Literacy Challenges in Ministro Andreazza (RO) in the Light of the Cultural-Historical Theory
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v19i3.35375Keywords:
Literacy, Assessment, Cultural-Historical TheoryAbstract
This article analyzes the results of the assessments from the Programa Compromisso Nacional Criança Alfabetizada (National Commitment to Child Literacy Program), applied in a municipal school in Ministro Andreazza, Rondônia, focusing on 4th-grade elementary students. The research aims to interpret the challenges of the literacy process in this school, based on the assessment results from 2024 and 2025, discussing their limitations and pedagogical implications in a context marked by standardized assessment policies. This is a qualitative study with a dialectical approach, supported by quantitative data obtained from institutional assessments in reading, writing, and mathematics. The results indicate a high level of learning gaps in students’ performance, especially in reading and writing practices. The analysis shows that external assessments, due to their standardized nature, have limited capacity to capture the complexity of the educational process and the concrete teaching conditions of the school under study. Grounded in the Historical-Cultural Theory, the study understands literacy as a process of appropriation of language and historically produced knowledge, which drives the development of higher psychological functions. It concludes that overcoming the identified learning gaps requires a reorganization of teaching based on pedagogical intentionality, collective planning, and practices aimed at the students’ integral human formation, while overcoming the constraints imposed by technicist-oriented standardized assessment policies.
Downloads
References
ASBAHR, F. da S. F. A pesquisa sobre formação de pensamento teórico. Revista Simbio-Logias, [S. l.], v. 12, n. 17, p. 180-195, 2020. Disponível em: https://philpapers.org/rec/ASBAPSAcesso em: 14 jul. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/_publicacao.pdf. Acesso em: 30 mar. 2025.
BRASIL. Município de Ministro Andreazza (RO). Secretaria Municipal de Educação. Projeto Político-Pedagógico – 2024 (documento interno). Ministro Andreazza, 2024.
CENTRO DE POLÍTICAS PÚBLICAS E AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO (CAEd). Resultados da Avaliação de Fluência. 2024. Disponível em: https://parc.caeddigital.net. Acesso em: 5 mar. 2025.
CENTRO DE POLÍTICAS PÚBLICAS E AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO (CAEd). Resultados da Avaliação de Fluência. 2025. Disponível em: https://parc.caeddigital.net. Acesso em: 5 mar. 2025.
DAVÍDOV, V. V.; SLOBÓDCHIKOV, V. I. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. In: La educación y la enseñanza: una mirada al futuro. Progreso, Moscú, 1991. p. 118-144.
DAVYDOV, V. V. Conceitos básicos da psicologia contemporânea. In: DAVÍDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Trad. J. C. Libâneo e R. A. M. Madeira Freitas. Soviet Education, v. 30, n. 8, 1988.
ELKONIN, D. B. Característica general del desarrollo psíquico de los niños. In: SMIRNOV, A. A. et al. (org.). Psicología. México: Grijalbo, 1960. p. 493-503.
GONTIJO, C. M. M. Alfabetização: políticas mundiais e movimentos nacionais. Campinas: Autores Associados, 2014.
GOVERNO DO ESTADO DE RONDÔNIA. Governo de RO regulamenta o Proalfa, programa que visa alfabetização plena até 2030. Casa Civil, 9 dez. 2024. Disponível em: https://rondonia.ro.gov.br/governo-de-ro-regulamenta-o-proalfa-programa-que-visa-alfabetizacao-plena-ate-2030/. Acesso em: 8 maio 2025.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Ministro Andreazza. Cidades e Estados. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ro/ministro-andreazza.html. Acesso em: 6 out. 2025.
LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 27, p. 5-24, dez. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br. Acesso em: 05 de jan. 2025.
LONGAREZI, A. M. Actividad de estudio: educación desarrolladora, personalidad. São Carlos: Pedro & João Editores, 2025. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/wp-content/uploads/2025/08/EBOOK_Actividad-de-Estudio.-Educacion-Desarrolladora.-Personalidad.pdf. Acesso em: 6 out. 2025.
MARIA, M. de S. E. de. A alfabetização sob a perspectiva histórico-cultural: a palavra como embrião da escrita: um compromisso com a humanização dos sujeitos. 2022. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Florianópolis, 2022.
PÉREZ, L. F. M. A pesquisa qualitativa crítica. In: PÉREZ, L. F. M. Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo: Editora UNESP, 2012. p. 138-152.
RONDÔNIA. Governo do Estado. Governo de RO regulamenta o Proalfa, programa que visa alfabetização plena até 2030. 2024a. Disponível em: https://rondonia.ro.gov.br/governo-de-ro-regulamenta-o-proalfa-programa-que-visa-alfabetizacao-plena-ate-2030/. Acesso em: 25 fev. 2025.
RONDÔNIA. Governo do Estado. Governo de RO regulamenta o Proalfa, programa que visa alfabetização plena até 2030. 2024b. Disponível em: https://rondonia.ro.gov.br/governo-de-ro-regulamenta-o-proalfa-programa-que-visa-alfabetizacao-plena-ate-2030/. Acesso em: 25 fev. 2025.
SFORNI, M. C. Educação e desenvolvimento humano: desafios da alfabetização no Brasil. São Paulo: Cortez, 2016.
TRIBUNAL DE CONTAS DO ESTADO DE RONDÔNIA (TCE-RO). Relatório sobre o desempenho educacional nas redes municipais. Porto Velho: TCE-RO, 2023.
VIGOTSKI, L. S. O problema da consciência. In: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p. 171-189.
VYGOTSKY, L. S. Desenvolvimento da percepção e da atenção. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.
