Chemistry language in chemistry education

between epistemological and hermeneutical paths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i1.30201
Supporting Agencies
CNPq

Keywords:

Chemistry Language, Chemistry Education, Epistemology, Hermeneutics

Abstract

In this essay, we intend to approach the language of Chemistry from two perspectives: epistemological and hermeneutic. We assume that language constitutes human beings and that, based on it, communication and interaction become possible, that is, human beings are constituted by and in language and are dependent on it. Its importance is reflected in the educational field, because when we consider that the school is a place to learn to live in society, interpretation, understanding and dialogue about knowledge take place in language. In Science Education, it is possible to highlight the presence of two language perspectives. Therefore, this work deals with the language of Chemistry from these two perspectives: i. the language based on epistemology and; ii. the language founded by hermeneutics. Due to the importance of the two perspectives in understanding historically produced knowledge and the school's commitment to transmitting it to younger generations, this essay proposes a study of the language of Chemistry based on these two perspectives, understanding them in a complementary way. Through the idea of complementarity, epistemology would deal with technical rationality, with its logical and instrumental directions, and hermeneutics would deal with the rationality of understanding through historicity and tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geane Caroline Orlandin, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Acadêmica do curso de Licenciatura em Ciências Exatas com Habilitação em Química na Universidade Federal do Paraná (UFPR), Setor Palotina. Membro do Grupo de Pesquisa JANO: Filosofia e História na Educação em Ciências da UFPR. Bolsista PIBIC/CNPq. E-mail: carolinegeane1999@gmail.com

Robson Simplicio de Sousa, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professor Adjunto do Departamento de Educação, Ensino e Ciências da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Líder do Grupo de Pesquisa JANO: Filosofia e História na Educação em Ciências da UFPR. Doutor em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Mestre em Química Tecnológica e Ambiental pela FURG e Licenciado em Química pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE) da UFPR, Setor Palotina. E-mail: robsonsimplicio@hotmail.com.

Maria do Carmo Galiazzi, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Professora Titular Aposentada da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da FURG. E-mail: mcgaliazzi@gmail.com

References

BOMBASSARO, Luiz Carlos. As fronteiras da epistemologia: como se produz o conhecimento. São Paozes, 1992.

BOMBASSARO, Luiz Carlos. Entre epistemologia e hermenêutica: a questão da racionalidade e da historicidade do conhecimento e o debate sobre a tese da complementaridade. In: TREVISAN, Amarildo L.; ROSSATTO, Noeli D. Filosofia e educação: confluências. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2005. p. 183-196.

BORDA, Emily. J. Applying Gadamer’s concept of disposition to science and science education. Science & Education, v. 16, n. 9, p. 1027-1041, 2007.

CROSLAND, Maurice P. Historical studies in the language of chemistry. Courier Corporation, 2004.

CULBERTSON, Carolyn. Gadamer's concept of language. In: GEORGE, Theodore; HEIDEN, Gert-Jan van der. (Eds.) The Gadamerian Mind. Abingdon: Routledge, 2021. p. 127-138

D’AGOSTINO, Fred B. Hermeneutics, epistemology, and science. In: MALPAS, Jeff; GANDER, Hans-Helmuth. The Routledge companion to hermeneutics. Routledge, 2014. p. 441-452.

EGER, Martin. Hermeneutics and science education: An introduction. Science & Education, v. 1, n. 4, p. 337-348, 1992.

EGER, Martin. Hermeneutics as an approach to science: Part I. Science & Education, v. 2, n. 1, p. 1-29, 1993a.

EGER, Martin. Hermeneutics as an approach to science: Part II. Science & Education, v. 2, n. 4, p. 303-328, 1993b.

FÁVERO, Altair A.; TONIETO, Carina. O papel da filosofia na perspectiva de Richard Rorty: da epistemologia à hermenêutica. Revista Controvérsia, São Leopoldo, v. 10, n. 3, p. 143-149, 2014.

FLICKINGER, Hans-Georg. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010.

FLÔR, Cristhiane C.; CASSIANI, Suzani. O que dizem os estudos da linguagem na educação científica? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 2, p. 67-86, 2011.

FRIESEN, Norm. ‘Education as a Geisteswissenschaft’: an introduction to human science pedagogy. Journal of Curriculum Studies, v. 52, n. 3, p. 307-322, 2020.

GADAMER, Hans-Georg. Linguagem e Compreensão. In: GRONDIN, Jean. O pensamento de Gadamer. São Paulo: Paulus, 2012. p. 141-165

GINEV, Dimitri. Between epistemology and hermeneutics. Science & Education, v. 4, n. 2, p. 147-159, 1995.

HERMANN, Nadja. Pensamento e Linguagem: Estudo na Perspectiva Epistemológica e Hermenêutica. Educação & Realidade, v. 19, n. 1, p. 97-106, 1993.

KAHLMEYER-MERTENS, Roberto S. 10 lições sobre Heidegger. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

KAHLMEYER-MERTENS, Roberto S. 10 lições sobre Gadamer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, v. 28, n. 2, p. 101-115. 2003.

LASZLO, Pierre. Towards teaching chemistry as a language. Science & Education, v. 22, n. 7, p. 1669-1706, 2013.

LIMA, Miguel J. Z.; LIMA, Maria B. S.; ALVES, Francione C. Linguagem, compreensão e diálogo como representação do mundo: uma hermenêutica da educação. Filosofia e Educação, v. 12, n. 2, p.1271-1288, 2020.

MARKIC, Silvija; BROGGY, Joanne.; CHILDS, Peter. How to deal with linguistic issues in chemistry classes. In: EILKS, Ingo; HOFSTEIN, Avi (Eds.) Teaching chemistry–A studybook. Brill, 2013. p. 127-152.

MARKIC, Silvija; CHILDS, Peter. E. Language and the teaching and learning of chemistry. Chemistry Education Research and Practice, v. 17, n. 3, p. 434-438, 2016.

MÖNCH, Corinna; MARKIC, Silvija. Exploring Pre-Service Chemistry Teachers’ Pedagogical Scientific Language Knowledge. Education Sciences, v. 12, n. 4, p. 244, 2022.

PAULETTI, Fabiana; FENNER, R. S. F.; ROSA, Marcelo P. A. A linguagem como recurso potencializador no ensino de química. Revista Perspectiva, v. 37, n. 139, p. 7-17, 2013.

SÁ, Jonivan Martins de; SANT'ANA, Paula de Oliveira. Rupturas e Retificações: Da Relação Entre Hermenêutica e Ciências. Revista Seara Filosófica, n. 15, p. 79-104, 2017.

SARUKKAI, Sundar. Translating the World: Science and Language. University Press of America, 2002.

SCHNEIDER, Paulo Rudi. Experiência e linguagem. In: STEIN, Ernildo; STRECK, Lênio. (org.) Hermenêutica e Epistemologia: 50 anos de Verdade e Método. 2. ed. Porto Alegre, RS: Livraria do Advogado, 2015. p. 25-39.

SCHULZ, Roland M. Philosophy of education and science education: A vital but underdeveloped relationship. In: MATTHEWS, Michael. (Ed.) International handbook of research in history, philosophy and science teaching. Dordrecht: Springer, 2014. p. 1259-1316.

SICHELERO, Junior Jonas. A normatividade da linguagem na atividade educativa: uma leitura hermenêutica. Pro-Posições, v. 29, n. 3, p. 567-589, 2018.

SOUSA, Robson Simplicio de; GALIAZZI, Maria do Carmo. Traços da hermenêutica filosófica na educação em ciências: possibilidades à educação química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 2, p. 279-304, 2017.

SOUSA, Robson Simplicio de; GALIAZZI, M. C. A tradição de linguagem em Gadamer e o professor de química como tradutor-intérprete. ACTIO: Docência em Ciências, v. 3, n. 1, p. 268-285, 2018.

TIBURI, Márcia. Nota sobre hermenêutica: a linguagem entre o sujeito e o objeto. Veritas, Porto Alegre, v. 45, n. 2, p. 273-288, 2000.

Published

28-04-2023

How to Cite

ORLANDIN, G. C. .; SOUSA, R. S. de; GALIAZZI, M. do C. Chemistry language in chemistry education: between epistemological and hermeneutical paths. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 1, p. e30201, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i1.30201. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/30201. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] 20 YEARS OF RESEARCH AND TRAINING: GRADUATE PROGRAM IN LETTERS