagem, na área de concentração em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007), e doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara, com período de estágio de doutorado no exterior na Université de Paris VIII (bolsa PDSE/CAPES), supervisionado pela Profª Marília Amorim. Atualmente é Professor Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus de Pau dos Ferros, onde atua nos cursos de graduação em Letras. É docente permanente e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN), Mestrado Acadêmico, e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERN (PPGL), Mestrado Acadêmico e doutorado. Foi o idealizador e é o atual editor-geral da revista Diálogo das Letras. É membro do Conselho editorial das Edições UERN. Concentra interesse pelos estudos na área de Letras, com ênfase em Linguística, Linguística Aplicada e Língua Portuguesa, dedicando-se especialmente a estudos informados pelas seguintes temáticas: gêneros do discurso, produção textual, ensino de língua materna, dialogismo, discurso citado, voz autoral, plágio, escrita e comunicação científica.

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Published

03-05-2019

How to Cite

APOLÔNIO, J. S.; SILVA, N. K. de O.; ROCHA BESSA, J. C. How deal with text in textbook of Portuguese language: a reviewing of literature at portal CAPES periodics. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 1, p. e21584, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/21584. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM