Photobiography
self-recognition through bellydance
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v18i2.31470Keywords:
Photobiography, self-recognition, bellydance, gestalt-therapyAbstract
Report of a phenomenological qualitative experience that, through photobiography, presents how the process of self-recognition occurred through belly dancing. The objective was to understand how body expression through belly dancing presents the author in the world. She recognized herself as a woman, rescuing self-image, self-esteem and female empowerment.
Downloads
References
ARAÚJO, L.; PIMENTEL, A. A prática da pesquisa fenomenológica pelo doutorando. In: PIMENTEL, A.; LEMOS, F. C. S.; FREITAS, R. (org.). A escuta clínica na Amazônia. Belém: Universidade Federal do Pará. 2017. v. 1. p.185-199.
BAPTISTA, T. da S. A dança do ventre: movimento e expressão. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/39/39136/tde-21012020-141043/pt-br.php. Acesso em: 12 jul. 2024.
BRUNO, F. Fotobiografia: por uma metodologia da estética em antropologia. Resgate, Campinas, v. 17, n. 19, p. 27-45, jan./jul. 2010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/. Acesso em: 12 jul. 2024.
COLARES LAVAND, A. R. Ânima Trama: dança e artes mágicas como processo de autocriação. 2021. Tese (Doutorado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes, Universidade Federal do Pará, Belém. 2021.
FEIJOO, A. M. L. C. de. Percurso profissional na psicologia clínica humanista, fenomenologia e hermenêutica. In: PIMENTEL, A.; LEMOS, F. C. S.; FREITAS, R. (org.). A escuta clínica na Amazônia. Belém: Universidade Federal do Pará. 2017. v. 1. p.73-85.
FERNANDES, E. B. Morte ao patriarcado: fraternidade, irmandade, sororidade. Cadernos Pagu, Campinas, n. 63, e216309, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/kzKGbt3svhfMHF96CNrVSnJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2024.
GOTLIB, N. B. Clarice fotobiografia. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.
LEITE, A. P. C. M. A integração eu-corpo na dança do ventre: relato de uma formação. In: PEDROSO, J. da S; SILVA, C. V.; BRANDÃO, F. M. V. (org). Ciência da palhaçaria: estudos teóricos e práticas em saúde mental. 1. ed. Porto Alegre: Editora Rede Unida, 2023. p. 140-151.
LEITE, A. P. C. M.; SEIBT, C. L. A dança do ventre como autocuidado: respeito, acolhimento, reconhecimento. Gênero na Amazônia, Belém, n. 22, p. 15-26, jul./dez., 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/generoamazonia/article/view/13462. Acesso em: 12 jul. 2024.
LEITE, A. P. C. M. Amorosidade na psicoterapia: manejo clínico de mulheres para enfrentamento da violência. In: GARCIA JR., C. A.; CECCON, R. F. (org.). Narrativas de violência e saúde mental: experiências e territórios. Porto Alegre: Editora Rede Unida, 2024.
LOWEN, A. Bioenergética. Trad. Maria Silvía Mourão Netto. 2. ed. São Paulo: Summus, 1982.
MACIEL, R. C.; NOCE, F.; BOLETINI, T. L.; MELO, C. C. de. Análise dos fatores motivacionais que levam a prática de dança do ventre. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 23, e54653, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/54653. Acesso em: 12 jul. 2024.
MIDLEJ, L.; JAMES, M. Folclore árabe: cultura, arte e dança. 1. ed. São Paulo: Kaleidoscópio de ideias, 2017.
MOE, A. M. Beyond the belly: an appraisal of middle eastern dance (aka belly dance) as leisure. Journal of Leisure Research, London, v. 44, n. 2, p. 201-233, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00222216.2012.11950262. Acesso em: 12 jul. 2024.
PERLS, F. A abordagem gestáltica e testemunha ocular da terapia. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC. 1988.
REICH, W. Análise do caráter. Trad. Ricardo Amaral do Rego. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
REIS, A. C. dos. A atividade estética da dança do ventre. 2007. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/90814. Acesso em: 12 jul. 2024.
REIS, A. C. dos; ZANELLA, A. V. A constituição do sujeito na atividade estética da dança do ventre. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 22, n. 1, p. 149-156, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-71822010000100018&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 12 jul. 2024.
SALGUEIRO, R. da R. “Um longo arabesco”: corpo, subjetividade e transnacionalismo a partir da dança do ventre. Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Universidade de Brasília, Brasília, 2012. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/11249. Acesso em: 12 jul. 2024.
SARAIVA, S. V. B. Gestalt-terapia e gênero: perspectivas em relações assimétricas de poder. In: ALVIM, M.; BARROS, P.; ALENCAR, S.; BRITO, V. (org.). Por uma Gestalt-terapia crítica e política: relações raciais, gênero e diversidade sexual. Porto Alegre: Editora Fi, 2022. E-book. p. 427- 447. Disponível em: http://www.editorafi.org. Acesso em: 17 jul. 2024.
SARDENBERG, C. M. B. Conceituando “empoderamento” na perspectiva feminista. João Pessoa, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/6848. Acesso em: 12 jul. 2024.
SOARES, T. de. P. Desmanchando o “monocorpo”: enlaces gestálticos decoloniais. In: ALVIM, M.; BARROS, P.; ALENCAR, S.; BRITO, V. (org.). Por uma Gestalt-terapia crítica e política: relações raciais, gênero e diversidade sexual. Porto Alegre: Editora Fi, 2022. E-book. p. 136-155. Disponível em: http://www.editorafi.org. Acesso em: 12 jul. 2024.
TELES, E.; FRANÇA, M. E agora, quem somos nós a cada encontro? Dançando e dissentindo o cuidado desde dentro. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 15, n. 3, e-3562, jul./set. 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082020000300014. Acesso em: 12 jul. 2024.
VALE, K. S. do., LEITE, A. P. C. M. Psicoterapia gestáltica em grupo para mulheres: reconhecimento de si e empoderamento feminino. Phenomenological Studies - Revista da Abordagem Gestáltica, v. 29, n. 1. Disponível em: https://itgt.com.br/rag/index.php/go/article/download/135/74/581. Acesso em: 12 jul. 2024.
XAVIER, C. N. [...] 5,6,7, ∞… Do oito ao infinito: por uma dança sem ventre, performática, híbrida, impertinente. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2006. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/5669. Acesso em: 12 jul. 2024.
ZINKER, J. Processo criativo em Gestalt-terapia. 2. ed. São Paulo: Summus editorial. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.