Gestures of interpretation in the activity of reading the lyrics of the song “Mulheres de Atenas”.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27219
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (Capes)

Keywords:

Discursive practices, song lyrics, “Mulheres de Atenas”

Abstract

This article is an account of a reading activity that addresses women’s identity. Our goal is to analyze the discursivities that make up the students' responses and that produce meanings about the condition of the woman portrayed in the lyrics of the song “Mulheres de Atenas” by Buarque and Boal (1976). When bringing social issues to the classroom context, we take into account the growing importance of struggles for the rights of minority groups, among which the debates on the identity of women stand out. We use the concepts of French Discourse Analysis, such as discursive formation, effects of meaning, interdiscourse and subject, based on authors such as Althusser (1970), Authier-Revuz (2004), Brandão (2004), Pêcheux (1978) e Orlandi (2009), among others. The data was generated by means of a questionnaire applied to a class of 7th grade of regular elementary school, with the help of the Google Forms tool and the WhatsApp mobile device application, between June and July 2019. Gestures of reading the musical composition pointed to the discursive constitution of several subjects, always showing the presence of another, in an interdiscourse that implies a social place and a transient identity constitution, affirming sometimes adolescence, sometimes the adult condition, now the student, now the worker who competes for work in the market. In the words of the respondents to the questionnaire, we identified the perception of violence against women, from subordination to their husbands to the lack of recognition for their work, dehumanization and objectification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roksyvan de Paiva Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Mestre em Letras pelo Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS/UFPB e professor da educação básica na Prefeitura Municipal de João Pessoa, PB.

Marluce Pereira da Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutora em Letras pela UNESP/Araraquara-SP. Professora do Departamento de Jornalismo e do Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS/UFPB.

Laurênia Souto Sales, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutora em Linguística pelo PROLING/UFPB. Professora do Departamento de Letras e do Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS/UFPB.

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Trad. Joaquim José de Moura Ramos. Lisboa: Editorial Presença/Martins Fontes, [1970].

AUTHIER, Jacqueline. Palavras mantidas à distância. In: CONEIN, Bernard et al. Materialidades discursivas. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2016. p. 201-226.

AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

BRANDÃO, Helena Hathsue Nagamine. Introdução à análise do discurso. 2. ed. rev. Campinas: Editora da Unicamp, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/Consed/Undime, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 4 jan. 2019.

BUARQUE, Chico; BOAL, Augusto. Mulheres de Atenas. Fotocópia de documento sob a guarda do Arquivo Nacional contendo a letra e o Parecer da censura da música pelo Serviço de Censura de Diversões Públicas em 1976. In: WIKIPÉDIA. Mulheres de Atenas [verbete]. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Mulheres_de_Atenas. Acesso em: 9 out. 2021.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens. 9. ed. reform. São Paulo: Saraiva, 2015.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios & procedimentos. Campinas: Pontes, 2009.

PÊCHEUX, Michel. Hacia el análisis automático del discurso. Trad. Manuel Alvar Ezquerra. Madrid: Editorial Gredos, 1978.

RUSSO, Victor. Streamers X Youtubers: qual é a diferença? inFluu. Disponível em: https://influu.me/blog/streamers-x-youtubers-qual-e-a-diferenca. Acesso em: 5 jul. 2019.

Published

20-12-2021

How to Cite

SILVA, R. de P.; SILVA, M. P. da; SALES, L. S. Gestures of interpretation in the activity of reading the lyrics of the song “Mulheres de Atenas”. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. e27219, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i3.27219. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27219. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM