How deal with text in textbook of Portuguese language: a reviewing of literature at portal CAPES periodics
Keywords:
Text, Textbook, Portuguese Language, Teaching.Abstract
Considering textbook as one of the main methodological resource that is available to teachers’ work in classroom and having into account how textbook call attention and interest as a research object in language scholars we aim at achieving a kind of reviewing literature of this area about how deal with text in textbook of portuguese language. We look at other works that theoretically discuss about Portuguese teaching and textbook for that we do a systematic literature review. We analyze how Brazilian researches see and deal with text in Portuguese Language textbook, considering seventeen scientific papers we collected at Portal de Periódicos of CAPES (Brazilian Scientific Agency). Data collected pointed out to a kind of researchers’ worries in comprehend advances in what is concerned to deal at Portuguese Language Textbook especially to questions of a variety of texts and also how textbooks consider text genres in their proposals. We could conclude that those researches about Portuguese Language Textbook are supposed to follow a path that serves as an update parameter of critics evaluation by scholars in what is related to textbook quality that go around Brazilian elementary schools in Brazil.Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza D. A. de. Etnografia da prática escolar. 6. ed. Campinas: Papirus, 1995.
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução do russo de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011, p.261-306.
BARBOSA, Jacqueline Peixoto. Do professor suposto pelos PCNs ao professor real de língua portuguesa: são os PCNs praticáveis? In: ROJO, Roxane (org.). A prática de linguagem na sala de aula: praticando os PCN’s. Campinas: Mercado das Letras, 2000, p. 149-182.
BATISTA, Antônio Augusto G. Aula de português: discurso e saberes escolares. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BATISTA, Maria Inês. Dissertação nos manuais escolares do ensino médio: entre mudanças e permanências. Conexão Letras, v. 13, n. 19, p. 101-113, 2018.
BESSA, José Cezinaldo Rocha. Dialogismo e construção da voz autoral na escrita do texto científico de jovens pesquisadores. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2016.
BRASIL. Parâmetros Curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006
BRANDÃO, Helena Hathsue Nagamine. Gêneros do discurso: unidade e diversidade. Polifonia, v. 8, n. 08, 2004, p. 1-18.
BRITTO. Luiz Percival de Leme. Em terra de surdos-mudos (um estudo sobre as condições de produção de textos escolares). Trabalhos em Lingüística Aplicada, Campinas, v. 2, p. 109-119, 1994.
BUNZEN, Clécio dos Santos. Análise de livros didáticos de português no campo da linguística aplicada: possibilidades e desafios. In: GONÇALVES, Adair Vieira; SILVA, Wagner Rodrigues; GÓIS, Marcos Lúcio de Sousa (org.). Visibilizar a linguística aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas: Pontes, 2014, p. 269-292.
BUNZEN, C. S. O tratamento da diversidade textual nos livros didáticos de português: como fica a questão dos gêneros? In: SANTOS, Carmi Ferraz.; MENDONÇA, Márcia.; CAVALCANTE, Marianne C. B. (org.). Diversidade textual: os gêneros na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 43-58.
CAVALCANTE, Marianne C. B; TEIXEIRA, Cristina T. V. Gêneros orais na escola. In: SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Márcia; CAVALCANTE, Marianne C. B. (org.). Diversidade textual: os gêneros na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 89-102.
GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Ática, 1997.
GERALDI, João Wanderley. Linguagem e Ensino - exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
GONZÁLEZ, César Augusto. Variação linguística em livros de português para o EM. In.: ZILLES, Ana Maria Stahl.; FARACO, Carlos Alberto (org.). Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015, p. 225- 245.
LAVILLE, Christian.; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução de Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Belo Horizonte: editora UFMG, 1999.
LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Práticas de leitura de gêneros discursivos: a reportagem como proposta. In: PETRONI, Maria Rosa (Org.). Gêneros do discurso, leitura e escrita: experiências de sala de aula. São Carlos: Pedro João Editores, 2008, p. 51-68.
LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Procedimentos para estudo de gêneros discursivos da escrita. Intercâmbio, v. 15, p. 1-10, 2006.
LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. In: KARWOSKI; Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas: União da Vitória, PR: Kaygangue, 2005, p. 79-93.
MENDONÇA, Márcia. Análise linguística: refletindo sobre o que há de especial nos gêneros. In: SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Márcia.; CAVALCANTE, Marianne (org.). Diversidade textual: os gêneros na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 73-88.
NETO, Oliveira Miranda. O ensino de língua portuguesa por uma perspectiva interacional. Cadernos da Fucamp. v.15, n.22, p.84-90/2016.
OTA, Ivete Aparecida da Silva. O livro didático de língua portuguesa no Brasil. Educar, Curitiba, n. 35, p. 211-221, 2009.
OLIVEIRA, João Paulo Teixeira de. A eficiência e/ou ineficiência do livro didático no processo de ensino-aprendizagem. CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLITICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 4, 2014. Anais ... Porto: Anpae, 2014.
PETRONI, Maria Rosa. Gêneros do discurso, leitura e escrita: experiências de sala de aula. In: PETRONI, Maria Rosa (org.). Gêneros do discurso, leitura e escrita: experiências de sala de aula. São Carlos: Pedro João Editores, 2008, p. 9-16.
RAMOS, Altina; FARIA, Paulo M.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014
RANGEL, Ergon. O. A escolha do livro didático de português: caderno de professor. Belo horizonte: Ceale, 2016.
SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (org.). Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004, p. 71-91.
SILVA, Noadia Íris da.; BEZERRA, Benedito Gomes. O conceito de gêneros em artigos científicos sobre ensino de língua materna: repercussões de quatro tradições de estudos. In: APARÍCIO, Ana Sílvia Moço; SILVA, Sílvio Ribeiro da (org.). Gêneros textuais e perspectivas de ensino. Campinas, SP: Pontes, 2014, p. 17-48.
SUASSUNA, Lívia. Ensino de Língua Portuguesa - uma abordagem pragmática. Campinas: Papiros, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.