The health impacts of basic education teachers during the Covid-19 pandemic

a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i1.30387

Keywords:

Illness, Professional valuation, Education, Health

Abstract

The objective of this research was to identify the works related to the impacts on the health of basic education teachers during the pandemic. A bibliographic research was carried out, through an integrative review in the base of the Scientific Electronic Library Online, in the Virtual Health Library and PubMed. The following keywords were used: Impacts, health, teachers, Basic education, Pandemic and COVID-19. The inclusion criteria were: works open to the public and that were in line with the objectives of this research. Eight articles were selected in the search using the keywords cited above. The exclusion criterion of the texts found was: articles that were not in accordance with the objective of this work. After the analysis of the texts, the main results of the collected articles were highlighted. The studies discussed the damage of the Covid-19 pandemic to the mental and physical health of teachers. Some factors were identified, such as overwork and domestic activity, which resulted in the exhaustion of these professionals, causing psychological and physical problems. Thus, the importance of physical and mental health care for educators in this pandemic period is highlighted, developing projects that mitigate the impacts of the pandemic on teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janicléia Pereira de Souza, Universidade de Pernambuco (UPE)

Mestranda - Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares, Universidade de Pernambuco - Campus Petrolina. Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão Ambiental com ênfase em Auditoria e Perícia, Faculdade do Vale do Jaguaribe, Campus Crato. Graduação - Licenciatura em Ciências Biológicas, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central, Campus Salgueiro. Secretaria de Educação e Esportes do Estado de Pernambuco - Professora Efetiva de Biologia.

Flávia Emília Cavalcante Valença Fernandes, Universidade de Pernambuco (UPE)

Graduada em Enfermagem pela Universidade de Pernambuco - UPE (2002). Especialista em Saúde Pública com Ênfase em Gestão de Serviços e Saúde da Família (UPE). Mestre em Gestão e Economia da Saúde pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2014). Doutora em Inovação Terapêutica pelo Programa de Pós-Graduação em Inovação Terapêutica - PPGIT da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2018). Foi Coordenadora Setorial de Extensão e Cultura da UPE Campus Petrolina entre junho de 2017 e agosto de 2018. Foi Coordenadora do Curso de Enfermagem da Universidade de Pernambuco Campus Petrolina (início em 05/10/2020 e término em 20/04/2021). Atualmente é Professora Adjunta do Colegiado de Enfermagem e Coordenadora Setorial de Extensão e Cultura da UPE Campus Petrolina desde 20/04/2021. É docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI), nível mestrado profissional. É representante da UPE no Comitê Regional de Prevenção aos Acidentes de Moto (CRPAM) da VIII Região de Saúde de Pernambuco. É pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Saúde Coletiva da UPE Campus Petrolina - GPESC/UPE. Tem experiência na área de Saúde Coletiva e Economia da Saúde e desenvolve pesquisas nas áreas de acidentes e violências com utilização de métodos quantitativos.

References

CIPRIANO, Jonathan Alves; ALMEIDA, L. C. C. S. Educação em tempos de pandemia: análises e implicações na saúde mental do professor e aluno. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Maceió. Anais [...]. Centro Cultural de Exposições Ruth Cardoso: Maceió, 2020.

COSTA, Adrielle Souza da et al. O trabalho e a saúde do professor: indícios associados ao adoecimento na profissão. Sistema Integrado de Biblioteca – SIB. 2021.

COSTA, Breno Giordane dos Santos. ESPIGÃO, Helga Silva. PINTO, Marcelo de Rezende. Professor or youtuber? The COVID-19 pandemic, changes in social practice, and the adoption of technologies for distance education. Cadernos EBAPE, v. 20, n. 3, 2022.

GUIMARÃES, Bruno. CHIMENEZ, Thiago. MUNHOZ, Diego. MINIKOVSKI, Heloísa. Pandemia de COVID-19 e as atividades de ensino remotas: riscos ergonômicos e sintomas musculoesqueléticos dos docentes do Instituto Federal Catarinense. Fisioterapia e Pesquisa, v. 29, Epub, abr. 2022.

LEICHTWEIS, laisa raquel; SACVIER, keila alessandra; BORGMANN, marta estela. A complexidade dos tempos atuais exige dos professores o cuidado de si. Salão do conhecimento, v. 7, n. 7, 2021.

PEREIRA, H.; SANTOS, F.; MANENTI, M. Saúde Mental De Docentes Em Tempos De Pandemia: Os Impactos Das Atividades Remotas. BOLETIM DE CONJUNTURA, ano II, vol. 3, n. 9, Boa Vista. 2020.

PEREIRA, Alexandre Jesus de; NARDUCHI, Fábio; DE MIRANDA, Maria Geralda. Biopolítica e Educação: os impactos da pandemia do Covid-19 nas escolas públicas. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 219-236, 2020.

SANTOS, Weliton da Silva. OLIVEIRA, Agostinha Mafalda Barra de. HONORATO, Antonio Edson Oliveira. Prevalência de transtornos mentais comuns entre docentes da rede estadual de ensino do RN na pandemia de COVID-19. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal Rural do Semiárido - UFERSA. Curso de Bacharelado em Ciência e Tecnologia. 2021.

SANTOS, Carla Catarina. OLIVEIRA, Milenna Tainá Ferreira de. SÁ, Aurelania Maria de Carvalho Menezes. "As Principais Dificuldades enfrentadas por Professores durante a Pandemia para Avaliação dos Estudantes dos Anos Iniciais na Escola Municipal Dr. Severino Alves de Sá. Revista de psicologia. 2021.

SOUZA, J. M., DELL’AGLI, B. A. V., COSTA, R. Q. F. DA, & CAETANO, L. M. Docência na pandemia: saúde mental e percepções sobre o trabalho on-line. Teoria E Prática Da Educação, v. 24, n. 2, 142-159. https://doi.org/10.4025/tpe.v24i2.59047. 2021.

SOUZA, Maria Eduarda Iglésias Berardo de; NOVAES, Nathaly Maria Ferreira; ZIRPOLI, Bianca Berardo Pessoa. O Impacto da pandemia por Covid-19 na saúde mental dos professores: revisão sistemática da literatura. FPS. 2021.

TROITINHO, Maria da Conceição Ribeiro. SILVA, Ivonilce Brelaz da. SOUSA, Maiana Maia. SANTOS, Adriana Damascena da Silva. MAXIMINO, Caio. Ansiedade, afeto negativo e estresse de docentes em atividade remota durante a pandemia da COVID-19. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 19, e00331162. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00331. 2021.

Published

28-04-2023

How to Cite

SOUZA, J. P. de; FERNANDES, F. E. C. V. The health impacts of basic education teachers during the Covid-19 pandemic: a literature review. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 1, p. e30387, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i1.30387. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/30387. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] 20 YEARS OF RESEARCH AND TRAINING: GRADUATE PROGRAM IN LETTERS