Teacher training for use of Digital Technologies of Information and Communication in Education: Webquest in classroom

Authors

  • Juliana Dalbem Omodei
  • Simone Maria Carlos Gakiya
  • Jane Aparecida de Souza Santana
  • Elisa Tomoe Moriya Schlünzen
Supporting Agencies

Keywords:

Webquest, distance education, teacher training

Abstract

This article has intended to describe the experiences made in construction, planning, implementation and analysis of a given extension course in the distance mode developed during a discipline of Post Graduate Education Program FCT/UNESP/Presidente Prudente. Course had as target audience 17 teachers network hall of education of the president of municipality of Education Secretariat Sage / SP acting since childhood education to the fundamental education (Cycle I). The general objective of the course was build school educators public for use of digital technologies of information and communication, especially through WebQuest methodology in disseminate attempt impregnate new technologies in the classroom, providing teachers participants to know opportunity a methodology of focused research in internet use. The told course with a load of time and 140h was divided into four modules: Distance Education and Virtual Learning Environment (VLE) Teleduc; 2. Ict in Education; 3. Planning WebQuest; 4. Blog production for publication and implementation of WebQuest. For analysis of course and modules have been created some categories in attempt to facilitate the identification of results. So, what was possible realize the goals were offered a priori achieved because teachers saw course participants in the methodology WebQuest as one morem chance work with technology in school environment, leaving of a structured activity and significant for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A. R. S. Emoção na sala de aula. Campinas, SP: Papirus, 1999.

ALMEIDA, M.E.B. Educação à distância no Brasil: diretrizes políticas, fundamentos e práticas. Ano: III, Número 27, São Paulo, SP, novembro de 2000. Disponível em <http://www2.ufmg.br/ead/content/download/9702/70543/file/ALMEIDA.pdf>. Acessado em 04 de fevereiro de 2012.

DURÃES, M.N.; CARVALHO, J.L.T. de;. Informática e educação – conflitos e necessidades da sala de aula. Disponível em: http://www.senept.cefetmg.br/galerias/Arquivos_senept/anais/terca_tema5/TerxaTema5Artigo5.pdf Acesso em 02/03/2012.

GOUVÊA, S.F. Os caminhos do professor na Era da Tecnologia - Revista de Educação e Informática, Ano 9 - número 13 - abril 1999.

JAQUES, P. A.; VICARI, R. M. Estado da Arte em Ambientes Inteligentes de Aprendizagem que Consideram a Afetividade do Aluno. Informática na educação, UFRGS: Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 15-38, 2005.

MACHADO, L.S; OMODEI, J.D.; PEREZ, D.J.G. O Estar Junto Virtual como estratégia para romper preconceitos sobre a Educação a Distância. In: Anais do III Simpósio de Educação Inclusiva e Adaptações e II Simpósio Internacional de Educação a Distância. Presidente Prudente, FCT/UNESP, 2011.

PELIZZARI, KRIEGL, BARON, LUBI FINCK, DOROCINSKI, AUSEBEL. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Rev. PEC, Curitiba, v.2, n.1, p.37-42, jul. 2001-jul. 2002. Disponivel em <http://side.utad.pt/cursos/storage/EDB/3967/1266851234_teoria_da_aprendizagem_de_ausubel_-_texto_de_apoio.pdf>. Acessado em 15 de janeiro de 2012.

RINALDI, R. P., Dal-forno, J. P. & Reali, A. M. (2009). Programa de desenvolvimento profissional online para formadores em início de carreira na educação básica. Anais da 32ª. Reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Caxambu, MG, Brasil.

ROCHA, S.S.D. O uso do Computador na Educação: a Informática Educativa. Rev. Espaço Acadêmico. N.85. Ano VIII. jun. 2008. Disponivel em <http://www.espacoacademico.com.br/085/85rocha.htm>. Acessado em 24 de janeiro de 2012.

SERRA, D. T. S. Aprendizagem, afetividade e educação online. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Puc Minas, Belo Horizonte, 2005.

VALENTE, J.A., FREIRE, F.M.P.(orgs.): Aprendendo para a vida: os computadores na sala de aula. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

02-06-2016

How to Cite

OMODEI, J. D.; GAKIYA, S. M. C.; SANTANA, J. A. de S.; SCHLÜNZEN, E. T. M. Teacher training for use of Digital Technologies of Information and Communication in Education: Webquest in classroom. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e14199, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14199. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] TIC, MULTILETRAMENTOS, SUPORT. E RECURSOS DIDT.-PED. APLIC. AO ENSINO DE LP