THE NATIONAL COMMON BASE HISTORY CURRICULAR IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION AND THE THEMATIC AXIS “PEOPLES AND CIVILIZATIONS”

Autores/as

  • Rita de Cássia da Silva Kneib
  • Alessandra David

Resumen

The National Common Curricular Base (BNCC) approved in 2017 became mandatory in the constitution of all basic education curricula, in elementary school, in 2020. Consequently, what will be taught in Brazilian schools will be organized based on what was defined in the document, concluding that it will be part of the cultural and intellectual repertoire of the generation of students who will be trained in the years that follow. To achieve the objectives of the work, we carried out qualitative, documentary research to analyze the thematic units, objects of knowledge and skills proposed by BNCC, dividing the skills between the national identity represented by indigenous and African cultures, and by the heirs of the culture European, an axis called “peoples and civilizations”.

Citas

Abud, K.M. A História nossa de cada dia: saber escolar e saber acadêmico na sala de aula. In Monteiro, A. M.; Gasparello, A. M., Magalhães, M. de S. (org). Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

Apple, M. Ideologia e currículo. 3. ed., Porto Alegre: Artmed, 2008.

Bittencourt, C. F. Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 93, p. 127-149, ago. 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000200127&lng=pt&nrm=iso

Brasil. Edital PNLD 01/2017. Disponível em https://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/consultas/editais-programas-livro/item/10521-pnld-2019.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/ . 2018.

Elias, N. O processo civilizador: formação do Estado e Civilização. vol. 2, Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

Fonseca, S. G. A Nova LDB, os PCN’s e o Ensino de História. In: Didática e prática de ensino de história: experiência, reflexões e aprendizados. São Paulo: Papirus, 2010.

Hall, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

Le Goff, J. História e memória. Campinas: Unicamp, 1990.

Moreira, A. F. Desafios contemporâneos no campo da educação: a questão das identidades. In: Moreira, A. F., Pacheco, J. A. (orgs.) Globalização e educação: desafios para políticas e práticas. Porto: Porto Editora, 2006.

Oliveira, S. R. F., Caimi, F. E. Vitória da tradição ou resistência em inovação: o Ensino de História entre a BNCC, o PLBD e a Escola. In: Dossiê Bases Nacionais e o Ensino de História: embates, desafios e possibilidades na/entre a Educação Básica e a formação de professores. Educar. n. 37, 2021. Disponível em :< https://doi.org/10.1590/0104-4060.77041>.

Pinsk, J. As primeiras civilizações. São Paulo: Contexto, 2011

Ribeiro, D. O processo civilizatório: estudo de antropologia da civilização: etapas da evolução sociocultural. 8 ed. Petrópolis: Vozes, 1985.

Sacristán, J. G. O que significa currículo? In: Sacristán, J.G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013, p.16-37.

Sodré, N. W. Quem é o povo no Brasil? Marília: Lutas Anticapital, 2019.

Publicado

22-01-2022

Cómo citar

RITA DE CÁSSIA DA SILVA KNEIB; ALESSANDRA DAVID. THE NATIONAL COMMON BASE HISTORY CURRICULAR IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION AND THE THEMATIC AXIS “PEOPLES AND CIVILIZATIONS”. Espaço Plural, [S. l.], v. 1, n. 01, 2022. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/33921. Acesso em: 21 abr. 2025.