The theater in early childhood education mediated by storytelling

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Storytelling, Theater, Early Childhoo education, Scenic and sound environment.

Abstract

The present article consists of notes and reflections that emerged from the practical part of the doctoral research entitled “Having a New Point in each Story: Potential Insertions of theatre in childhood education”. The aim of the research was to introduce theater in Early Childhood Education through storytelling and play. The play 'The Tempest' by William Shakespeare was used as the guiding thread of a scenic narrative experience, thought through the scenic and sonorous setting of the school space, as a possibility to forge a sensory-motor, artistic and aesthetic experience for children between three and five years old. This article presents three axes of discussion: theater with children, storytelling and scenic space; thinking about the storytelling inserted in the universe of the theater and in the context of contemporaneity, seeking to point out aspects of theatricality and performativity that permeate the storyteller's doing, besides presenting the theater to the young child. The methodological option applied was a qualitative research with a descriptive character, with children as creative subjects. The methodological procedures chosen were: Bibliographic Survey - with the following theoretical contribution: Vygotsky, Bachelard, Celso Sisto, Vera Lúcia Bertoni dos Santos, Gilka Girandello, Luciana Hartmann and Adriana Klisys -; Documentary Analysis and Field Research - presentations were held at five children's education centers in the city of Dourados/MS. With the presentations, it was possible to prove that playing through theater and storytelling plays an important role in the social, cognitive, corporal and imaginative development of the child and the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavia Janiaski Vale, Universiade Federal da Grande Dourados

Doutoranda em Artes Cênicas pela UFBA, com bolsa de doutorado sanduiche pela CAPES na University of Massachusetts/Boston no programa de Early Childhood Education. Mestre em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC e Graduada em Artes Cênicas pela mesma universidade. Trabalhou como Professora Colaboradora na mesma instituição na área de Teatro Educação e Produção Cultural. Além de trabalhar com Produção Cultural em diversos projetos Municipais e Estaduais e trabalhar como produtora da Harmônica Arte e Entretenimento. Tem experiência em Artes, com ênfase em Teatro-Educação, Produção Cultural, Contação de História, Orientação de Estágio, Improvisação e Montagem Teatral. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) no Curso de Licenciatura e Bacharelado em Artes Cênicas, onde já atuou como Coordenadora Pedagógica do Curso, e presidente da Comissão de Estágio Supervisionado do Curso de Artes Cênicas – COES/Artes Cênicas, além de Coordenar o SubProjeto de Teatro do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID)/UFGD

References

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. Prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BROUGERE. Gellis. Brinquedo e Cultura. São Paulo: Editora Cortez, 1995.

CUNHA, Gabriela Duarte. A importância da contação de histórias e da leitura em voz alta para crianças em fase de alfabetização. Rio de Janeiro: CiFEFiL, 2013.

FERREIRA, Melissa. Isto não é um ator: o teatro da sociètas Raffaello Sanzio. São Paulo: Perspectiva, 2016.

FARIA, Alessandra. Contas histórias com o jogo teatral. São Paulo: Perspectiva, 2011.

FLECK, Felícia. Contar histórias é profissão? O que dizem os contadores. In MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes e MORAES, Taiza Mara Rauen (org). Contação de histórias: tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015. p. 315-324.

GARANHUNS, Valdeck. Folguedos, brincantes e a contação de histórias. In MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes e MORAES, Taiza Mara Rauen (org). Contação de histórias: tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015. p. 57-69.

GIRANDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, Campinas, 2011. v. 22, n. 2, p. 75-92, maio/ago. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643263/0.

GOMES, Lenice, MORAES, Fabiano (org). A arte de encantar: o contador de histórias contempoâneo e seus olhares. São Paulo: Cortz, 2012.

HARTMANN, Luciana. Crianças contadoras de histórias: narrativa e performance em aulas de teatro. Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da UnB, Brasília,. v. 13, n. 2, p. 230-248, jul./dez. 2014.

KLISYS, Adriana. Quer jogar? São Paulo: Edições SESC SP, 2010.

LUCENA, Karina de Castilhos. Uma fenomenologia da imaginação através do espaço. Rev. Eletrônica Crítica e teoria de literaturas, Porto Alegre, v. 3, n. 1., 2007.

MATOS, Gislayne Avelar. Mergulhadores em beleza: a Arte de contar histórias e a arte-educação. In GOMES, Lenice, MORAES, Fabiano (org). A arte de encantar: o contador de histórias contempoâneo e seus olhares. São Paulo: Cortz, 2012. p. 111 – 131.

MATOS, Gislayne Avelar. Contação de histórias como linguagem artística. In MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes e MORAES, Taiza Mara Rauen (org). Contação de histórias: tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015. p. 202 - 212.

PESSOA, Augusto. Teatro e Contação de História. In MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes e SHAKESPEARE, William. A Tempestade. Porto Alegre: L&M, 2015.

SISTO, Celso. A arte de contar histórias e sua importância no desenvolvimento infantil. 2001. Disponível em: http://www.artistasgauchos.com.br/celso/ensaios/artecontarhist.pdf . Acesso em 10 nov. 2018.

SLADE, Peter. O jogo dramático infantil. São Paulo: Sumus, 1978.

SLADE, Peter. The history of the development of higher mental functions. New York, NY: Plenum Press, 1997.

Videos no youtube:

HELIODORA, Barbara. A Evolução de Shakespeare. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=e9rs2DgpI98. Acesso em: 10 set. 2017.

KISHIMOTO, Tizuo Morchida. O Brincar na Educação Infantil. 2010. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=09w8a-u-AUU. Acesso em: 7 nov. 2018.

Published

03-05-2019

How to Cite

JANIASKI VALE, F. The theater in early childhood education mediated by storytelling. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 1, p. e21951, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/21951. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] RECEPÇÃO E MEDIAÇÃO DA ARTE CONTEMPORÂNEA