The contemporary teacher

teaching as a social principle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i3.31876
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES)

Keywords:

Educator, Teacher, Plato, Education, Pedagogy

Abstract

Education in contemporary times is transforming concerning its conceptualization and attribution of meanings. Understanding such transformations and new demands is characterized as one of the roles of today's educators and teachers, as this movement opens new paths for their resignification and, why not, reinvention. Therefore, it is worth reflecting on the certainties and uncertainties that the new digital humanity, one of the most significant aspects of the change mentioned above, here assumed as a consequence of the re-ontologization of the contemporary subject, will bring to Education, analyzing both its historical context and the social. In this sense, the scope of this article is to share a theoretical systematization about the origin of the term “educator” and its consequences for Education in contemporary times. As a methodological path for constructing this reflection, we use the texts of Isocrates and the Platonic discussion about the origin of the term educator and its function in Greek society to coordinate regarding aspects of contemporary Education. In addition to a conclusion, this text proposes a comparative table between the educator's performance in the post-Homeric period and their performance today. As a suggestion for future reflections, we bring an outline of thought that guides the theoretical assumptions of Education and the need to reflect on a new ontological characterization.

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Author Biographies

Carlos Mometti, Universidade de São Paulo - USP

Graduado em Física pela Universidade Federal de São Carlos (2016) e Università Degli Studi di Roma "La Sapienza" (2014 - 2016). Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da USP. Especialista na área de Formação de Professores que ensinam Matemática e Física. Doutor em Ensino de Ciências pela Faculdade de Educação e Instituto de Física, ambos da Universidade de São Paulo (USP) e Concordia University (Canada). Integrante do Programa de Formação de Professores (FEUSP - 2016 a 2017). Formador pedagógico da Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP). Integrante do Núcleo de Pesquisa em Inovação Curricular (NUPIC/2016 - atual), Decolonizing Light: Tracing and counteringcolonialism in physics, Canada (2020 - atual) e pesquisador integrante da Cátedra Otávio Frias Filho de Estudos em Comunicação, Democracia e Diversidade, do Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo (2021 - 2022) e da Cátedra José Bonifácio, do Centro Ibero Americano da Universidade de São Paulo (2022 - atual). Membro ativo da Sociedade Brasileira de Física, Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências, Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Associação Nacional dos Professores de Matemática (Brasil), Associação dos Professores de Matemática (Portugal), Sociedade Brasileira de Matemática, National Association for Research in Science Teaching (NARST), Red de Centros de Investigación en Matemática Educativa (Red Cimates - América Latina), Sociedad de Educación Matemática Uruguaya, British Educational Research Association (BERA) e Red Iberoamericana de Pedagogia (REDIPE). Atua principalmente nos seguintes temas: formação de professores que ensinam matemática, metodologia de ensino de física e matemática e decolonialidade aplicada aos estudos curriculares.

Marcos Sidnei Pagotto-Euzebio, Universidade de São Paulo - USP

Possui graduação em Filosofia pela Universidade de São Paulo (1995), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2005). Atualmente é professor doutor da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, filosofia, filosofia da educação, filosofia antiga e estudos clássicos.

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Published

22-12-2023

How to Cite

MOMETTI, C.; PAGOTTO-EUZEBIO, M. S. The contemporary teacher: teaching as a social principle. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 3, p. e31876, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i3.31876. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/31876. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

ENSAIOS E TEMAS INTERDISCIPLINARES