Comunicação Não-Violenta: um estudo de sua aplicabilidade ao profissional de Secretariado Executivo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/revex.v23i1.31490

Keywords:

Executive Secretariat, Nonviolent Communication, Emotional intelligence

Abstract

Nonviolent Communication (NVC) has been excelled as a method of improving relationships through emotional self-knowledge and observation of the different needs of individuals. In addition, communication failure has been one of the major obstacles within professional relationships, preventing results from being delivered as expected. The following question was listed as a research problem: how can Nonviolent Communication and its intertwining with Emotional Intelligence help the Executive Secretariat professional to better manage work relationships? Therefore, this paper had the general objective to demonstrate the NVC method as a strategy for the Executive Secretariat professional. For data collection, a qualitative approach was used, with an exploratory and descriptive method, supported by bibliographic research, and later, a semi-structured questionnaire and interviews with secretaries of the national territory were applied, and their data were submitted to analysis by the hypothetical-deductive method. As a result of this research, it was found that the NVC is already present as a tool in the secretarial environment and can, in fact, bring several benefits to the well-being of interpersonal relationships in the organizational environment.

Author Biographies

Mariana Valdivieso Junkes, Universidade Estadual de Londrina

Graduated in Executive Secretariat from Universidade Estadual de Londrina (UEL), with specializations in Commercial Management and Digital Marketing, Positive Psychology and Coaching from Centro Universitário Uninter, she started in the job market 5 years ago, has been among public and private companies, dealing with activities operations and administrative support. Currently, she is part of the International Commercial team of a fintech.

Lisiane Freitas de Freitas, Universidade Estadual de Londrina

Professora concursada do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Londrina (UEL), com atuação no Curso de Secretariado Executivo. Possui graduação em Secretariado Executivo pela Universidade Estadual de Londrina (1998). Especialização em Consultoria Empresarial pela (FACCAR) em 1999. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2013). Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da UEL. Membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Secretariado - ABPSEC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Secretariado Executivo, atuando principalmente nos seguintes temas: técnicas secretariais; metodologia de pesquisa; política universitária; didática no ensino superior; coordenação e orientação de estágio supervisionado; cerimonial e protocolo; eventos. Além disso, desenvolve estudos nas áreas de Projeção de Carreira; leitura aplicada; formação de leitores; crítica genética e análise de discurso. Diretora de Acompanhamento Administrativo da Pró-Reitoria de Extensão - PROEX/DAA UEL (2016 a abril de 2018). Encarregada de Proteção de Dados Pessoais da UEL. Chefe de Gabinete da Reitoria da UEL, desde 2018.

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Published

30-03-2024

How to Cite

VALDIVIESO JUNKES, M.; FREITAS DE FREITAS, L. Comunicação Não-Violenta: um estudo de sua aplicabilidade ao profissional de Secretariado Executivo. Revista Expectativa, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 19–42, 2024. DOI: 10.48075/revex.v23i1.31490. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/31490. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Seção - Secretarial