English
UMA EXPERIÊNCIA DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA.
DOI:
https://doi.org/10.48075/gdemrevista.v11i1.35587Keywords:
Cinema, Juventude, Serviço Social, Extensão Universitária, EducaçãoAbstract
The article discusses the educational nature of Social Work and the use of cinema as a pedagogical tool to promote a critical reinterpretation of social reality. The initiative is part of the Social Cine extension project, linked to the Social Work program at UNIOESTE, Francisco Beltrão campus (PR). The project organizes film screenings followed by dialogical workshops aimed at high school students from public schools located in peripheral and socially vulnerable areas. It is based on the premise that cinema can awaken a new political consciousness and contribute to social transformation. The research methodology combined bibliographic review, fieldwork, and analysis grounded in critical social theory. The findings indicate that young people have the potential to develop a critical and engaged view of reality, especially when involved in spaces of dialogue and reflection. In this context, cinema brings students closer to the university and engages them in discussions about citizenship and rights. The project also supports the social function of higher education by integrating extension, teaching, and research. Furthermore, it reinforces the Sustainable Development Goals (SDGs) of the 2030 Agenda. Thus, Social Work takes on a transformative pedagogical role, contributing to the construction of a new critical and participatory culture.
Keywords: Cinema; Youth; Social Service; University Extension; Education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.