Goodbye, I have to leave...

a reading of “Bye Bye, Brasil” and “Iracema Voou”, by Chico Buarque

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i3.31409

Keywords:

Chico Buarque, “Bye bye, Brasil”, “Iracema voou”, nationalism

Abstract

The musical work of Chico Buarque is known for the interpretive and critical character of Brazil, since its most participatory period of the 1960s and 1970s and today, as an astute chronicler of the ills of our society. It is possible to say that in his work we find a kind of synthesis of the hopes and discouragements of the recent history of Brazil. In this perspective, this article works two emblematic songs of the songbook of the carioca composer: “Bye bye, Brasil” and “Iracema voou”, which seek to interpret Brazil, in the sense of unveiling and demystifying the ufanist conception, which conceived the Brazilian nation as a paradisiacal homeland, grandiose and doomed to success, as it propagated in the romantic thought, songs of composers prior to his generation, and also in the military regime. In the Buarchian perspective, Brazil is sung in order to oppose this naïve nationalist point of view of its precursors. Without distancing himself from the “things of Brazil”, Chico Buarque accompanies the historical transformations historical, social and cultural of the country and reveals to us its disharmonies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Marcos Dias Cavalcanti, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp

Graduado em Letras: Língua Portuguesa e suas respectivas literaturas pela Universidade Federal de Ouro Preto, Mestre em Letras: Teoria da Literatura pela Universidade Federal de Minas Gerais, Doutor em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas, realizou estágio de pós-doutorado no Departamento de Literatura Brasileira da UNESP/Araraquara. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, Teoria Literária e Literatura Comparada, atuando principalmente nos estudos de poesia e prosa brasileira moderna e contemporânea.

References

BARROSO, Ary. Aquarela do Brasil. Odeon, 1939.

DICIONÁRIO Cravo Albin da Música Popular brasileira. Verbete: Ary Barroso. 2023. Disponível em: https://dicionariompb.com.br/artista/ary-barroso/. Acesso em: 23 jun. 2023.

FAUSTO, Boris. História concisa do Brasil. São Paulo: Edusp, 2011.

FISCHER, Luiz Augusto. A Iracema de Chico. In: FERNANDES, Rinaldo (org.). Chico Buarque do Brasil: textos sobre as canções, o teatro e a ficção de um artista brasileiro. Rio de Janeiro: Graramond/Fundação Biblioteca nacional, 2004.

HOLLANDA, Chico Buarque de. Chico Buarque: letra e música. Humberto Werneck (org.). São Paulo: Companhia das Letras, 1989. (Song book, Vol. II)

HOLLANDA, Chico Buarque de. Chico Buarque: letra e música. Humberto Werneck (org.). São Paulo: Companhia das Letras, 1997. (Song book, Vol. I)

HOLLANDA, Chico Buarque de. As Cidades. CD, Biscoito Fino, 1998.

IRACEMA: Uma Transa Amazônica - Cinemateca Brasileira. [S. d.]. Disponível em: https://bases.cinemateca.org.br/cgi-bin/wxis.exe/iah/. Acesso em: 27 jun. 2023.

RONCARI, Luiz. Literatura Brasileira: Dos Primeiros Cronistas aos Últimos Românticos. São Paulo: Edusp, 2014.

SILVA, Fernando de Barros e. Folha Explica Chico Buarque. São Paulo: Publifolha, 2004.

VILLAÇA, Túlio Ceci. Discoteca Brasileira. Brasil, Bye, Bye. 2012. Disponível em: https://tuliovillaca.wordpress.com/2012/05/25/discoteca-brasilica-brasil-bye-bye/. Acesso: 01 jun. 2023.

WISNIK, José Miguel/Guilherme. O artista e o tempo. In: Song book Chico Buarque 2. Rio de Janeiro: Lumiar, 1999.

Published

22-12-2023

How to Cite

CAVALCANTI, L. M. D. Goodbye, I have to leave...: a reading of “Bye Bye, Brasil” and “Iracema Voou”, by Chico Buarque. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 3, p. e31409, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i3.31409. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/31409. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM