Inovação Educacional: processo e/ou resultado?

Authors

  • Lara Gabriela Matoso Universidade Federal de Santa Maria
  • Karine Cecilia Finatto Begnini Universidade Federal de Santa Maria
  • Estela Maris Giordani Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.48075/revex.v22i1.29471

Keywords:

NPM. Innovation. Education.

Abstract

Educational innovation is a recent topic and at an early stage of development. Although there are researches, the effective results of the evaluations carried out by the educational system are still incipient. Proposing large-scale changes requires understanding the complexity of the educational phenomenon and achieving results. The research developed was of a bibliographical qualitative nature and brought the constructions of the NPM to support discussions about the concepts of innovation both in the context of management and education. For the development of the study, we sought to discuss the contributions of NPM, which in the public sector imply in improving results, considering the user, the manager and performance. From this viewpoint, studies on innovation in education and higher education indicate the need to go beyond perspectives whose logic is based on thought matrices derived from positivism and propose a more complex approach to educational phenomena. The research indicates that from a theoretical point of view, discussions in the educational field understand innovation from the perspective of process and result, although there are still challenges to be overcome from a practical point of view.

Author Biography

Estela Maris Giordani, Universidade Federal de Santa Maria

ESTELA MARIS GIORDANI é formada em Pedagogia Hab. em Educação de Excepcionais, Especialista em Educação de Excepcionais, Mestre e Doutora em Educação. Especialista Profissional em Psicologia com abordagem em Ontopsicologia pela Universidade Estatal de São Petesburgo (RU). Possui 38 anos de experiência em educação. Atualmente dedica-se a estudar, pesquisar e difundir a metodologia da Pedagogia Ontopsicológica na formação de professores. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq Pedagogia Ontopsicológica. É pesquisadora da Antonio Meneghetti Faculdade. Professora Titular e Pesquisadora da Universidade Federal de Santa Maria. Professora do PPGAP - Mestrado em Adm. Pública.

 

References

ALVES, A. J. O Planejamento de Pesquisas Qualitativas em Educação. Cuadernos de Pesquisa, São Paulo (77): 53-61, 1991.

ANDRADE, T. Inovação e ciências sociais: em busca de novos referenciais. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 20, nº. 58, 2005.

ANUÁRIO BRASILEIRO DA EDUCAÇÃO BÁSICA, 2020. Disponível em:

<https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/456.pdf?1969753478/=&utm_source=content&utm_medium=site-todos> Acesso em: 16 ago. 2021.

AUDY, Jorge. A inovação, o desenvolvimento e o papel da Universidade. Estudos avançados, v. 31, p. 75-87, 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 25 de ago. de 2021.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em: 25 de ago. 2021.

BRASIL. Lei n. 13.243, de 11 de janeiro de 2016. Disponível em: . Acesso em: 14 ago. 2021.

CASTANHO, Maria Eugênia de Lima e Montes. Professores e Inovações. In: CASTANHO,

Sérgio. CASTANHO, Maria Eugênia de Lima e Montes(orgs.). O que há de novo na Educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas, SP:Papirus,

CAVALCANTE, Pedro; CAMÕES, Marizaura. Do the Brazilian innovations in public management constitute a new model?. RAI Revista de Administração e Inovação, v. 14, n. 1, p. 90-96, 2017.

CAVALCANTE, Pedro. Gestão pública contemporânea: do movimento gerencialista ao pós-NPM. Texto para Discussão, 2017.

COUROS, George. Why Innovation is Crucial in Education. My Learning. 02 Fev. 2020. Disponível em: https://georgecouros.ca/blog/archives/11083. Acesso em: 15 ago. 2021.

DAMANPOUR, Fariborz; WALKER, Richard M.; AVELLANEDA, Claudia N. Combinative effects of innovation types and organizational performance: A longitudinal study of service organizations. Journal of management studies, v. 46, n. 4, p. 650-675, 2009.

DEMO, Pedro. Educação, avaliação qualitativa e inovação-I. Textos para discussão, n. 36, p. 29-29, 2012.

DEMO, Pedro. Inovação em educação para as novas gerações. GEN.NEGÓCIOS&GESTO, 2017. Educação. Disponível em: <https://gennegociosegestao.com.br/inovacao-em-educacao/>. Acesso em 15 ago. 2021.

DEMO, Pedro. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

DEMO, Pedro. A pesquisa como princípio educativo. In: MORAES, Roque e ROSÁRIO LIMA, Valdez Mariana do (orgs.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em tempos novos. 2 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 51-86, 2004.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (orgs.) O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, p. 15-41, 2006.

DE NEGRI, Fernanda. Novos caminhos para a inovação no Brasil. Washington (DC)

Editora Wilson Center, p. 7, 2018.

DE OLIVEIRA TAVARES, Fernando Gomes. O conceito de inovação em educação: uma revisão necessária. Educação, n. 44, 2019.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. 2ed. São Paulo: Cortez. Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2003.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREITAS, Maria Ester de; DANTAS, Marcelo. O estrangeiro e o novo grupo. Revista de Administração de Empresas, v. 51, p. 601-608, 2011.

GONÇALVES, José Ernesto Lima. Processo, que processo?. Revista de administração de empresas, v. 40, n. 4, p. 8-19, 2000.

GRIZENDI, Eduardo. Manual de orientações gerais sobre inovação. Ministério Das Relações Exteriores, 2011. Disponível em: <http://www.investexportbrasil.gov.br/sites/default/files/publicacoes/estudos/PUBEstudosManualDaInovacao.pdf>. Acesso em: 14 ago. 2021.

HAMMER, Michael, CHAMPY, James. Reengineering the corporation. New York: HarperBusiness, 1994.

HERODOTOU, Christothea et al. Innovative pedagogies of the future: An evidence-based selection. In: Frontiers in Education. Frontiers, p. 1-14, 2019.

HOOD, Christopher. A public management for all seasons?. Public administration, v. 69, n. 1, p. 3-19, 1991.

JESUS, Pedro; AZEVEDO, Joaquim. Inovação educacional. O que é? Porquê? Onde? Como? Revista Portuguesa de Investigação Educacional, n. 20, p. 21-55, 2020.

KANTER, R. M. Innovation: the only hope for times ahead? Sloan Management Review, v. 25, n. 4, p. 51-56, 1984.

KLERING, L. R.; ANDRADE, J. A. Inovação na gestão pública: compreensão do conceito a partir da teoria e da prática. In: Pedro Jacobi; José Antônio Pinho. (Org.). Inovação no campo da gestão pública local: novos desafios, novos patamares. São Paulo: Editora FGV, v. 1, p. 77-96, 2006.

KLUVERS, Ron; PILLAY, Soma. Participation in the budgetary process in local government. Australian Journal of Public Administration, v. 68, n. 2, p. 220-230, 2009.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação. Trad. Ivone Benedetti. São Paulo, Editora da Unesp. 2000.

MARQUES, Luciana Rosa. Repercussions of the new public management in education management: a study of Goiás state education network1. Educar em Revista, v. 36, 2020.

MORAES FILHO, Iel Marciano et al. Desmistificando o significado de inovação educacional. Revista de Iniciação Científica e Extensão, v. 2, n. 3, p. 118-119, 2019.

MOORE, M. H. Creating public value: strategic management in government. Harvard University Press, Cambridge, 1995.

MOTTA, Paulo Roberto de Mendonça. O estado da arte da gestão pública. Revista de Administração de Empresas, v. 53, p. 82-90, 2013.

NÓVOA, Antônio. A formação tem de passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. IN: Nóvoa, Antônio; Finger, Mathias. (Org.). O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CFAP, p. 107-130, 1988.

NÓVOA, António. A modernização das universidades: Memórias contra o tempo. Revista Portuguesa de Educação, v. 31, p. 10-25, 2018.

OLIVEIRA, Adão Francisco de. Políticas públicas educacionais: conceito e contextualização numa perspectiva didática. Fronteiras da educação: desigualdades, tecnologia e política, v. 1, 2010.

OECD. The Future of Education and Skills: Education 2030. Paris: OECD Publishing. 2018.

OECD. 2021. Disponível em: <https://www.oecd.org/>. Acesso em: 28 ago. 2021.

PACHECO, José. Inovação Educacional. 2019.

POSSAS, M. L. Concorrência schumpeteriana. In: Kupfer, D.; Hasenclever, L. (org.) Economia industrial: fundamentos teóricos e práticos no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2002.

REZENDE, Leonardo Milhomem de; JANNUZZI, Paulo de Martino. Monitoramento do Plano de Desenvolvimento da Educação: proposta de aprimoramento do Ideb e de painel de indicadores. 2008.

TENDICK, Jeffrey. Managing change or leading change... which way are you going to go. 2010.

TONELLI, Dany Flávio et al. Uma proposta de modelo analítico para a inovação na gestão pública. 2016.

SCHUMPETER, J. A. A teoria do desenvolvimento econômico. (1911). São Paulo: Abril Cultural, 1982.

VAN de VEN, A. H. et al. The innovation journey. New York: Oxford University Press, 1999.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 14. ed. São Paulo: Atlas, 2013.

WERLE, Flávia Obino Corrêa. Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Ensaio: Avaliação e políticas públicas em educação, v. 19, p. 769-792, 2011.

Published

30-03-2023

How to Cite

MATOSO, L. G.; BEGNINI, K. C. F. .; GIORDANI, E. M. Inovação Educacional: processo e/ou resultado?. Revista Expectativa, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 47–66, 2023. DOI: 10.48075/revex.v22i1.29471. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/29471. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Seção - Gestão nas Organizações