Cultural heritage and the constitution of the subject

assumptions of the Cultural-Historical Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i3.31658

Keywords:

Cultural-historical theory, subject, culture, cultural heritage

Abstract

Considereing that the human being, as a historical-cultural subject, develops in relations with the environmental and with the other, this article aims to reflect on the constitution of the subject from the assumptions of the cultural-historical theory, especially the concepts of language and culture and their educational implications. To this end, a study of a theoretical nature was carried out, based on a bibliographical review based on the two principles presented by Alves-Mazzotti (2002): contextualization of the object of study and analysis of the theoretical framework, seeking a brief historical survey about the formation of modern society and the school institution from a capitalist perspective. Next, points related to Vygotsky's thought are addressed, such as the precursor of the cultural-historical theory, language as a constituent of the subject and the concept of culture according to Leontiev, understanding that the formation of the cultural-historical subject takes place in relationship with the environment and with others. The educational implications of the theory analyzed here are also discussed based on cultural heritage, seeking to exemplify the theoretical expositions. The idea is that cultural assets, in addition to having na aesthetic function, are significant. Finally, it was verified that the cultural-historical theory can be constituted as primary foundation for the reflection on concepts of language and culture that structure the educational spaces. Thus, educational actions allow the understanding of the meanings and senses elaborated by the population regarding cultural heritage historically.

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Author Biographies

Ana Paula da Silva Galdino, Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina, linha de pesquisa Relações Culturais e Históricas na Educação. Atualmente é assistente de educação na Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina e professora no curso de Pedagogia no Centro Universitário Barriga Verde (UNIBAVE). Integrante do Grupo de pesquisa Educação, Infância e Gênero (GEDIG) e do grupo Teoria do Ensino Desenvolvimental na Educação Matemática (TEDMAT).

Danielle Eing, Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina, linha de pesquisa Educação em Ciências. Possui graduação em História pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2020) e Pós-Graduação em História do Brasil pela Universidade Fucap (2021). Atualmente professora ACT na Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina e professora dos Anos Finais e Ensino Médio no Colégio Dehon.

Maria Sirlene Pereira Schilickmann, Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisul – PPGE e licenciaturas. Pedagoga. Especialista em Educação. Mestre e Doutora em Ciências da Linguagem pela Universidade do Sul Santa Catarina - UNISUL. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, História, Alfabetização e Letramento na Educação Básica - GEPPHALE.

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Published

28-12-2023

How to Cite

GALDINO, A. P. da S.; EING, D.; SCHILICKMANN, M. S. P. Cultural heritage and the constitution of the subject: assumptions of the Cultural-Historical Theory. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 3, p. e31658, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i3.31658. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/31658. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO