Systematic Review of EMI

an investigation of the brazilian context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v19i3.36228

Keywords:

English Medium Instruction, Internationalization, Higher Education, Brazil

Abstract

This study presents a systematic literature review on English Medium Instruction (EMI) in Brazil, covering academic production from the last decade. The objective was to map national publications on the topic, analyzing both the contributions and the challenges of its implementation in the Brazilian context, particularly within higher education institutions. For this purpose, searches were carried out in the Web of Science and Google Scholar databases, resulting in 28 articles that were organized into categories and subcategories. The findings reveal that most studies emphasize challenging aspects, such as the low English proficiency of professors and students, the absence of regulation and institutional support, and the lack of specific training programs for lecturers. Additional barriers include limited interest from certain academic fields and insufficient policies to guide the adoption of EMI across the country. Nevertheless, the literature highlights important benefits of this instructional approach, such as the improvement of linguistic skills, the increased international visibility of universities, the preparation of students for a globalized labour market, and its greater accessibility when compared to academic mobility. The study concludes that, although still recent in the Brazilian context, EMI holds significant potential to strengthen internationalization at home. However, it requires more consistent institutional strategies and a stronger research focus to deepen understanding of its effectiveness and application in the national setting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliana Kobayashi, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Desenvolveu pesquisa de pós-doutorado na Universidade Federal de São Carlos na área de avaliação de proficiência em língua inglesa. É mestre e doutora em Linguística Aplicada pela UNICAMP, tem graduação em Comunicação Social pela UNESP, graduação em Letras pela Universidade de Mogi das Cruzes, especialização em Administração de Marketing pela Universidade de Marília. Além disso, tem certificação TESOL training pela Northern Virginia Community College - Estados Unidos (Bolsa Capes) e certificação ICELT (In-service Certificate in Language Teaching) da Universidade de Cambridge - Inglaterra. Atuou na área de comunicação em empresas no Brasil e exterior, tendo experiência internacional no Japão, onde participou de um programa de intercâmbio profissional, e em Londres, onde estudou inglês para negócios. Desenvolveu pesquisas com a Universidade de Cambridge (Inglaterra) na área de efeito retroativo de exames internacionais de proficiência (Cambridge ESOL Funded Research Programme, Round Three) e também sobre a avaliação de proficiência em língua inglesa na formação de professores de inglês (Cambridge English Funded Research Programme, Round Eight). Além disso, tem experiência como examinadora oral dos exames da Universidade de Cambridge nos níveis PET, KET, FCE, CAE e CPE. Docente das disciplinas de comunicação empresarial, Inglês para Propósitos Específicos e leitura, interpretação e produção de textos, metodologia científica, redação empresarial e projeto integrador no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Atualmente, desenvolve pesquisas na área de Lingüística Aplicada relacionadas aos seguintes temas: avaliação em língua inglesa, efeito retroativo de testes de alta relevância e inglês para negócios. Possui certificação de proficiência em língua inglesa - CPE da Cambridge (Certificate of Proficiency in English), BULATS (Business Language Testing Service) nível C2 e TOEFL ITP.

Emily Matsuda, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Graduanda em Engenharia de Controle e Automação pelo Instituto Federal de São Paulo (IFSP) – Campus Suzano, onde ingressou em 2024. Seus interesses acadêmicos e de pesquisa envolvem áreas relacionadas à engenharia, automação e tecnologia aplicada. Além disso, participa de projeto de iniciação científica na área de Linguagens, com foco no ensino e uso da língua inglesa em contextos acadêmicos. 

References

ALMEIDA, M. C. A. A.; SANT’ANNA, A. M. O.; DE LIMA, E. P. Internacionalização no Ensino Superior e o Brasil como Case Study. Administração: Ensino e Pesquisa, [S. l.], v. 22, n. 1, 2021. DOI: 10.13058/raep.2021.v22n1.1939. Disponível em: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939. Acesso em: 16 out. 2024.

ALTBACH, P. G.; KNIGHT, J. The Internationalization of Higher Education: Motivations e Realities. Journal of Studies in International Education, v. 11, n. 3 - 4, p. 290 - 305, 2007.

BARBOSA, R. A. Inglês para iniciantes brasileiros: qual língua usar como meio de instrução? Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Letras - Línguas Adicionais: Inglês, Espanhol e Respectivas Literaturas) – Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé, Bagé, p. 51, 2023.

BARÇANTE, M. EMI na educação tecnológica: reflexões e planejamento de cursos online. Revista CBTecLE, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 172–186, dez. 2022. Disponível em: https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1089. Acesso em: 20 fev. 2025.

BAUMVOL, K. L. O uso do inglês como meio de instrução no contexto do ensino superior brasileiro: percepções de docentes. [Des]limiares da linguagem, Porto Alegre, RS, out. 2016.

BAUMVOL, L. K.; SARMENTO, S. Internacionalização em Casa e o uso de Inglês como meio de instrução. Echoes, Florianópolis, p. 65 - 82, 2016.

BEELEN, J.; JONES, E. Redefining Internationalization at Home. The European Higher Education Area, [S.L.], p. 59-72, jan. 2015. Springer International Publishing. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-20877-0_5.

BLEGGI, A. O papel da universidade na capacitação dos discentes na proficiência em Língua Inglesa para a internacionalização: 2019, 77 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração Pública) – Programa de PósGraduação em Administração Pública em Rede Nacional – PROFIAP, Faculdade de Administração e de Turismo, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. A internacionalização na Universidade Brasileira: resultado do questionário aplicado pela Capes. Brasília, p. 51, 2017.

BÜHRER, E. A. C. Internacionalização no ensino superior (des)vantagens e desafios no contexto de universidade estadual do Sul do Brasil. Fórum Linguístico, Florianópolis, SC, v. 18 , n. 1, p. 5689 - 5700, jan./mar. 2021.

COLEMAN, J. A. English-medium teaching in European higher education. Language Teaching, Cambridge, v. 39, n. 1, p. 1–14, jan. 2006. DOI: https://doi.org/10.1017/S026144480600320X.

DANG, T. K. A.; BONAR, G.; YAO, J. Z. Professional learning for educators teaching in English medium-instruction in higher education: a systematic review. Teaching in Higher Education, v. 28, i. 4, p. 840 - 858, 2021.

DAWN, R. The Effects of English-Medium Instruction on Language Proficiency of Students Enrolled in Higher Education in the UAE. University of Exeter (United Kingdom) ProQuest Dissertations & Theses, 2012.

DEARDEN, J. English as a medium of instruction — A growing phenomenon. London, England: British Council, 2015.

DOIZ, A.; LASAGABASTER, D.; SIERRA, J. M. English-Medium Instruction at Universities: Global Challenges. Bristol: Multilingual Matters, 2013.

FERENHOF, H. A.; FERNANDES, R. F. Passo-a-passo para construção da Revisão Sistemática e Bibliometria. v. 3.05, 2015. Disponível em: http://www.igci.com.br/artigos/passos_rsb.pdf. Acesso em: 14 out. 2024.

FERNANDO, J. T. ENGLISH AS A MEDIUM OF INSTRUCTION: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR STUDENTS AND PROFESSORS OF PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN BRAZIL: . Revista CBTecLE, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 187–196, 2022. Disponível em:

https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1101. Acesso em: 8 abr. 2025.

FINARDI, K. R.; GUIMARÃES, F. F. Internacionalização, rankings e publicações em inglês: a situação do Brasil na atualidade. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 28, n. 68, p. 600, ago. 2017. Fundação Carlos Chagas. http://dx.doi.org/10.18222/eae.v28i68.4564. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4564. Acesso em: 15 out. 2024.

GALLOWAY, N.; KRIUKOW, J.; NUMAJIRI, T. Internationalisation, Higher Education and the Growing Demand for English: An Investigation into the English Medium of Instruction (EMI) Movement in China and Japan. The British Council. 2017

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIMENEZ, T.; CALVO, L. C. S.; KADRI, M. S. E.; MARSON, M. Z.; KADRI, A. E. POR UMA AGENDA DE PESQUISA SOBRE INGLÊS COMO MEIO DE INSTRUÇÃO NO CONTEXTO DE ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO. Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, n. 60.2, p. 518-534, 2021.

GIMENEZ, T. N.; MARSON, M. Z. Teacher Education in English Medium Instruction Settings: a partial view from Brazil. Ilha do Desterro - A Journal of English Language Literatures in English and Cultural Studies. v. 75, i. 1, p. 155-172, 2022. DOI: 10.5007/2175-8026.2022.e82399.

GIMENEZ, T. N.; OLIVEIRA, H. R. de; CARNEIRO, L. A. Inglês como meio de instrução na pós-graduação stricto sensu no Brasil: análise dos documentos de áreas. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 2, p. 05–25, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n2p05. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143. Acesso em: 05 jan. 2025.

GRADDOL, D. The future of English? A guide to forecasting the popularity of the English language in the 21st century. London: British Council, 2000.

GUIMARÃES, F. F.; KREMER, M. Adopting English as a Medium of Instruction (EMI) in Brazil and Flanders (Belgium): a comparative study. Ilha do Desterro A Journal Of English Language, Literatures In English And Cultural Studies, [S. l.], v. 73, n. 1, p. 217-146, jan. 2020. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/2175-8026.2020v73n1p217.

GUIMARÃES, R. M.; PEREIRA, L. S. M. MAPEAMENTO DOS ESTUDOS SOBRE POLÍTICAS LINGUÍSTICAS E INTERNACIONALIZAÇÃO NO BRASIL: UMA SELFIE. Fórum lingüístico. Florianópolis, v.18, n.1, p.5596- 5617, jan./mar. 2021.

HOFLING, C.; ZACARIAS, R. A. S. O uso de inglês como meio de instrução: impacto na internacionalização, mobilidade acadêmica e formação de estudantes. In: LUCAS, P. O.; RODRIGUES, R.F.L. Temas e Rumos nas Pesquisas em Linguística Aplicada. Campinas: Pontes Editores, 2017.

HU, G., LI, L.; LEI, J. English-medium instruction at a Chinese University: rhetoric and reality. Lang Policy, v. 13, p. 21–40. 2014. https://doi.org/10.1007/s10993-013-9298-3.

HUDZIK, J. K. Comprehensive internationalization: From concept to action. Washington, DC: NAFSA: Association of International Educators, 2011.

IGNÁCIO, F.; SILVA, L. F. M.; RAMIREZ, R. A.; VIEIRA, T. da S. A LÍNGUA INGLESA E A INTERNACIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL EM NÍVEL DE PÓS-GRADUAÇÃO. Revista CBTecLE, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 325–338, 2022. Disponível em: https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1079. Acesso em: 13 jan. 2025.

KNIGHT, J. Internationalization Remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal Of Studies In International Education, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 5-31, mar. 2004. SAGE Publications. http://dx.doi.org/10.1177/1028315303260832.

KOBAYASHI, E. EMI em uma instituição pública: considerações sobre as vozes dos alunos. Todas as Letras - Revista de Língua e Literatura, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 1–21, set. 2022. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/15291. Acesso em: 15 nov. 2024.

KOBAYASHI, E.; GRILLI, G. A. Implementação de EMI em um curso de graduação em Engenharia: um estudo de caso. Revista do GEL, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 178–200, 2024. DOI: 10.21165/gel.v20i2.3587. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3587. Acesso em: 08 dez. 2025.

KOBAYASHI, E.; HIGASHI, R. Língua inglesa e internacionalização. Intercâmbio, [S. l.], v. 51, p. 57703, 5 set. 2022. Pontifical Catholic University of Sao Paulo (PUC-SP). http://dx.doi.org/10.23925/2237.759x.2022v51.e57703.

KÖCHE, J. C. Fundamentos de Metodologia Científica: Teoria da ciência e iniciação à pesquisa. 34. ed. Petrópolis, 2015.

LASAGABASTER, D. The relationship between motivation, gender, L1 and possible selves in English-medium instruction. International Journal Of Multilingualism, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 315-332, nov. 2015. Informa UK Limited. http://dx.doi.org/10.1080/14790718.2015.1105806.

MACARO, E. English medium instruction. Oxford: Oxford University Press. p. 1-79, 2018.

MACARO, E.; CURLE, S.; PUN, J.; AN, J.; DEARDEN, J. A systematic review of English medium instruction in higher education. Language Teaching, v. 51, p. 36 - 76, 2018.

MARSON, M. Z. EMI in Brazil: reflecting on the British Council’s influence through a decolonial perspective: EMI no Brasil: refletindo sobre a influência do Conselho Britânico por uma perspectiva decolonial. Revista Cocar, [S. l.], v. 15, n. 31, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3839. Acesso em: 15 jan. 2025.

MARSON, M. Z. Ensino Por Meio Do Inglês (EMI) Pela Perspectiva De Inglês Como Língua Franca (ILF): Um Estudo Sobre Possibilidades Para O Desenvolvimento Profissional De Docentes De Pós-graduação Stricto Sensu Da UEL. 2023.

MARTINEZ, R. English as a Medium of Instruction (EMI) in Brazilian higher education: challenges and opportunities. English in Brazil: Views, policies and programs, p. 191-228, jan. 2016.

MELLO, J. M. Desafios e oportunidades para a implementação do inglês como meio de instrução (EMI) em universidades brasileiras. Repositório Institucional UCS, Bento Gonçalves, 2024.

MIURA, I. O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo de três áreas de conhecimento. Tese (livre docência) – Faculdade de Economia e Administração – Ribeirão Preto, 2006.

MOREIRA, T, L.; TIMMERMANN, R. de S.; SILVA, M. G. C.; GOMES, M. G. INTERNACIONALIZAÇÃO E INGLÊS COMO MEIO DE INSTRUÇÃO: PASSADO, PRESENTE E FUTURO NA REGIÃO NORTE DO BRASIL. REVISTA DE ESTUDOS DE CULTURA, São Cristóvão, SE. v. 9, n. 23, p. 123 - 143, dez. 2023.

MOROSINI, M. C. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior - Conceitos e práticas. Editora UFPR. Educar, Curitiba, n. 28, p.107-124, 2006.

MOROSINI, M. C. org. Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 265, 2019.

MOROSINI, M. C.; CORTE, M. G. D. Teses e realidades no contexto da internacionalização da educação superior no Brasil. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 56, n. 47, p. 97–120, 2018. DOI: 10.21680/1981-1802.2018v56n47ID14000. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/14000. Acesso em: 16 out. 2024.

NINOMIYA, A.; KNIGHT, J.; WATANABE, A. The past, present, and future of internationalization in Japan. Journal of Studies in International Education, v. 13, n. 2, p. 117–124, 2009.

OKOLI, C.; DUARTE, T. Guia Para Realizar uma Revisão Sistemática de Literatura. EaD em Foco, [S. l.], v. 9, n. 1, 2019. DOI: 10.18264/eadf.v9i1.748. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/748. Acesso em: 3 out. 2024.

PALMA, A. C. A representatividade das emoções nas práticas de EMI de professores do ensino superior da Universidade Federal do Paraná. 2021. Dissertação (Mestrado em Letras) — Programa de Pós‐Graduação em Letras, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.

PRETTO, A. M. LETRAMENTOS ACADÊMICOS PARA IMPLEMENTAR O INGLÊS COMO MEIO DE INSTRUÇÃO NA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Manancial, Coleção de pós-graduação em letras. Santa Maria, RS, p. 97, 2023.

PROLO, I.; VIEIRA, R. C.; LIMA, M. C.; LEAL, F. G. Internacionalização das Universidades Brasileiras - Contribuições do Programa Ciência sem Fronteiras. Administração: Ensino e Pesquisa. Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 319-361, 2019.

QS. University Rankings – Top Universities. 2017. Disponível em: . Acesso em: 15 dez. 2017.

RAMOS, M. Y. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Educação e Pesquisa, v. 44, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201706161579.

RIBEIRO, J. M.; HENDGES, G. R.; RODRIGUES, G. S. EMI pioneers: Exploring Professors’ Experiences with English as a Medium of Instruction in a Brazilian university. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 35–50, 2024. DOI: 10.14483/22487085.19439. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/emi-language-policy. Acesso em: 16 jan. 2025.

RODRIGUES, G. S.; RIBEIRO, J. M. LÍNGUA INGLESA EM UM SYLLABUS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA O EMI E NO DISCURSO DOCENTE: UMA COMPARAÇÃO SOB O VIÉS DA GRAMÁTICA SISTÊMICO-FUNCIONAL. EntreLetras, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 132–157, 2022. DOI: 10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p132-157. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/14348. Acesso em: 3 fev. 2025.

RODRIGUES, G. S. Programas de formação docente para o inglês como meio de instrução na educação superior: características, alinhamentos e adaptação na perspectiva dos Letramentos Acadêmicos. Manancial, p. 130, 2023.

ROSE, H.; CURLE, S.; AIZAWA, I.; THOMPSON, G. What drives success in English medium taught courses? The interplay between language proficiency, academic skills, and motivation. Studies in Higher Education. v. 45, n. 11, p. 2149-2161, mar. 2019.

SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de Revisão Sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev. bras. fisioter. São Carlos. v. 11, n. 1, p. 83 - 89, 2007.

SIMÕES, L. C.; COGO, A.; EL KADRI, M. S.; GIMENEZ, T. "English gradually " and multilingual support in EMI: insights from lecturers in two Brazilian universities. Journal of English as a Lingua Franca. vol. 11, n. 2, 2022, p. 147-170. https://doi.org/10.1515/jelf-2022-2081.

THE - Times Higher Education. World University Rankings. 2024. Disponível em: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings. Acesso em: 29 set. 2024.

TOGNATO, M. I. R.; BORNHOLDT, M. B.; ZANCO, P. T. da S. ENGLISH AS A MEDIUM OF INSTRUCTION (EMI) E LETRAMENTOS ACADÊMICO-CIENTÍFICOS NA PÓS-GRADUAÇÃO PELA INTERNACIONALIZAÇÃO. Revista Interfaces, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 257–275, 2022. Disponível em: https://revistas3.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view/7178. Acesso em: 10 nov. 2024.

VERDU, F. C. EMI (ENGLISH AS A MEDIUM OF INSTRUCTION) COMO ESTRATÉGIA DE INTERNACIONALIZAÇÃO EM CASA: UM ESTUDO DE CASO NUM PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO. ANPAD, São Paulo. 2017.

WÄCHTER, B.; MAIWORM, F. English-Taught Programmes in European Higher Education, The State of Play in 2014. ACA Papers on International Cooperation in Education. Lemmens Medien GmbH, 2014

ZÜGE, A. P. B.; BARRETO, A.; NOVELLI, J. EMI em foco: percepções, possibilidades e desafios. Revista do NUPEM, São Paulo, v. 12, n. 26, p. 43-61, 2020.

Published

08-12-2025

How to Cite

KOBAYASHI, E.; MATSUDA, E. Systematic Review of EMI: an investigation of the brazilian context. Travessias, Cascavel, v. 19, n. 3, p. e36228, 2025. DOI: 10.48075/rt.v19i3.36228. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/36228. Acesso em: 8 dec. 2025.

Issue

Section

LINGUAGEM