Educação, ética e cidadania
referenciais para as escolas da rede sinodal de educação
DOI:
https://doi.org/10.48075/ra.v1i2.1129Abstract
This thesis studies the conceptions of education, ethics and citizenship as references for the Sinodal Net of Education. It starts from the analysis of these concepts into the context of the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional N. 9.344\96 that, instead of representing the hegemony of the neoliberal movement of that period, giving the possibility for the construction of an emanancipative and liberating of the intercrossing education with the ethics and the citizenship for the Sinodal Net Education, this possibility passes through the comprehensions that the Lutheran Confessional Community School is a non-stately public school. When assuming this condition, it can find again in Luther and Comenius the conceptions of an emancipative education of the human being based on ethics and citizenship, conceptions and principles that passed by the centuries and were present in the history of the Lutheran Confessional Community Schools built here by the German immigrants. Otherwise, the separation between the church community mantainantence and the community schools took these such schools to an identity, ethics and citizenship crises, suffering like this a privatization process in the decades of 80 and 90 attempted by the elites of its social environment. On this way, the present thesis defends that the rescue of the legitimacy of the community schools affiliated to IECLB passes by the ressignificance of the emancipative education conception, adopting an administrative and participative democratic pedagogical management a teaching and learning ressignificance connected to a life quotidian and to a human evaluation that forbids autonomy to the student, from the principles of an educational politics of the IECLB collectivity built, based on emancipative educational principles and on principles of an ethical and citizenship conception managed onto Protestant Culture History with Martin Luthero and John Amos Comenius as exponents of the Lutheran Reform and of a humanist pedagogical project construction respectively, according to the human being’s values developed since the Christian communitarism, and today present and update in a different way, into humanist philosopher like Paulo Freire and Jürgen Habermas.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Alamedas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.