BACK TO THE WONDER YEARS: THE POLITICAL DEBATE AS HERITAGE FROM THE DISCOURSE OF THE 1960’s ARTISTIC MOVEMENTS IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v11i18.12166Keywords:
anos 60, discurso político, poesiaAbstract
This article takes as its starting point a discussion of the essay "A participação engajada no calor dos anos 60" by Heloisa Buarque de Hollanda. We emphasize the separation that the writer proposes between the discourses of different ideological groups in effervescent social, political and cultural life of the 1960s in Brazil. The groups discussed within the intersection of Hollanda’s text and our thematic focus are two: the one covered by the populist perspective of Centro Popular de Cultura (CPC) and the artistic groups of Brazilian vanguard, represented by concrete movement and developers and practitioners of poema-processo and poema-práxis. We address the ideological aspects embedded in the revolutionary speeches of these groups, both in terms of oppositions that these discourses bring up as against the common ground on which both build the foundations of their political engagement. Then we deal with as the poet Ferreira Gullar positioned himself in this ideological debate to, then, take the stance that he thought ideal for the defense of artistic engagement. Therefore, we propose a reading of the narrative poem "João Boa-Morte, cabra marcado para morrer," published in 1962 in the context of so-called literatura de cordel. The poem, we think, can be pointed out as an example of how modernist art, despite the strangeness that it can impose to the people, it is not excluded from political debate wrought by ideological groups of popular orientation, not being poetry in opposite to other forms of artistic expression supposedly better suitable to engagement, as argued Jean-Paul Sartre.Downloads
Published
04-03-2016
How to Cite
MONTE JR., J. O. C. BACK TO THE WONDER YEARS: THE POLITICAL DEBATE AS HERITAGE FROM THE DISCOURSE OF THE 1960’s ARTISTIC MOVEMENTS IN BRAZIL. Journal of Literature, History and Memory, [S. l.], v. 11, n. 18, 2016. DOI: 10.48075/rlhm.v11i18.12166. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/12166. Acesso em: 9 jul. 2025.
Issue
Section
PESQUISA EM LETRAS NO CONTEXTO LATINO-AMERICANO E LITERATURA, ENSINO E CULTURA
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.