Two versions of the same woman

how contemporaneity gave a voice to Georgina Darcy in the Lizzie Bennet diaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i1.30007

Keywords:

The Lizzie Bennet Diaries, Pride and Prejudice, Adaptation, Transmedia Storytelling

Abstract

The webseries The Lizzie Bennet Diaries (TLBD), which aired from 2012 to 2013, was a contemporary adaptation of the classic written by Jane Austen, Pride and Prejudice (1813). Narrated as transmedia storytelling, that is, using different media and relying on the active participation of the public, TLBD managed to highlight the female characters present in its story. This research analyzes Georgiana Darcy’s character, as presented in Pride and Prejudice, and her transposition for the XXI century in the webseries, comparing the character’s participation and influence in the storyline of each work. It also observes how the context changed and how the use of transmedia storytelling made it possible to amplify the character and allowed her moments of protagonism in the adaptation. To that end, the theoretical framework of this research bases itself on adaptation theory, on transmedia storytelling theory, as well as studies of the novel and the webseries. The study showed that in Pride and Prejudice Miss Darcy is a small character in the story since she is barely seen, and we do not even hear her voice. In TLBD, on the other hand, even though Gigi is also a secondary character, she is given moments of protagonism in crucial episode(s) of the plot, thanks to the different media employed to tell her story. The modern Georgiana is a more self-assured woman who has her own opinion and voice, reflecting the position of women in today’s society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabete dos Santos Leiros Batista, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Graduada em Letras Inglês pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Marcia Regina Becker, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Possui graduação em Engenharia Química pela Universidade Federal do Paraná - UFPR, graduação, mestrado e doutorado em Letras pela mesma universidade. Concluiu o pós-doutorado em 2018, com projeto relacionado à Shakespeare e educação no Shakespeare Institute, University of Birmingham, UK. Atualmente é professora associada do Departamento Acadêmico de Línguas Estrangeiras Modernas da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campus Curitiba, atuando no curso de Letras Inglês. É também professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras da UTFPR, campus Pato Branco, Mestrado Acadêmico, na área de concentração Linguagem, Cultura e Sociedade e na linha de pesquisa Literatura, Sociedade e Interartes. Suas áreas de interesse são, em linguística: fonética e fonologia da língua inglesa; e em literatura: transtextualidades, narrativa transmídia e o teatro shakespeariano, incluindo sua aplicação na educação.

References

AUSTEN, Jane. Orgulho e Preconceito. Trad. de Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Martin Claret, 2020.

BOND, Heidi. Pride and Predators. Michigan Law Review, [S. l.], v. 119, n. 6, p. 1069-1080, 2021. University of Michigan Law Library. Disponível em: https://repository.law.umich.edu/mlr/vol119/iss6/3. Acesso em: 08 jul. 2022.

DOMINO: Gigi Darcy. Direção: Bernie Su. USA: Pemberley Digital, 2012-2013. Disponível em https://www.youtube.com/c/PemberleyDigital

DORNELLES, Juliano Paz. O Fenômeno Vlog no YouTube Análise de conteúdo de vloggers brasileiros de sucesso. 2015. 104 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Comunicação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

FIGUEIREDO, Manoela Sarubbi. A Atuação Crítica Da Tradução Em The Lizzie Bennet Diaries: Deslocamentos De Orgulho E Preconceito Para A Contemporaneidade Virtual. 92 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Literatura e Cultura, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

FOURNIER, Alexandra. “My Name Is Lizzie Bennet”: Successfully Adapting Jane Austen’s Pride and Prejudice (1813) for the Twenty-First Century with The Lizzie Bennet Diaries. 109 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de English (Literary Studies), University Of Waterloo, Waterloo, 2016.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Trad. André Cechinel. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2013.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Trad. Suzana Alexandria. 2. Ed. São Paulo: Aleph, 2009.

JENKINS, Henry. Transmedia Education: the 7 Principles Revisited. Confessions of an Aca-Fan: the Official Weblog of Henry Jenkins, 21 junho 2010. Disponível em: http://henryjenkins.org/2010/06/transmedia_education_the_7_pri.html. Acesso em: 24 jun. 2022.

JENKINS, Henry. Transmedia 202: Further Reflections. Confessions of an Aca-Fan: the Official Weblog of Henry Jenkins, 1 ago. 2011. Disponível em: http://henryjenkins.org/2011/08/defining_transmedia_further_re.html. Acesso em: 24 jun. 2022.

LOURENÇO, Daiane da Silva. Literatura como Tecnologia de Gênero: representações alternativas de mulher por escritoras inglesas no século XIX. Revista X, v.15, n.7, p. 470-494, 2020.

ORGULHO e Preconceito. Direção: Joe Wright. 2005. DVD. Universal, 2006.

PARRILL, Sue A. Pride and Prejudice On A&E: Visions and Revisions. Literature Film Quarterly, vol. 27, no. 2, 1999, p. 142-147.

PRATTEN, Robert. Getting Started with Transmedia Storytelling: a practical guide for beginners. 2. ed. Createspace Independent Publishing Platform, 2015.

REHM, Andréa de Cássia Jardim. Jane Eyre de Charlotte Brontë e Pride and Prejudice de Jane Austen: como os filmes e as minisséries recriam as heroínas na cultura ocidental. 229 f. Tese (Doutorado) - Curso de Literatura Comparada, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

RIBEIRO, Isabel Cristina. As Mulheres De The Lizzie Bennet Diaries: O Protagonismo Das Relações Femininas Na Adaptação De Orgulho E Preconceito. 48 f. TCC (Graduação) - Curso de Língua Estrangeira Moderna, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.

ROSSATO, Bianca Deon. The Portrayal Of Women In Pride And Prejudice (1813) And The Lizzie Bennet Diaries (2012/2013). 181 f. Tese (Doutorado) - Curso de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

SABBATINI, Isabela. Modernizando a mulher independente: de Pride and Prejudice a The Lizzie Bennet Diaries. 342 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Estudos da Tradução, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

SANDERS, Julie. Adaptation and appropriation. London; New York: Routledge, 2006.

SU, Bernie; RORICK, Kate. O Diário Secreto de Lizzie Bennet. Trad.: Cláudia Mello Belhassof. Campinas: Verus, 2014.

The Lizzie Bennet Diaries. Direção: Bernie Su. USA: Pemberley Digital, 2012-2013. Disponível em: https://www.youtube.com/user/LizzieBennet/ Acesso em: 16 jun. 2022

XAVIER, Ismail. Do texto ao filme: a trama, a cena e a construção do olhar no cinema. In: PELLEGRINI, Tânia et al. Literatura, cinema e televisão. São Paulo: Editora Senac e Instituto Itaú Cultural, 2003, p. 61-90.

Published

28-04-2023

How to Cite

BATISTA, E. dos S. L.; BECKER, M. R. Two versions of the same woman: how contemporaneity gave a voice to Georgina Darcy in the Lizzie Bennet diaries. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 1, p. e30007, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i1.30007. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/30007. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] 20 YEARS OF RESEARCH AND TRAINING: GRADUATE PROGRAM IN LETTERS