Os desafios do processo de ensino-aprendizagem da língua inglesa para os discentes de Secretariado Executivo Bilíngue

The challenges of the English language teaching-learning process for Bilingual Executive Secretariat students

Authors

  • Aline Larissa Valério da Silva UFPB

DOI:

https://doi.org/10.48075/revex.v24i1.32886

Keywords:

Teaching-Learning, English, Difficulties

Abstract

Objective: This article aims to analyze what are the greatest difficulties of undergraduates of the Bilingual Executive Secretariat course in learning the English language, while developing the teaching-learning process of students at the Federal University of Paraíba, on campus IV, in the city of Mamanguape. Problematic Issue: In this sense, we tried to understand what the english language learning process is like in the course, but also to analyze whether the workload offered in the foreign language course is enough to achieve the fluency of the Secretariat undergraduates in the English language, and whether there are obstacles faced by them during this process. For this, were used as theoretical references Castro (2015) and Mariotto (2015), Babtista and Camargo (2012), Almeida (2012), Nonato (2009), Santos (2016), Lobo (2014), Goméz (2012), Garrutti and Santos (2004), but also sites such as Cambridge, the British Council English. Foreign Language Training and São Judas University. Methods: The methodology used has a quali-quantitative character, of an applied nature, with explanatory objectives, with bibliographic content, of non-participatory observation. The instrument used was Google Forms, together with the data analysis strategy. Results: The results obtained in this research emphasize that it is necessary to make adaptations in the workload in the English language subjects of the Secretariat course, as well as to establish greater communicative interaction within the classroom in the foreign language. Conclusions: It was also concluded that the application of differentiated teaching-learning tools contributes to a greater scope of the fluency of the English language, in the secretarial branch.

References

ALMEIDA, Francisco Fernando Lima. Um olhar para a questão aparente do desinteresse pelo ensino-aprendizagem de língua inglesa por alunos da escola pública. Dissertação (Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Área de Concentração: Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. São Paulo, p. 88, 2012.

ANJOS, Kelly Pereira dos; LIRA, Monica. Da vivência como profissional de secretariado à docência. In: SILVEIRA, Regina (org). O futuro do Secretariado: Educação e profissionalismo. São Paulo, Editora Literare Books, 2019, p.10-16.

BAPTISTA, Isabel Cristina.; CAMARGO Jô. O papel das entidades de classe: dados da história e conquistas atuais. In: . (org). Excelência no Secretariado: a importância da profissão nos processos decisórios. 1. ed. Editora Ser mais, 2012, p. 71-76.

BRITISH COUNCIL BRASIL. Quadro Comum Europeu de Referência para Línguas (CEFR). Disponível em:https://www.britishcouncil.org.br/quadro-comum-europeu-de- referencia-para-linguas-cefr. Acesso em: 02 jun. 2021.

CAMBRIDGE ASSESMENT ENGLISH. Entenda o Quadro Europeu Comum de Referência para Línguas - CEFR. Disponível em: https://www.cambridgeenglish.org/br/exams-and- tests/cefr/. Acesso em: 03 jun. 2021.

CASTRO, Cláudio de Moura. Você sabe estudar? Quem sabe, estudo menos e aprende mais [recurso eletrônico] Cláudio de Moura-. Porto Alegre: Editora Penso, 2015. E-PUB.

CERVO, A. L. BERVIAN, P. A. Metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

GARRUTTI, E. A.; SANTOS, S. R. A interdisciplinaridade como forma de superar a fragmentação do conhecimento. In: Revista de Iniciação Científica da FFC, v. 4, n. 2, 2004.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social / Antônio Carlos Gil. - 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008.

GÓMEZ, P. C. A motivação no processo ensino/aprendizagem de idiomas: um enfoque desvinculado dos postulados de Gardner e Lambert. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 34, 2012. Disponível em:https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639298. Acesso em: 13 maio 2021.

INTERDISCIPLINAR, In Dicionário Online Michaelis. Disponível em:https://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=interdisciplinar. Acesso em:30 jun. 2021.

JARETA, G. 4 de novembro de 2015. Por que o ensino do inglês não decola no Brasil. Educação. Disponível em:https://revistaeducacao.com.br/2015/11/04/por-que-o-ensino-do- ingles-nao-decola-no-brasil/. Acesso em: 02 jun. 2021.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

LOBO, Pryscilla C. F. Dificuldades no processo de aprendizado da língua inglesa. Monografia (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino). Polo de Umuarama Modalidade de Ensino a Distância, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Medianeira, p. 21, 2014.

MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração e interpretação de dados. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1996.

MARIOTTO, Gladys. Já entendi: a história da metodologia premiada: como aprender mais e melhor estudando sozinho/ Gladys Mariotto. -São Paulo: Planeta Do Brasil, 2015.

MATEUS, Sobre o Curso, 2020. Disponível em:http://www.ccae.ufpb.br/secretariado/contents/paginas/sobre-o-curso. Acesso em: 13 maio 2021.

NONATO Júnior, R. Epistemologia e teoria do conhecimento em secretariado executivo: a fundação das ciências da assessoria. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2009.

SANTOS, Janielson. Rodrigues dos. (2016). Anglicismos em estabelecimentos comerciais e na publicidade impressa de Guarabira - PB: recorrências e significados. 21 F. TCC (Técnico) -Curso de Gestão Comercial, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Universidade Federal da Paraíba-UFPB, Guarabira, 2017. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/jspui/handle/177683/751 . Acesso em: 30 maio 2021.

SCHNEIDER, Eduarda Maria.; FUJII, Rosangela Araújo Xavier.; CORAZZA, Maria Júlia. PESQUISAS QUALI-QUANTITATIVAS: CONTRIBUIÇÕES PARA A PESQUISA EM

ENSINO DE CIÊNCIAS. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo (SP), v.5, n.9, p. 569-584, dez. 2017.

UNIVERSIDADE SÃO JUDAS. Secretariado Executivo: o que se aprende durante o curso? 21 out de 2020. Disponível em:https://www.usjt.br/blog/secretariado-executivo-o-que-se-

aprende-durante-o-curso/. Acesso em: 30 maio 2021.

Published

30-03-2025

How to Cite

VALÉRIO DA SILVA, A. L. Os desafios do processo de ensino-aprendizagem da língua inglesa para os discentes de Secretariado Executivo Bilíngue: The challenges of the English language teaching-learning process for Bilingual Executive Secretariat students. Revista Expectativa, [S. l.], v. 24, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/revex.v24i1.32886. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/32886. Acesso em: 23 apr. 2025.

Issue

Section

Seção - Línguas/Comunicação