A Pandemia de Covid-19 e os Hábitos de Consumo Online na Cidade de Campina Grande-PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/revex.v21i2.28794

Keywords:

Covid-19, Online Consumption, Retail

Abstract

Since 2020, the COVID-19 pandemic has had direct repercussions on e-commerce. Abrupt changes in the dynamics of social and economic behavior reflect online consumption. In view of the exceptional context caused by the health crisis resulting from the Covid-19 pandemic, the following research question is defined: How were citizens' online shopping and consumption habits affected by the Covid-19 pandemic in the city of Campina Grande-PB? Thus, the objective of this research is: to analyze the changes in the online buying and consumption habits of citizens from the Covid-19 pandemic period in the city of Campina Grande-PB. The study was developed from a quantitative research approach, characterized as exploratory-descriptive. 217 online questionnaires were applied to consumers in the city of Campina Grande-PB, covering twenty-one objective questions, analyzed using simple descriptive statistics. The data reveal a decrease in the number of consumers who do not shop online. Although clothing and food maintain the leadership in terms of online consumption, it is observed that the latter, as well as pharmaceutical products, have achieved greater projection in times of a pandemic. The e-commerce modality proved to be a fundamental mechanism for the continuity of the development of retail trade from the Covid-19 pandemic, given the measures adopted to contain the spread of the new coronavirus. In view of the analyzed data, there was a greater adherence to e-commerce during the pandemic period in the city of Campina Grande-PB, especially with regard to food and pharmaceutical products.

Author Biographies

Daniel Ferreira de Queiroz, Universidade Estadual da Paraíba

Undergraduate management student at Universidade Estadual da Paraíba. email: daniel.queiroz.uepb@gmail.com

Brunno Fernandes da Silva Gaião, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Associate Professor at Business and Economy Departament of Universidade Estadual da Paraíba. Doctor in management (PROPAD/UFPE). email: brunnogaiao@gmail.com

References

ANDRADE, M. C. F.; SILVA, N. G. O comércio eletrônico (e-commerce): um estudo com

consumidores. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 7, n. 1, p. 98-111, 2017.

BARRIOS, A. V.; ISLAS, A. C.; VELÁZQUEZ, J. G. F. Perspectivas de eCommerce y los Hábitos de Consumo Tras COVID-19. European Scientific Journal - ESJ, v.17, n.4, p.112-129. 2021.

BRITO, S. B. P. et al. Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia (Health Surveillance under Debate: Society, Science & Technology) – Visa em Debate, v. 8, n. 2, p. 54-63, 2020.

CAVALCANTI, S. da S. B.; FERREIRA, L. B. Barreiras ao uso do comércio eletrônico. Universitas Gestão e TI, v. 3, n. 2, p. 21-29, 2013.

COELHO, L. da S.; OLIVEIRA, R. C.; ALMÉRI, T. M. O CRESCIMENTO DO E-COMMERCE E OS PROBLEMAS QUE O ACOMPANHAM: a identificação da oportunidade de melhoria em uma rede de comércio eletrônico na visão do cliente. Revista de Administração do Unisal, v. 3, n. 3, 2013.

CRUZ, W. L. M. Crescimento do e-commerce no Brasil: desenvolvimento, serviços logísticos e o impulso da pandemia da COVID-19. GeoTextos, v. 17, n. 1, p.67-88, 2021.

DUARTE, M. de L. C.; SILVA, D. G. da; BAGATINI, M. M. C. Enfermagem e saúde mental: uma reflexão em meio à pandemia de coronavírus. Rev. Gaúcha Enferm, Porto Alegre, v.42, 2021.

DUARTE, P. M. COVID-19: Origem do novo coronavírus. Brazilian Journal of health Review, Curitiba, v.3, n.2, p.3585-3590, 2020.

FIOCRUZ. O que é uma pandemia. 2021. Disponível em: https://www.bio.fiocruz.br/index.php/br/noticias/1763-o-que-e-uma-pandemia. Acesso em: 25 jul. 2021.

FOLHA DE SÃO PAULO. Coronavírus altera consumo e economia desaba em março, 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2020/05/coronavirus-altera-consumo-e-economia-desaba-em-marco.shtml. Acesso em: 07 jun. 2020.

GARCIA,L. A. Análise do E-Commerce Como Oportunidade Promissora Para a Cidade de Guarapuava–PR e Região. IN: X Congresso Brasileiro de Engenharia da Produção. Paraná, Brasil: APREPRO, 2020. Disponível em: https://aprepro.org.br/conbrepro/2020/anais/arquivos/10102020_011041_5f813f8178d6d.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.

GERALDO, G. C.; MAINARDES, E. W. Estudo sobre os fatores que afetam a intenção de compras on-line. REGE-Revista de Gestão, v. 24, n. 2, p. 181-194, 2017.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GUPTA, S. et al. Marketing innovation: A consequence of competitiveness. Journal of Business Research, v. 69, n. 12, p. 5671-5681, 2016.

GUEDES, J. R. S.; SOUZA, L. L. COVID-19 e o shopper: Reflexões sobre os impactos na experiência de compra no período pós-pandemia. ESTUDOS E NEGÓCIOS ACADEMICS. v.1, p.101-110, 2021.

IBGE. Vendas no varejo caem 6,1% em dezembro, mas crescem pelo quarto ano seguido. 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/30040-vendas-no-varejo-caem-6-1-em-dezembro-mas-crescem-pelo-quarto-ano-seguido. Acesso em: 03 maio 2021.

IBGE. PIB cai 4,1% em 2020 e fecha o ano em R$ 7,4 trilhões. 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/30165-pib-cai-4-1-em-2020-e-fecha-o-ano-em-r-7-4-trilhoes. Acesso em: 03 maio 2021

MARQUES, K. F. S; SILUK, J. C. M. A gestão da inovação no varejo do RS: um estudo de caso com os empresários da EXPOAGAS 2011. RACE-Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v.10, n.2, p.313-336. 2011.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.

MOBILE TIME. Pagamentos móveis e comércio móvel no Brasil – Abril de 2021. 2021. Disponível em: https://www.mobiletime.com.br/pesquisas/comercio-movel-no-brasil-abril-de-2021. Acesso em 10 jul. 2021.

NIELSEN. COVID-19: comportamento das vendas online no Brasil, 2020a. Disponível em: https://www.nielsen.com/br/pt/insights/report/2020/COVID-19-comportamento-das-vendas-online-no-brasil/. Acesso em: 07 jun. 2020.

NIELSEN. Como o brasileiro se prepara para vida restritiva imposta pela COVID-19, 2020b. Disponível em: https://www.nielsen.com/br/pt/insights/article/2020/como-o-brasileiro-se-prepara-para-vida-restritiva-imposta-pela-COVID-19/. Acesso em: 07 jun. 2020.

NIELSEN. Webshoppers 43ª Ed. 2021. Disponível em: https://www.ebit.com.br/webshoppers. Acesso em: 07 maio 2021.

ONU. Organização Mundial da Saúde declara novo coronavírus uma pandemia. 11 Mar. 2020. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/03/1706881. Acesso em: 09 mar. 2020.

ORREGO-GARAY, S. El Comercio Electrónico y los mecanismos online para La Resolución de Disputas. EAFIT: Journal of International Law. v.6, n.1, p.87-111, 2015.

PASTORE, R.. Inovação nos procedimentos científicos em estudos qualitativos: um modelo conceitual sobre a experiência do omnishopper em tempos de pandemia da COVID-19. 13º Congresso Latino-Americano de Varejo e Consumo: "After COVID-19: Building Purpose through Stakeholders in Retailing", 2020. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ocs/index.php/clav/clav2020/paper/view/7429/2175. Acesso em: 27 jun. 2021.

PINHO, F. V. B; CARVALHO, S. R. A; RAMOS, E. A. de S. E-commerce como ferramenta de desenvolvimento no comércio varejista. Revista Conexão ComCiência, n.3, v.1, 2021.

RAMOS, T. T. Pandemia é pandemia em qualquer lugar–vivendo a crise da COVID-19 de fora dos grandes centros. Espaço e Economia. Revista brasileira de geografia econômica, n.18, 2020.

SALVADOR, Mauricio. O E-commerce no Brasil: Desafios, microempresas e o futuro da logística. In: TIC Empresas: Pesquisa Sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nas Empresas Brasileiras. 1 ed. São Paulo: Comitê Gestor da Internet do Brasil, 2020.

SILVA, F. A.; QUEIROZ, H. E. M. A Importância do E-Commerce para o Processo de Compras dos Clientes da Cidade de Juazeiro do Norte. 2019. Id on Line Rev. Mult. Psic. v.13, n. 43, p. 943-966, 2019.

SOLOMON, M. R. Comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. 11a Ed. Porto Alegre: Bookman, 2016.

SOUTO, X. M. COVID-19: aspectos gerais e implicações globais. Recital: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia de Almenara/MG, v. 2, n. 1, p. 12–36, 2020.

VAROTTO, L. F. Varejo no Brasil: resgate histórico e tendências. Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 429-433, 2018.

Published

30-06-2022

How to Cite

QUEIROZ, D. F. de .; GAIÃO, B. F. da S. . A Pandemia de Covid-19 e os Hábitos de Consumo Online na Cidade de Campina Grande-PB. Revista Expectativa, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 116–139, 2022. DOI: 10.48075/revex.v21i2.28794. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/28794. Acesso em: 20 oct. 2024.

Issue

Section

Seção - Gestão nas Organizações