Literacy Challenges in Ministro Andreazza (RO) in the Light of the Cultural-Historical Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v19i3.35375

Keywords:

Literacy, Assessment, Cultural-Historical Theory

Abstract

This article analyzes the results of the assessments from the Programa Compromisso Nacional Criança Alfabetizada (National Commitment to Child Literacy Program), applied in a municipal school in Ministro Andreazza, Rondônia, focusing on 4th-grade elementary students. The research aims to interpret the challenges of the literacy process in this school, based on the assessment results from 2024 and 2025, discussing their limitations and pedagogical implications in a context marked by standardized assessment policies. This is a qualitative study with a dialectical approach, supported by quantitative data obtained from institutional assessments in reading, writing, and mathematics. The results indicate a high level of learning gaps in students’ performance, especially in reading and writing practices. The analysis shows that external assessments, due to their standardized nature, have limited capacity to capture the complexity of the educational process and the concrete teaching conditions of the school under study. Grounded in the Historical-Cultural Theory, the study understands literacy as a process of appropriation of language and historically produced knowledge, which drives the development of higher psychological functions. It concludes that overcoming the identified learning gaps requires a reorganization of teaching based on pedagogical intentionality, collective planning, and practices aimed at the students’ integral human formation, while overcoming the constraints imposed by technicist-oriented standardized assessment policies.

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Author Biographies

Caren Vitório Rocha Ribeiro de Souza, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Possui graduação em Licenciatura plena em pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa (2016). Possui Pós Graduação em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela FAROL- Faculdade de Rolim de Moura -. É professora - Secretaria Municipal de Educação. Atualmente é gestora escolar no município de Rondolândia, presidente do Conselho Municipal de Educação, mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional (PPGEEPprof).

Eliéte Zanelato, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Mestre em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Pedagoga pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Professora Associada da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), no Departamento Acadêmico de Ciências da Educação (DACED) desde 2010. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação Escolar - Mestrado Profissional/UNIR, desde 2022, linha de pesquisa "Práticas Pedagógicas, Inovações Curriculares e Tecnológicas". Professora do Programa de Pós-graduação em Educação - Mestrado acadêmico/UNIR, desde 2025, linha de pesquisa "Currículo, FormaçãoePráticasDocentesno contextoAmazônico". É diretora de Educação à Distância da UNIR desde 2024; Coordenadora da Especialização em Docência no Ensino Superior desde 2022; Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação no Enfoque Histórico-Cultural GEPEEHC/UNIR) desde 2020; Coordenadora de Projeto de Iniciação Científica no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), desde 2021; Coordenadora do Projeto de pesquisa "O Programa de Aprimoramento da Alfabetização na Idade Certa (PAIC) na Amazônia Rondoniense: políticas públicas, concepções e práxis docente" (2023-2026) - Projeto financiado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ) - Chamada CNPq/MCTI N 10/2023. Foi Coordenadora do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do Curso de Pedagogia de 2020 a 2024; Professora Orientadora do Programa Residência Pedagógica de 2022 a 2024;Coordenadora do Subprojeto de Pedagogia do PIBID de 2012 a 2017, Chefe de Departamento de 2016 a 2017, Vice-chefe de Departamento de 2012 a 2016. Possui experiência no Ensino Superior, na Educação de Jovens e Adultos e nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Atua principalmente nos seguintes temas: Interfaces entre psicologia e educação, os processos de ensino e aprendizagem e Enfoque Histórico-Cultural (EHC).

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Published

08-12-2025

How to Cite

SOUZA, C. V. R. R. de; ZANELATO, E. Literacy Challenges in Ministro Andreazza (RO) in the Light of the Cultural-Historical Theory. Travessias, Cascavel, v. 19, n. 3, p. e35375, 2025. DOI: 10.48075/rt.v19i3.35375. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/35375. Acesso em: 8 dec. 2025.

Issue

Section

EDUCAÇÃO