BUILDING THE CONCEPT OF NUMBER: THE TAMPINHAS PROJECT

Autores/as

  • Dulcimária Ferreira da Cunha Marçal
  • Ellen Michelle Barbosa de Moura
  • Geraldo Eustáquio Moreira
  • Lygianne Batista Vieira

Palabras clave:

Mathematics education; concept of number; mental processes.

Resumen

The construction of mathematical concepts presupposes the development of complex structures of thought, formed from lived experiences. From this perspective, The objective of this text is to present how the educational project "Tampinhas" contributed to the construction of the concept of number in a 1st year class at a public school in the Federal District. It is configured as an experience report, with a qualitative approach, of the activities carried out in Mathematics classes, with the intention of assisting in the construction of the concept of number. The main results suggest that the development of educational projects with the assembly of collections is a relevant and valid strategy in the process of building this concept, ensuring the active role of students in their learning process and increasing students' mathematical experience. In addition to being a moment of interaction that contributes to inclusive practices.

Citas

AGRANIONIH, Neila Tonin. Escrita numérica de milhares e valor posicional: concepções iniciais de alunos de 2ª série. 2008. 218 f. Tese (Programa de Pós- graduação em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/13485/000648474.pdf. Acesso em: set. 2023.

ALMEIDA, Manoel de Campos. O nascimento da matemática: a neurofisiologia e a pré-história da matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013. (Coleção história da matemática para professores).

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: apresentação. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014.

CUNHA, Aline Vieira; MONTOITO, Rafael. A construção do conceito de número através da Literatura Infantil, de acordo com as proposições da BNCC. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, p. 1-13, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i9.18298.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Por que e como ensinar história da matemática. REMATEC, v. 8, n. 12, p. 07-21, 2013. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/355. Acesso em set. 2023.

DUHALDE, Maria Elena; CUBERES, Maria Tereza Gonzalez. Encontros iniciais com a matemática: contribuições à Educação Infantil. Tradução de Maria Cristina Fontana. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

FREITAS, Laisa Magalhães; POLETTO, Lizando. A construção do conceito de número pela criança através dos jogos matemáticos. Revista Acadêmica Educação e Cultura em Debate, v. 2, n. 2, ago-dez. p. 92-109, 2016. Disponível em: http://www.revistas.unifan.edu.br/index.php/RevistaISE/issue/viewFile/19/11. Acesso em jun. 2023

GIARDINETTO, José Roberto Boettger. Pedagogia histórico-crítica e educação matemática: a utilização de categorias do materialismo histórico-dialético como subsídio para o processo de ensino. Debates em Educação, Maceió (AL), vol. 12, n. 26, jan./abr., p. 211-224, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/ojs2-somente-consulta/index.php/debateseducacao/article/view/7280/pdf. Acesso em: 7 jul. 2023.

IFRAH, Georges. Os números: A história de uma grande invenção. São Paulo: Globo, 2005.

KAMII, Constance. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação de escolares de 4 a 6 anos. Tradução: Regina A. de Assis. – 11ª. ed. Campinas, SP: Papirus, 1990.

KAMII, Constance; DECLARK, Georgia. Reinventando a aritmética: implicações da teoria de Piaget. 7ª edição – Campinas, SP: Papirus, 1993.

LORENZATO, Sérgio. Para aprender Matemática. 2. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2008a. Coleção Formação de Professores.

LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas. Autores Associados LTDA, 2008.

NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius. Pesquisas atuais sobre a construção do conceito de número: para além de Piaget? Educar em Revista, v. 1, n. 2011, p. 109-124, 2011.

PIAGET, Jean. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 1976

PIAGET, Jean.; SZEMINSKA, Alina. A gênese do número na criança. 3. ed. Tradução de: OITICICA, C. M. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

SANDES, Joana Pereira; MOREIRA, Geraldo Eustáquio; ARRUDA, Tatiana Santos. A construção do conceito de número pela criança na educação infantil: resolvendo problemas por meio do desenho. Revista @mbienteeducação. São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v. 13, n. 3, p. 60-85 Set/Dez 2020. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/index. Acesso em: ago. 2023.

SKOVSMOSE, Ole. Inclusões, encontros e cenários. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24, n. 64, p. 16-32, set./dez. 2019.

Publicado

07-03-2022

Cómo citar

DULCIMÁRIA FERREIRA DA CUNHA MARÇAL; ELLEN MICHELLE BARBOSA DE MOURA; GERALDO EUSTÁQUIO MOREIRA; LYGIANNE BATISTA VIEIRA. BUILDING THE CONCEPT OF NUMBER: THE TAMPINHAS PROJECT. Espaço Plural, [S. l.], v. 1, n. 01, 2022. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/33925. Acesso em: 5 may. 2025.