Repercussions of violence in the school community on the mental health of basic education teachers and strategies for coping them
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v17i1.30240Keywords:
Strategies, Teacher, Education, HealthAbstract
Social changes have brought with them an increase in violence inside and outside the school, and with it the negative impacts on the mental health of the professionals who work there. It is based on this premise that this study aims to: identify the negative repercussions on the mental health of basic education teachers and possible strategies for coping with violence experienced by teachers in the school community. The methodology used was a study on the subject on the Scielo, PubMed platforms and on the VHL portal, pointing out that one of the causes of dissatisfaction and removal from work functions performed by education professionals is the violence that exists within the school environment and causing mental disorders such as depression, anxiety and burnout syndrome. It is concluded that intervention measures in schools must be taken to prepare these professionals to face situations of violence, as well as the creation of permanent programs to combat violence within the school environment.
Downloads
References
ABRAMOVAY, M. Cotidiano das escolas: entre violências. Brasília: UNESCO, 2006.
ABRAMOVAY, M. Violências nas escolas. Brasília: UNESCO Brasil; 2002.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990
BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loic. Um convite para sociologia reflexiva. Buenos Aires: Século XXI, 2005,
CARLOTTO, Mary Sandra e CAMARA, Sheila Gonçalves. Análise fatorial do Maslach Burnout Inventory (MBI) em uma amostra de professores de instituições particulares. Psicologia em Estudo. 2004, v. 9, n. 3, pp. 499-505. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/sqhs5pPk4QBspW3DKXrmxnP/. Epub 11 Nov 2014. ISSN 1807-0329.
CERQUEIRA, Daniel. Atlas da Violência 2021. São Paulo: FBSP, 2021.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
CHARLOT, B. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, v. 4, n. 8, 2002, 432-443.
FACCI, Marilda Gonçalves Dias. O adoecimento do professor frente à violência na escola. Fonte de Financiamento: Fundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Estado do Paraná. Fractal: Revista de Psicologia, v. 31, n. 2, 2019, p. 130-142. Disponível em: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v31i2/5647. Acesso em: 19 jun. 2022.
FERNÁNDEZ, I. Prevenção da violência e solução de conflitos: O clima escolar como fator de qualidade. São Paulo, Madras 2004.
ESTEVE, J.M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru: 1999.
GASPARIN. João Luiz. LOPES. Claudivan S. Violência e conflitos na escola: desafios à prática docente. Acta Scientarum: Human and Social Sciences. v. 25, n. 2, Maringá: UEM/PPG, 2003. p. 295-304.
MELO, Bruna Lapa Bezerra de; CAMPOS, Deborah Maria Gonçalves; BARBOSA, Kathia Maria de Melo e Silva. Impactos da violência escolar na vida dos professores: Um estudo de caso. 2019. Disponível em: https://www.ufpe.br/documents/39399/2403144/MELO%3B+CAMPOS+2019.1.pdf/147c1320-4e19-46eb-a688-ab244b3b0bfa
MINAYO, M.C.S. Violência e saúde. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2006.
MINISTÉRIO DA SAÚDE (BR). Vigilância de violência doméstica, sexual e/ou outras violências: Viva/Sinan Brasil, 2011 [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2013. (Boletim Epidemiológico) [citado 2022 junho 15]. Disponível em: https://antigo.saude.gov.br/images/pdf/2014/ junho/11/BE-2013-44--9----VIVA-SINAN.pdf
UNESCO. Relatório da Situação Global sobre Violência Escolar e Bullying. Apresentado no Simpósio Internacional de Violência Escolar e Bullying: Da Evidência para a Ação. Seoul, República da Coréia, 17 – 19. Janeiro 2017. Acesso em 01 de junho de 2018. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002469/246970e.pdf.
OLIVEIRA, Eny da luz Lacerda. Prevenção e Combate à Violência Escolar: um desafio social contemporâneo. In: X CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 2011, Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, p. 3873-3887. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5347_2814.pdf. Acesso em: 03 junho. 2022.
OLIVEIRA, Dalila Andrade, organizadora. Reformas educacionais na América Latina e os trabalhadores docentes. Belo Horizonte: Editora Autêntica; 2003.
PEREIRA, Antônio Igo Barreto e ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Autoridade enfraquecida, violência contra professores e trabalho pedagógico. Educar em Revista, v. 35, n. 76, 2019, p. 331-351. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.64821. Acesso em: 15 jun. 2022. Epub 26 Set 2019.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
RAZZOUK, Denise. Por que o Brasil deveria priorizar o tratamento da depressão na alocação dos recursos da Saúde? Epidemiol. Servir Saúde, Brasília, v. 25, n. 4, p. 845-848, dez. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742016000400018. Acesso em: 26 out. 2022.
SANTOS. José Vicente T. A violência na escola: conflitualidade social e ações civilizatórias.
Revista Educação e Pesquisa. São Paulo: v. 27, n.1, p.105-122, jan./jun. 2001.
SANTOS, M. J. E. O professor ecológico no contexto da instituição escolar. Revista FACED, Salvador, n.15, p. 111-125, jan./julho, 2009.
SINDICATO DOS PROFESSORES DO ENSINO OFICIAL DO ESTADO DE SÃO PAULO (APEOESP). Pesquisa indica aumento de casos de violência nas escolas públicas de São Paulo. São Paulo, dez. 2019. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/noticias/noticias-2019/pesquisa-indica-aumento-de-casos-de-violencia-nas-escolas-publicas-de-sao-paulo/. Acesso em: 05 maio. 2022.
SPOSITO, M. P. A produção do conhecimento sobre juventude na área da educação. International Studies on Law and Education, São Paulo, v. 4, p. 37-55, 2001.
SPOSITO, M. P.; GALVÃO, I. A experiência e as percepções de jovens na vida escolar na encruzilhada das aprendizagens: o conhecimento, a indisciplina, a violência. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. 2, p. 345-380, 2004.
TONCHIS, Luiz Claudio. A Violência na Escola e suas Consequências. Disponível em 2012. http://www.advivo.com.br/blog/luisnassif/violencia-na-escola-e-suas-consequencias acesso em 15 de janeiro de 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.