The discursive meanings established in the logo and slogan “Pátria Amada Brasil”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i1.30548
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Código de Financiamento 001

Keywords:

Meanings, Discursive Memory, slogan “Pátria Amada Brasil”

Abstract

The meanings that go through the logo and slogan entitled “Pátria Amada Brasil” (Beloved Fatherland Brazil), disseminated during the government of Jair Bolsonaro, are analyzed in this paper in order to verify the discursive practices established by the subject enunciator of this discourse, as well as the effects of meaning mobilized in the chain of words, within the mentioned corpus. It also seeks to verify if the meanings established in "Pátria Amada Brasil", when compared to the effects of "Brasil, ame-o ou deixa-o", broadcast during the military dictatorship in the twentieth century, show the existence of discursive memory in its aspect of repetition (interdiscourse) or if there is also slippage of meaning. The analyses are carried out by means of Discourse Analysis (DA) in the light of Michel Pêcheux's theory. The methodology includes the closure of the discursive space, the survey of the conditions of production, the individuation of discursive formations (FD), the effects of meaning present in the discourses and the discursive memory. The analyses show that the meanings that run through the slogan "Pátria Amada Brasil" establish a re-reading of the effects present in the statement " Brasil, ame-o ou deixa-o ", establishing the regularization of the meanings and the legitimation of values present in society in the years of the Dictatorship. Both show discursive practices that are anchored in ideologically authoritarian discourses, which legitimize the presence of the repressive state, the use of force for the extinction of an imaginary communist threat, mobilizing positive effects for nationalism and patriotism in order to mold the behavior of the subjects.

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Author Biographies

Carlos Fabrício de Souza Ribeiro de Castro, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Graduado em Letras/Espanhol pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - (UEMS). Bolsista PIBID 2017 a 2019; Iniciação Científica (CNPq/UEMS) 2019 a 2020; Monitor em Linguística UEMS 2018 a 2020; Residência Pedagógica 2020 a 2021. Mestrado Acadêmico em Letras pela UEMS 2021 a 2023. Representante discente titular eleito da pós-graduação para o Conselho Universitário - COUNI/UEMS 2021-2022 e para o Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão - CEPE 2022-2023. Representante eleito pela Comunidade Discente da UEMS para Comissão Própria de Avaliação CPA/UEMS 2021-2022. Área de pesquisa e interesse em Semiótica e em Análise do Discurso.

Keyla Lima da Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Bacharela em Letras/Linguística pela UEMS em 2017. Realizou pesquisa de iniciação científica em parceria com o CNPq (2016/2017). Licenciada em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Língua Inglesa e suas Literaturas pelo Centro Universitário FIEO - UNIFIEO em 2018. Atualmente é pesquisadora CAPES e os grupos de pesquisa de interesse são Análise do Discurso de linha francesa e Semântica Histórica do Acontecimento.

Rosemere de Almeida Aguero, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Professora da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Atua no Curso de Graduação em Letras (nas disciplinas Língua Portuguesa I, Linguística I e Linguística II), no Curso de Pósgraduação "lato sensu" em Estudos Aplicados de Linguagem ( na disciplina Estudos Linguísticos Aplicados à Análise do Discurso) e no Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Letras, da UEMS de Campo Grande. Concluiu a graduação em Letras, na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus do Pantanal, o Curso de Mestrado em Estudos Linguísticos, subárea Análise do Discurso, na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), campus de Três Lagoas e o doutorado em Letras na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), subárea Análises Textuais e Discursivas. Tem experiência na área de Letras, com ênfase nas disciplinas Linguística e Língua Portuguesa e desenvolve pesquisas na área dos estudos discursivos.

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Published

28-04-2023

How to Cite

CASTRO, C. F. de S. R. de; SILVA, K. L. da; AGUERO, R. de A. The discursive meanings established in the logo and slogan “Pátria Amada Brasil”. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 1, p. e30548, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i1.30548. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/30548. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] 20 YEARS OF RESEARCH AND TRAINING: GRADUATE PROGRAM IN LETTERS