Portuguese folhetos of cordel, an experience of accessibility through audiodescrição

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Exposition Folhetos de Cordéis Portugueses, Educative, Artistic Mediating, Cordel.

Abstract

The present paper refers to the work carried out by the educational team during the exhibition of "Folhetos de Cordel Portugueses - Arnaldo Saraiva Collection", held at Academia Mineira de Letras between November 7 and November 26, 2017. During the exhibition guided visits and workshops were conducted by the team for students of  Belo Horizonte public and private schools, as well as visits from the general public and accessibility, however, in this paper we will focus on the visits related to accessibility. We will reflect on how these workshops promote literary literacy and the empowerment of visitors through the appreciation of the popular culture present in the cordeis. It will also raise the question of the performance of professionals from various areas as mediators of art and promoters of accessibility promoters, as well as educational wage initiatives beyond schoolar discourse, also the role played by the cultural mediators in this paper. To do so, we will use Michelle Pettit's concepts regarding reading mediation, Rezende and Mayer in the scope of the audio description and accessibility, regarding the theme of the exhibition itself, the cordeis, we will use the texts of Arnaldo Saraiva himself, who besides being a collector is a relevant scholar of the subject and, carried out part of the training of the team.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Ramos Gomes, CEFET-MG

Mestra no programa de estudos de linguagem do CEFET/mg, graduada em letras tecnologias da
edição (2016) pelo cefet/mg, atualmente pesquisa o uso de jogos digitais no ensino da língua inglesa.
Tem interesse nas áreas de recursos digitais para ensino de LE, jogos digitais, experiências alternativas
de ensino, ensino fora de sala de aula, materiais didáticos digitais, novas tecnologias em comunicação.

Bianca Dantas Anacleto, PUC-MG

Graduada em psicologia pela PUC MINAS, é participante atuante do grupo de estudos SVOA que também promove ações de mediação artistica

Pedro Antonio Araujo Bastos, CEFET-MG

Graduando em Letras tecnologias da edição pelo Cefet-mg

References

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. Contexto: 2006.

COSSON, Rildo; PAIVA, Aparecida. O PNBE, a literatura e o endereçamento escolar. Remate, de Males, Campinas-SP, (34.2), p. 477-499, jul./dez. 2014.

LOTMAN, Yuri, (1978.) Estética e Semiótica do Cinema. Lisboa: Editorial Estampa, 1978.

MAYER, Flávia Affonso (2016). A importância das coisas que não existem: a construção e referenciação de conceitos de cor por pessoas com cegueira congênita. Belo Horizonte.

MAYER, Flávia Affonso, (2012). Imagem como símbolo acústico: a semiótica aplicada à prática da audiodescrição. Belo Horizonte.

MAYER, Flavia; PINTO, Julio. (2013). O deficiente visual e a interpretação de imagens. Semeiosis: semiótica e transdisciplinaridade em revista. [suporte eletrônico] Disponível em:. Acesso em 14/06/2017.

PAULINO, Graça. Formação de leitores: a questão dos cânones literários. In: Revista Portuguesa de Educação, año/vol. 17, número 001. Braga, Portugal: Universidade do Minho. 2004. (p. 47-62).

PEREIRA, Vera Wannmacher; GUARESI, Ronei (Org.), (2012). Estudos sobre leitura: psicolinguística e interfaces. Disponível em: < http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/1492>. Acesso em 14/06/2017

PETIT, Michele. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Trad. de Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Ed. 34, 2009.

PETIT, Michele. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. de Celina Olga de Souza. São Paulo: Ed. 34, 2008

REZENDE, Anita Menezes. Os sentidos do cinema para as pessoas com deficiência visual: as relações do espectador com deficiência visual com o cinema, a partir da audiodescrição. Belo Horizonte, 2017.

SARAIVA, Arnaldo. Textos institucionais da exposição Folhetos de Cordéis Portugueses – Coleção Arnaldo Saraiva, 2017, Belo Horizonte

SOARES, Magda B. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: Evangelista, Aracy; BRINA, Heliana; MACHADO, Maria Zélia (orgs). A escolarização da leitura literária. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

03-05-2019

How to Cite

GOMES, S. R.; ANACLETO, B. D.; ARAUJO BASTOS, P. A. Portuguese folhetos of cordel, an experience of accessibility through audiodescrição. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 1, p. e21874, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/21874. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] RECEPÇÃO E MEDIAÇÃO DA ARTE CONTEMPORÂNEA