The just war in Francisco de Vitoria and Martin Luther
DOI:
https://doi.org/10.48075/ra.v12i4.33827Keywords:
Just war, Francisco de Vitória, Martin LutherAbstract
In the 16th century, Francisco de Vitoria, one of the founders of the School of Salamanca, sought to revive Thomist concepts about the human condition, domination and war in the context of the Spanish conquest of the new world. In another scenario, Martin Luther, an Augustinian friar known for his religious reform, faced questions of conscience regarding secular power in the military response against Turks and peasants. Both discussed the legitimacy of war in Christian ethics, the former known as a proponent of the right to war, the latter as a pacifist - accused by Vitoria himself. Thus, this article discusses and compares the concept of just war in the two theologians, who despite their different approaches, the hypothesis points out, based on primary texts, that there is no substantial difference, contrary to what the founder of the School of Salamanca thought.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alamedas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.